RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 6. mai 2010

Hva når man som blogger får produkter man ikke har bedt om?


Hva slags forpliktelser har man som blogger når det dumper anmeldereksemplarer ned i postkassen som man ikke har bedt om?

Av illustrasjonen kan det kanskje se ut som jeg mener i følge loven, men det er altså ikke det.

Jeg mottok en forespørsel om å anmelde noen bøker. Jeg svarte ja, men med et forbehold. Føler svaret mitt var ganske tydelig:
Jeg prøver å plukke ut de bøkene jeg tror jeg vil like,både for utsenderens del og min egen. Derfor syntes jeg det er litt greit å vite dette på forhånd slik at jeg kan gi beskjed om det er en bok jeg ikke er interessert i å lese. Håper på forståelse for dette.

Da jeg fikk vite hvilke bøker det dreide seg om takket jeg høflig nei i denne omgangen. Usikker på hvilken del av dette svaret mitt som var uklart:
Da tror jeg skal takke nei i denne omgang(men jeg syntes det er veldig hyggelig å bli spurt), jeg leser aller helst spekulativ fiksjon. Det hender jeg beveger meg utenfor komfort-sonen min men jeg tror ikke jeg skal gjøre det denne gangen.

Var jeg uklar her? For all del, det kan jo godt hende at bøkene jeg har fått er veldig bra. Jeg kommer til å lese dem en dag, siden jeg nå har mottatt dem men de vil ikke bli prioritert foran andre forpliktelser som jeg har takket ja til. Når de er sagt har jeg en eksamen fremfor meg og andre anmelderbøker liggende på vent som jeg har sagt ja til å lese(og gleder meg veldig til å få lest!).

Jeg må få understreke at jeg syntes det er veldig hyggelig og bli spurt om å anmelde bøker. Spør meg gjerne, jeg mener ikke å skremme noen fra det eller å virke utakknemlig, men det er jo tross alt noe jeg forplikter meg til og jeg må ha både tid og lyst. Jeg føler ikke det blir riktig for noen parter å ta i mot bøker jeg ikke egentlig kan tenke meg å lese. Hvis noen ønsker bare å sende meg bøker uten videre bør det være i en sjanger de vet jeg liker å lese.

Skal prøve å få lagt ut vinneren av konkurransen her i morgen. Er litt opptatt med forberedelser til eksamen(dessverre viser det seg at jeg ikke har vokst av meg skippertakstmetoden når det gjelder skolearbeid), derfor er det litt stille på bloggfronten. Kommer sterkere tilbake i midten av juni regner jeg med.