Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 2. desember 2010

Bokanmeldelse: Nightshade av Andrea Cremer

Hva handler boken om?
Calla Tor er en alfahunn i varulvflokken Nightshade, hun leder en gjeng unge og trofaste varulver. Å lede en flokk har Calla ingen problemer med, men når det kommer til gutter og kjærlighet derimot sliter hun med å ta avgjørelser. Calla er klar til dagen de kaller Blood Moon, det er dagen hun skal forenes med alfahannen, den unge og attraktive, Ren Laroche. Dette er noe både Calla og Ren har vært forbredt på nesten hele sitt liv, det er en del av en gammel tradisjon at vokterne bestemmer hvem som blir det neste alfaparet.

En dag da Calla er ute å patruljerer i skogen bryter hun en av flokkens eldgamle lover og redder livet til en ung menneske gutt. Vennskapet med gutten, Shay, fører Calla ut på nye veier, hun oppdager ting som tvinger henne til å sette spørsmålstegn ved hele måten hennes rase lever på. Er all deres historie bare oppspinn, har de blitt lurt hele livet? Calla og varulvene har alltid hatt en oppgave; nemlig å holde uvedkomne unna vokternes hellige sted.

Bok traileren:

Mine tanker om boken:
Selv om jeg lot meg fornøye av historien og leste ut alle de 454 sidene realtivt raskt har jeg enkelte ting å utsette på Nightshade. Mitt største problem var det å kunne relatere meg med hovedpersonen i historien, Calla. Selv om kanskje selve handlingen med varulver ikke er spesielt realistisk så skal man jo kunne kjenne seg igjen i eller ha forståelse for handlingene til karakterene. I Nightshade endte jeg opp med å like de personene som hadde mindre roller i selve historien, mye, mye bedre enn hovedpersonen og hennes to friere. Calla føltes bare ikke virkelig ut, selv om jeg ikke er tenåring lenger så vet jeg jo hvordan det er å være en forelsket og hormonell tenåring ;) Calla virker bare så enssporet, annenhver tanke hun har i sitt hode er "ta på meg, kyss meg" også videre. Jeg mener når man har fienden i hælene og de er ute etter å drepe deg, hvor mange hadde da tatt seg tid til å kline i 15 minutter og å faktisk vurdere hvor langt  unna sengen står? Jeg kan i hvert fall si for meg selv at jeg først hadde konsentert meg om å komme meg i sikkerhet.

Nightshade er en ungdomsbok i sjangeren overnaturlig kjærlighetsroman og da kommer sjeldent unna det evinnelige trekantdramet. Vi har to kjekkaser som begge mer enn gjerne vil være sammen med Calla. I det ene hjørnet har vi Shay, den unge gutten Calla reddet, Shay er uredd og verken frykter eller respekterer varulver(vel det vil si konkurrenten). Så har vi Ren i det andre hjørnet, eiesyk og sjalu varulv. Calla er en meget grei jente som velger å dele sine kyss med dem begge, jada hun er i en vanskelig situasjon men allikevel så er ikke valgene hun tar spesielt gode, bare irriterende. Oppførselen til Calla bringer frem de "beste" kvalitetene i Ren, hadde dette vært en venninne av meg i det virkelige liv hadde jeg bedt henne om å styra unna og finne seg en hyggligere fyr. Sjalusi er skumle greier, men siden dette er en bok så kan jeg ikke annet enn å føle med Ren, ikke rart han blir sjalu. Romantikken og kjemien mellom Calla og guttene fungerer ikke for meg, det blir mer som ord på et papir, jeg kan ikke føle kjemien.

Selve verdenen Cremer har skapt til sine ulver er fascinerende og interessant, her er det mye spenning. Cremer kan skrive og underholde, noe man kanskje skjønner siden jeg ikke bare la bort boken i irritasjon, hun har bare ikke helt taket på kjærlighetsforhold enda. Jeg har lyst til å vite hva som skjer videre med Calla og co men jeg er ikke desperat etter å få tak i oppfølgeren.

Nightshade er underholdene men den blir for forutsigbar for min smak, ingen spennende overraskelser eller uventede svinger i handlingen. Når jeg leser elsker jeg følelsen av å bli overrasket, at noe skjer som man slettes ikke kunne forutsi. Handlingen var spennende nok men siden hovedfokus her er på Callas forhold så må jeg si at som en kjærlighetsroman fungerer det ikke for meg.

Omslaget:
Det er nydelig! Jeg har den innbundne utgaven og der er sidene skåret på en slik måte at om man ser boken fra siden ser det ut som eldgamle sider, morsomt.

Terningen lander på en helt ok 3'er.