RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

onsdag 20. juli 2011

Nye ungdomsbøker i butikkhyllene i sommer


Kjærlighet, tidsreiser, hemmeligheter og sorg er noen av ingrediensene i ungdomsbøkene som har plassert seg i butikkhyllene i løpet av juni måned. I juli har det ikke kommet noen nye ungdomsbøker så vidt meg bekjent. Her kommer altså Flukten fra virkelighetens månedlige post om skjønnlitterære ungdomsbøker som utgis av norske forlag i nevnte periode, litt sent denne gangen men har hatt full timeplan i disse sommertider. Hvis det er andre forlag som kommer med bøker denne måneden, som jeg ikke har fått med meg på denne listen, så send meg gjerne en e-post slik at jeg får omtalt disse bøkene også. Jeg håper på å få en så komplett liste som mulig. Ungdomsbøker får så alt for lite spalteplass her i Norge, så dette er mitt lille private initiativ for å sette søkelyset på alle de flotte ungdomsbøkene som utgis.


For en oversikt over utgivelser for voksne i juni og juli besøk Bokelskerinnens blogg.

Hvis du klikker på linken i boktittelen i denne posten så kommer du til forlagets side om boken og om du 
klikker på forfatterens så kommer du til forfatterens hjemmeside(eller lignende) i det tilfeller forfatteren har en egen side. 

Først tar jeg med et par etternølere fra mai måned, et par av bøkene ble ikke avslørt før midten av mai da disse var vinnerene av en skrivekonkurranse. Begge de to første bøkene i denne posten kom ut i butikkene 19.mai og er vinnerne av romankonkurransen ROMANTIKK – FYSIKK – MYSTIKK utlyst av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, RENATEsenteret, og Gyldendal Norsk Forlag 2010:


Rapport fra et sandkorn av Kjersti Wold, Geir VangUtgitt: 19.mai. Forlag: Gyldendal

Historien om Thea som lever livet på nettet høres spennende ut, jeg vil tro det finnes en god del unge der ute i verden i dag som faktisk lever livet sitt bak en skjerm. Jeg liker forresten omslaget, det minner litt om omslaget til Across the Univers av Beth Ravis.

Forlagets omtale:
”Skulle jeg svare på meldingen til Karstein, eller skulle jeg sjekke ut spor etter Mister Handsome på nettet? Og hva med Johnny Depp? Tre menn. Wow, nå begynte ting å skje!”

Thea, 16 år, snoker på nettet og lever livet sitt gjennom facebook. Samtidig ønsker hun seg en kjæreste. Men det er skummelt å risikere noe på ordentlig, hun frykter for å bli avvist, droppet og bedratt. Likevel bestemmer Thea seg for å forlate chatterommene og gå ut i verden. Der venter det henne en overveldende virkelighet – full av romantikk, fysikk og mystikk.
Tenkestjerne2 av Kristian BergquistUtgitt: 19.mai. Forlag: Gyldendal

Forlagets bokomtale:
Så sier hun at hun ikke er god på nærhet.
Og jeg sier at hun ikke skal tenke på det.
Jeg skal ta meg av det.
Så viser jeg henne.
Hun sier at jeg er god.
Ja, sier jeg.
Visst er jeg det.

 
Hallo, elsk meg da av Johanna ThydellUtgis: 21.juni. Forlag: Cappelen Damm.
Forlagets omtale:

VELKOMMEN TIL NORA JONASSONS FANTASTISKE LIV! Her pugger man ting man aldri får spørsmål om på prøven. Her vinner man i håndbak uten at noen blir spesielt imponert. Her kliner man ved gjerder i natten og tror at det er en god idé. Her elsker man mennesker som ikke elsker tilbake. Her tror man at man vet hvem man er, og så vet man det tydeligvis ikke. Her baker man boller til folk som ikke vil spise, her legger man hodet i feil fang, her prøver man å være ung og glad og normal, men så lykkes man ikke i det hele tatt. 

Fallteknikk av Inga SætreUtgitt: 9.juni. Forlag: Cappelen Damm

Forlagets omtale:
En tegnet roman som fungerer som en slags biografisk fortelling. Vi følger ei jente som flytter hjemmefra for å gå på videregåendeskole. Tett venninnegjeng som forsøksvis ønsker å spille i band og er i den alderen der verden skal oppdages. 
Fallteknikk har jeg lest og jeg likte den overraskende godt. Omtale kommer snart!

Twilight-sagaen - komplett illustrert guide av Stephenie MeyerUtgitt: 1.juni. Forlag: Gyldendal

Denne guiden er på 540 sider, jeg er veldig nysgjerrig på hva som befinner seg mellom permene samtidig som jeg tenker er det virkelig behov for en Twilight-guide? Twilight-sagaen er ikke akkurat så kompleks(eller kanskje det nettopp er der jeg har mistforstått noe?). Uansett så vil jeg tro de mest hardbarkede Twilight tilhengerne gjerne vil ha denne.

Forlagets omtale:
Endelig – den komplette, illustrerte guiden til Twilight-sagaen er her – den eneste offisielle, autoriserte guiden til Twilight-universet. Her får du vite alt om det uforglemmelige universet Stephenie Meyer har skapt i bøkene Evighetens kyss, Under en ny måne, Formørkelsen, Ved daggry og Bree Tanners korte nye liv. Denne komplette guiden – et must for enhver Twilight-fan – er gjennomillustrert med fargeillustrasjoner og -fotografier, og inneholder eksklusivt nytt materiale, karakter-profiler, genealogiske oversikter, kart, kryss-referanser og mye, mye mer.

Fant du noe spennende på listen eller kanskje har du lest en av bøkene allerede?

3 kommentarer:

  1. Hallo, elsk meg da og rapport fra et sandkorn virket interesante. Skal ha dem på lista over bøker jeg bør lese senere.

    SvarSlett
  2. Jeg har let Fallteknikk allerede, ^_^

    SvarSlett
  3. // Ja, er litt redd for at jeg kommer til å angre på det. Men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det pga et litt kjipt brudd med eksen. Orka ikke se tilbake på det, så da var det like greit å bli kvitt det :) Men har for sikkerhets skyld lagra innleggene på harddisken da. Hehe :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.