RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 4. august 2011

Boktema: Favoritter fra A-Å #M-R



Nå er det en stund siden jeg har hatt tid til å sette meg ned og delta på boktema hos Anette(Anettes bokboble), så i dag deler jeg mine favoritter på bokstavene M, N, O, P, Q, R og S.


Linkene fører til mine anmeldelser av bøkene som jeg har nevnt.

På M har jeg valgt meg en bok som heter Matilda's last waltz eller Siste dans for Matilda skrevet av den australske/engelske forfatteren Tamara McKinley. Boken har blitt kalt Australias svar på tatt av vinden, jeg kan ikke svare for den påstanden for jeg har ikke lest Margaraet Mitchells Tatt av vinden, men fin er den i hvert fall. Handlingen i boken foregår i Australia og du føler omtrent som du er "out in the Australian outback". Man kan nesten kjenne den intense varmen, se landskapet og smaket støvet fra rødgrusen i munnen. Her møter vi Jenny som nettopp har mistet mannen sin, når han dør etterlater han seg en farm ute i den Australske ødemarken. Farmen var en overraskelse han aldri rakk å gi fra seg. Stedet holder på hemmeligheten om Jennys virkelige familie.

På bokstaven N var det enkelt og greit en favoritt nemlig (The)Name of the wind av Patrick Rothfuss. Rothfuss har skrevet en utrolig god fantasy om vertshuseieren Kvothe, Kvothe skal angivelig ha vært en stor helt før han trakk seg stille tilbake for å leve et anonymt liv. Rothfuss er fantastisk flink til å skrive en god historie, jeg syntes han skriver en god historie på samme måte som Kate Morton gjør, to ganske forskjellige sjangre, men det er faktisk et eller annet med måten de to forteller på som allikevel får meg til å nevne begge forfatterne i samme setning.


Flere favoritter finner du under logoen. Klikk på bildet under for å bli med på Anettes boktema du også :)


På O så måtte Old Man's War av John Scalzi. Old Man's War var sammen med Ender's Game av Orson Scott Card(forøvrig min favoritt på bokstaven E) den første science fiction romanen jeg leste. De to kan minne litt om hverandre men i Old Man's War dreier det seg om pensjonister som verver seg til krig. Jeg falt pladask, ante ikke at jeg likte sci-fi men det gjør jeg visst :D Både denne og Ender's Game anbefales alle som har lyst til å dyppe tærne uti science-fiction dammen for å se om temperaturen passer. Hvem vet kanskje du finner ut av at du vil vasse lenger ut?

Bokstaven P var easy peasy, det måtte bare bli Perfekt Kjemi av Simone Elkeles. Den kan trygt anbefales til alle jenter(gutter også selvsagt men kanskje særlig jenter) mellom ca. 14 og 100 år som liker en god kjærlighetsroman og som ikke er redd for å tørke et par tårer underveis.

Q må jeg dessverre hoppe over.


Da har vi kommet oss helt til bokstaven R og der velger jeg meg Radleys, The eller Det ligger i blodet, som den heter på norsk, av Matt Haig.Det ligger i blodet var en liten skattekiste av en vampyrbok, litt anderledes fordi den ikke først og fremst handler om vampyrer egentlig men det å være en familie. Jeg koste meg stort da jeg leste denne boken, det var rett og slett noe avslappende ved skrivestilen til Haig.


På S må favoritten bli Saltwater Vampires av Kirsty Eagar, en vampyrthriller for ungdom som er basert på en sann hendelse og som utspiller seg i Australia. Her finnes ikke en eneste glitrende vampyr, dette er blodtørstige vesener, Eagar er kreativ, orginal og boken er et forfriskende tilskudd til vampyrsjangeren.

2 kommentarer:

  1. Her var en samling av spennende bøker :-) Så flott å få tips om bøker jeg ikke har lest!

    SvarSlett
  2. Jeg måtte også ta med flere bokstaver denne gangen, samt hoppe over q :)
    Tatt av vinden har jeg lest, men ingen av de andre så takk for anbefalinger!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.