RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 11. november 2011

Barnebokanmeldelse: Dragejakten av Bjørn Ousland


Hva handler historien om?
En bortskjemt prinsesse som vil ha, ha og ha litt til. Til bursdagen sin ønsker hun seg en drage og hennes far, kongen, lover at den som fanger dragen skal få prinsessen og halve kongeriket. Selvfølgelig får prinsessen det hun ønsker seg, men hva skjer når hun faktisk får en drage i bursdagsgave? Ja, det må du finne ut av selv.

Junior på 6 år og mammas tanker om boken:
Junior mener:
Dette er en veldig fin bok. Jeg likte at dragen tok med seg prinsessen til dragene. Jeg likte egentlig alt, det var fine bilder og fine drager. Kul historie.

På spørsmål om han likte prinsessen svarte han: "Nei, fordi hun er dust.". 

Mamma mener:
Det var ikke vanskelig å begeistre en gutt som i utgangspunktet digger drager og dinosaurer(som elsker filmen Dragetreneren) med boken Dragejakten. Boken måtte leses to ganger samme dag som den dukket opp i postkassen her hjemme.

Jeg lar meg sjarmere av eventyret, et godt gammeldags eventyr med moral + for innslag av mer moderne elementer. Boken har flotte illustrasjonene, Ousland kan både tegne og skrive, det er det ingen tvil om. Jeg må legge til at jeg er veldig glad i Ouslands bruk av farger.

En annen ting jeg bet meg merke i som var veldig positiv for min sønn som har begynt å knekke lesekoden var bruken av STORE BOKSTAVER til fortellingen, dialogen var skrevet med små bokstaver. Jeg vil si at boken er fin for lesetrening for de barna som har kommet så langt, men den selvsagt morsom og flott for en del yngre og eldre barn.

Vi har lest flere av Bjørn Ouslands historier om hunden Bisk her i heimen og de har også vært populære her. Vi håper på flere fine bøker fra forfatteren i fremtiden.

Omslaget:
Junior - "Fint, jeg syntes bare dragen og kongen er fine."
Mamma - "Flott og fargesprakende."

Oppsummering:
4 stjerner av 5 mulige.

Vil du vite mer om forfatteren eller boken?
Besøk forfatterens hjemmeside

Andre bloggere som har skrevet om boken i forbindelse med bokbloggturnén denne uken:
Les mye
Marielle
The Witch of The North

I morgen er det Siljes fra Siljes skriblerier sin tur til å fortelle oss hva hun syntes om boken.

Boken ble utgitt : Høsten 2011
Målgruppe: Barn
Forlag: Cappelen Damm
Kilde: Anmelderkopi mottatt fra forlaget i forbindelse med Bokbloggturnén for ærlig anmeldelse.

2 kommentarer:

  1. Her er det hest det går i, så boken reddet seg inn fordi det var tegnet en hest på en av sidene! Ha ha (det var før vi leste boken).

    SvarSlett
  2. Jeg leste boka for mine 21 elever, og den fenget alle! Jeg liker forøvrig godt kommentaren til sønnen din, Mari, og er helt enig, for ei dustete prinsesse ;-)

    God anmeldelse!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.