RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 19. november 2011

Bli kjent med: Elin fra bokbloggen Av en annen verden

   
"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast intervju-serie her på bloggen, her skal du få bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. Ønsker du å delta så blir jeg glad om du sender meg en e-post. Da er alt klart for å ønske velkommen til Elin som er bloggeren bak Av en annen verden.

Fortell oss litt om deg og bloggen din. 
Jeg er 37 år, Oslo-jente som bor i Finnmark og bibliotekar. Jeg begynte å blogge på 90-tallet, og Av en annen verden har jeg hatt siden januar 2005. Den har "bodd" et par andre steder før den endte opp der den er nå, dit flyttet jeg den i august 2011. Opprinnelig var den ment som en ren litteraturblogg, og selv om det i all hovedak er det jeg fortsatt blogger om, sniker det seg nå inn ett og annet som handler om andre ting.

Skjer det noe spennende på bloggen nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen.
Jeg regner med at jeg også i år kjører en julekalender.

Hva liker du best med det å blogge? 
Jeg liker å dele tankene mine om ting som opptar meg, samt at jeg liker å skrive. Det er alltig moro med tilbakemeldinger.

Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss?
De to øverste plukker jeg lett:
"Neverwhere" av Neil Gaiman er min absolutte favorittbok (jeg bruker å si at London aldri blir det samme etter å ha lest den), tett etterfulgt av "The Lord of the Rings" av J. R. R. Tolkien. Etter det blir det vanskelig, men skal jeg plukke noe fra forskjellige genre, vil jeg trekke fram "The Left Hand of Darkness" av Ursula K. Le Guinn, ei science fiction-bok som tar for seg veldig spennende tema, "Northanger Abbey" av Jane Austen, som er min favoritt av hennes fantastiske bøker, og av blant reiseskildringer må jeg nevne "London" av Tor Åge Bringsværd.

Klikk på linken for å besøken bloggen til Elin.

Har du en favoritt forfatter(eller kanskje flere)? 
Det har jeg. Neil Gaiman er uten sidestykke min absolutte favorittforfatter, jeg har vel ikke lest ei eneste bok av ham jeg ikke har lest. Andre forfattere som må nevnes er J. R. R. Tolkien, Jane Austen, Virginia Woolf, John Ajvide Lindqvist og Sylvia Plath. Lista kunne jeg nok ha laget uendelig mye lengre, men jeg tror dette for holde for denne gang.

Er det en bok du lenge har tenkt at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den? 
Da burde jeg kanskje nevne "Neverwhere" igjen? Ellers synes jeg "Northanger Abbey" av Jane Austen ofte kommer i skyggen av hennes mer populære bøker, dessverre.

Er det noe du leser som du egentlig syntes er litt pinlig? Ikke vær flau del av dine guilty pleasure med oss, du er neppe alene om det.
Nei, egentlig ikke... Det måtte eventuelt bli disse vampyrseriene jeg leser, som Anita Blake-bøkene. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være pinlig, det er underholdningslitteratur. Andre ser dårlige TV-serier, jeg leser vampyrserier.

Har du et mål med bloggingen din? 
Det kan jeg ikke påstå at jeg har. Det er rekreasjon. Noe jeg synes er moro å holde på med.

Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den(hvis ja nevn gjerne en bok)?
Det har jeg helt sikkert, selv om jeg ikke kommer på noen i farten. Kanskje i større grad før enn nå, nå er det så mange andre ting som styrer hva jeg ønsker eller må lese. Jobben krever jo sitt.

Bruker du ditt lokale bibliotek? Fortell oss gjerne hvorfor/hvorfor ikke. 
Det kan man trygt si jeg gjør! Jeg jobber der, så noe annet ville ha vært merkelig...

Del tre av dine blogg favoritter med oss. 
Bare tre? Hjelp! Det er jo umulig! Hm... Jeg tror jeg skal trekke fram disse tre, selv om veldig mange fortjener å nevnes i tillegg!
* Carolines verden: - Veldig talentfull, tar flotte bilder og skriver om flere tema. Deriblant bøker.
* Aina Basso: - Jeg har fulgt Aina i flere år, siden hun blogget som Flimre, lenge før hun ga ut bok. Man bør forøvrig lese bøkene hennes, hun skriver fantastisk! Burde ha nevnt henne blant favorittforfatterene mine også.
* Beate blogger om bøker: - Hun har fine innlegg, skriver godt, og bor i samme by som meg. Ei skikkelig hyggelig dame!

Tusen takk for et hyggelig intervju, Elin. Guilty pleasures tror jeg egentlig kun kommer av at noen andre mener at det vi leser ikke er bra nok. Derfor tenker jeg at det er bra å dele, kanskje kan man bekjempe den følelsen hos mange når man ser at man ikke er alene om det man leser ;)
 

2 kommentarer:

  1. Fint intervju! :) Har lest Av an annen verden ganske lenge nå, en veldig god blogg.

    SvarSlett
  2. Flott portrett/intervju!:) Har vært innom et par ganger på hennes blogg:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.