RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

onsdag 16. november 2011

Bokanmeldelse: All I Ever Wanted av Vikki Wakefield

En velskrevet ungdomsroman om løsrivelse, dophandel og håp.
Regel #1 - Ingen dop. Regel #2 - Ingen sex. Regel #3 - Jeg skal aldri bli som moren min.
Hva skjer når reglene brytes?



Hvor kommer boken fra?
**Kjøpt selv**

Hva handler boken om?
Om ni dager fyller Mim 17 år, hennes høyeste ønske er å komme seg vekk fra strøket hun bor i og ikke ende opp som sin mor, eller som sine kriminelle storebrødre. Mim drømmer seg vekk fra dette hullet til et annet liv i haugen sin med godt brukte Lonely Plant-bøker. Drømmen skal hun nå ved å følge et sett med leveregler som hun selv har funnet på. Moren sender Mim ut en dag for å hente en "pakke" og like etterpå legger gutten hun har vært forelsket i gjennom mange år endelig merke til henne. To hendelser som sammen sørger for at Mim mister kontrollen hun har hatt over livet sitt frem til nå og bryter en rekke av sine egne regler.

Mine tanker om boken?
Det har vært vanskelig for meg å finne de rette ordene for å fortelle dere hvor godt jeg likte denne boken. Hele pakken er god; forfatteren skriver godt og persongalleriet er variert og veldig fascinerende. Jeg må nesten nevne noen av de herlige personene vi får møte i boken; Benny, en gammel fyllik, Lola, en ung jente som selger telefonsex, en sur nabokjerring, en voldelig familiefar og en fryktinngytende hund ved navnet Gargoyle.

Mest av alt elsket jeg hovedpersonen, Mim(Jemima), hun minte meg sånn om meg selv da jeg var rundt 16 år gammel og det likte jeg virkelig! Mim er tøff, men ikke for tøff til å være redd. Vi slår følge med Mim fra en begivenhet inntreffer i livet hennes, en begivenhet som utløser den reneste domino effekten i livet hennes. Dette er hendelser som er med på å forme Mim, kanskje for resten av livet og forfatteren har skrevet det på en måte som får meg til å føle at dette er ekte, troverdig. Wakefield beskriver de vanskelige mellommenneskelige forholdene på en god måte, det kommer spesielt godt frem, syntes jeg, i Mims forhold til bestevenninnen sin og i forholdt hun har til sin mor. Det er utrolig hva hun har fått klemt inn mellom "usle" 202 sider.


Liker du gode historier, samtidsromaner eller er du fan av Melina Marchetta? Ja, da bør du forsøke deg på All I Ever Wanted, det er en historie som vil få deg til å vende sider langt inn i de små nattetimer. All I Ever Wanted har fortjent en plass i bokhyllen som er reservert for bøker jeg ikke kan skille meg ad med. Der skal den få stå sammen med blant annet Jellicoe Road av Melina Marchetta, The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger, Høsten av Jan Henrik Nielsen og Himmelfallen av Brian Selznick.

Utrolig deilig å lese en kort bok, god bok som står på egne ben uten en oppfølger(eller en drøss av dem)!


Omslaget:
Omslaget er ikke helt min stil men det passer godt til boken og etter å ha lest historien har jeg kommet frem til at jeg faktisk liker det veldig godt.


Vil du vite hva andre mener om boken?
Vil du vite mer om forfatteren?
Besøk Vikkis hjemmeside.

Boken ble utgitt: Sommeren 2011 
Målgruppe: Ungdom
Kilde: Kjøpt.



7 kommentarer:

  1. Så spennende! Denne boken fikk jeg virkelig lyst til å lese :)

    SvarSlett
  2. Ahhrg, enda en bok på lese- og innkjøpslisten;-) Fin omtale og det høres ut som et spennende persongalleri.

    SvarSlett
  3. En meget fristende anmeldelse! Det betyr en enda lengre skal-lese-liste! :-)

    SvarSlett
  4. Beklager at jeg gjør listene deres lengre ;) men jeg må jo hevne meg litt for alt dere får meg til å sette på min liste he he.

    SvarSlett
  5. Kjempeflott anmeldelse, Mari! Denne skal på ønskelista mi - kanskje den er på Kindle?

    SvarSlett
  6. Tusen takk :) Det er mulig du kan få den som e-bok fra en Australsk nettbokhandel, Silje. Jeg bestilte den fra Australia, den er ikke sluppet på det amerikanske/engelske markdet enda så vidt jeg vet.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.