RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

mandag 26. mars 2012

Nye ungdomsbøker i butikkhyllene i mars.


Her er en oversikt over de skjønnliterære ungdomsbøkene som har blitt gitt ut her i Norge nå i mars. Denne posten er på ingen måte sponset av verken forlag eller bokhandlere. Ungdomsbøker får, etter min mening, alt for lite spalteplass her i landet, så dette er mitt private initiativ for å sette fokus på alle de flotte ungdomsbøkene som utgis her hver måned. Siden jeg har vært uten internett i store deler av mars så er denne bloggposten svært forsinket.
For en oversikt over utgivelser for voksne besøk Bokelskerinnens blogg.

Blackout av Elen Betanzo.
Gyldendal.

Forlagets omtale:
Maria elsker Lukas så mye at hun vil gjøre alt for å beholde ham. Sebastian vil bli den nye Pablo Neruda, men skriver nesten bare dikt som handler om Irina. Siss er blitt så tynn at hun har forsvunnet bort fra Maria, men hun nærmer seg Sebastian mer og mer. Joakim går andre klasse om igjen, det eneste positive med dét, er at han kan se på Irina hver dag. Irina vet at hun er best, en ekte stjerne, og om morgenen synger hun på bussen. Men så kom festen. Hva skjedde da alt ble svart den natten?

Blackout handler om Maria, Sebastian, Siss, Irina og Joakim. Og Herr Pei, da. De vil for alt i verden bli sett av hverandre, de vil inn i hverandres liv og de krever hverandres oppmerksomhet på ulike vis.



Gyldendal.

Har du enda ikke lest denne glimrende bok så grip sjansen nå. Dette er starten på en trilogi du sent vil glemme, jeg har blogget om boken her og filmskribleriet mitt kan du lese her.

Forlagets omtale:
I restene av det som en gang var Nord-Amerika, ligger nasjonen Panem. Den velstående og høyteknologiske hovedstaden Capitol er omgitt av tolv distrikter der innbyggerne sulter og lider nød. Styresettet i Capitol er nådeløst og ondt, og kontrollerer utkantdistriktene med jernhånd gjennom å tvinge dem til å sende en gutt og en jente mellom tolv og atten til de årlige lekene de arrangerer; en kamp på liv og død, direktesendt på TV.

Fra den fattigste av provinsene blir tolv år gamle Prim valgt. Søsteren Katniss på seksten bestemmer seg for å ta Prims plass for å redde henne, og med det er det som om hun undertegner sin egen dødsdom. Fra overveldende luksus i Capitol, blir hun kastet ut i villmarken og kampen for å overleve begynner. Men Katniss har sett døden i hvitøyet før, og er ikke den som gir seg uten kamp. Det hun ikke er forberedt på, er at hun etter hvert tvinges til å måtte foreta noen brutale valg. Det handler om å drepe eller bli drept. Og det er bare én vinner ...

Vi kjenner alle reality-showene fra TV. Da de første gang dukket opp, var de uskyldige sammenliknet med hva vi ser i dag. Det eneste vi foreløpig ikke har sett, er kamp på liv og død i beste TV-tid. Og selv om steget fra offentlig ydmykelse til offentlig henrettelse kan virke langt, så er det til å tro på i denne historien. Dette er en stor og rystende leseropplevelse.

Dødelig kaos av Matt Dickinson.
Aschehoug.

Jeg falt pladask for dette flotte bokomslaget det må jeg si. Forlaget skriver "en pageturner ulikt noe annet som er skrevet for ungdom", jeg må si det pirrer nysgjerrigheten min veeeeldig.

Forlagets omtale:
Sommerfugleffekten er en vitenskapelig teori om at en enkelt hendelse, uansett hvor liten, kan forandre universet for alltid. Når en sommerfugl får en ung kanin til å skvette, og kanin får en hest til å steile, setter det i gang en kjede av hendelser som i løpet av en dag vil forandre flere menneskers liv.
Jamie og Will stikker av fra skolen for å gå på jakt. Kuni blir fanget i en bresprekk. Shelton er ute etter hevn. Bakili angripes av blodtørstige bavianer. Tina er pilot på fly 492 til Moskva. For dem, og mange andre, vil livet aldri bli det samme igjen. Det begynner med én sommerfugls vingeslag ...

Noen vil leve. Mange vil dø. Alt henger sammen. "Dødelig kaos" er en pageturner ulik alt annet som er skrevet for ungdom.


Bazar.

Vindens Navn har strengt tatt blitt gitt ut for voksne men jeg velger å ta den med i oversikten over ungdomsbøker. Dette er knallbra fantasy og historiefortelling på sitt aller beste, dessverre rotet jeg meg aldri til å skrive om boken her på bloggen men jeg leste den for et par år siden. Nå har den endelig blitt utgitt på norsk. Rothfuss er en mesterforteller, liker du en god historie så les denne boken!

Forlagets omtale:
JEG HETER KVOTHE.

Jeg har stjålet prinsesser tilbake fra sovende konger i gravhauger. Jeg brente ned byen Trebon. Jeg har tilbrakt natten med Felurian og sluppet unna med både forstanden og livet i behold. Jeg ble utvist fra Universitetet da jeg var yngre enn de fleste er når de blir sluppet inn. Jeg ferdes på veier i måneskinn som andre frykter å snakke om ved høylys dag. Jeg har snakket med guder, elsket kvinner og skrevet sanger som får trubadurene til å gråte.

Du har kanskje hørt om meg.

Slik begynner en fortelling uten sidestykke i fantasylitteraturen - historien om en helt, fortalt med hans egen stemme. Det er en historie om sorg, en historie om overlevelse, en historie om en manns leting etter mening i universet, og om hvordan denne letingen og den ukuelige viljen som drev den, ga opphav til en legende.

En av verdens mest legendariske menn har gått under jorden etter å ha utført både fantastiske og grusomme handlinger. Hele resten av verden tror han er død, inntil en kronikør sporer ham opp og overtaler ham til å fortelle livshistorien sin.

Kongedreperkrøniken består av tre bøker, kalt Dag en, Dag to og Dag tre. Første bok, Vindens navn, fortelles på en dag og tar for seg oppvekstårene.

Kvothe er et navn alle kjenner i bokas fiktive verdenen. Selveste Kvothe, Kvothe den blodløse, Kvothe kongemorderen, trollmannen Kvothe, legendene og historiene er like mange som de er overdrevne og usanne. Men hver historie har et snev av sannhet i seg. Selv gjemmer Kvothe seg i utkanten av sivilisasjonen. Han har tatt navnet Kote og driver en veikro der landsbyens drikkfeldige er kundene som frekventerer den enkle cafeen. Men det er urolige tider. Noe stort, grusomt og tungt er i ferd med å rive seg løs fra verdensstrukturen og demoner har begynt å terrorisere landsbybeboerne og bøndene i området.

Når en historieforteller oppsøker Kvothe, går han motvillig med på å forteller sine memoarer.

Kvothes fortelling begynner 20 år tidligere. Som liten gutt på 9 år reiste han rundt med sin familie som en del av en anerkjent teatertrupp. Faren er skuespiller og samler på historier om "The Chandrian", en grusom trollmann alle frykter. Kvothe er et intelligent barn og da en arkanist, eller en praktisk trollmann, blir tatt opp i truppen, får Kvothe sine første leksjoner i magi. Han viser seg svært kapabel og i løpet av tre år har han lært seg mer enn arkanisten trodde var mulig for et lite barn. Drømmen om å komme inn på Universitetet tar form og framtiden ser lys ut da hele truppen og familien blir drept. Kvothe er eneste overlevende og forstår etterhvert at det er farens hobby som er årsaken til at "The Chandrian" har drept dem.

I tre år må den 12 år gamle gutten overleve i en byslum. Hans sanser og overlevelsesevne skjerpes. Kvothe får et nytt sett med egenskaper og minnet av livet på veien med teatertruppen blekner. Men drømmen om hevn over de som drepte hans foreldre vokser seg sterkere og han finner til slutt veien til Universitetet, der biblioteket med titusener av bøker venter.

"Vindens navn" er historienes historie. Rykter føder myter som avler legender. Det er fortellinger i fortellinger i fortellingen. For leseren er hver historie fortalt et spor vi følger i Kvothes forsøk på å finne sannheten om trollmannen som drepte hans foreldre. En uskyldig barnesang, et drikkerim og avhandlinger fra Universitetets bibliotek, er små dråper som fyller Kvothes kopp.






Om bloggeren
Sommeren 2007 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Til daglig jobber hun på kontor.

12 kommentarer:

  1. Når det gjeld Dødslekene og Vindens navn så kan eg slutte meg til all rosen. Verd å bruke tid på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint med en ekstra stemme til disse flotte bøkene, Eva :) Tommel opp!

      Slett
  2. Jeg stiller meg helt bak Dødslekene. Jeg gleder meg veldig til Vindens navn. Så vidt jeg kan se er utgivelsen desverre utsatt til oktober.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det la jeg faktisk ikke merke til, flott at du sier i fra, Silje. Det skal jeg få notert ned.

      Slett
  3. Mye bra som kommer ut da, kunne tenkt å lese alle sammen:)Men spesielt "Dødelig kaos" og "Vindens navn", som jeg ble skikkelig nyskjerrig på. Kjedelig man må vente så lenge på den:)Dødslekene har jeg lest og de som ikke har lest den, må jo bare kaste seg over den:)Fantastisk bok:)

    SvarSlett
  4. Jeg begynte på Dødelig Kaos i dsg og det er virkelig en pageturner.

    Bokelskerinnen

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, håper du blogger om den slik at vi får vite mer om boken :)

      Slett
  5. Virker som flotte bøker :) Jeg har begynt på Dødslekene nå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ble jeg nesten litt misunnelig på deg som har så flere timer foran deg med Susanne Collins herlige, men akk så dystre dystopiske verden :) Kos deg!

      Slett
  6. Jeg har ikke lest Dødslekene enda. Tenkte å vente til etter jeg har sett filmen denne gangen. Siden jeg alltid blir så skuffa hvis jeg leser en bok og så ser filmen he he:) Pluss det er spennende å gå på kino, uten å ha noen forventninger om hva som kommer til å skje i filmen:) Siden jeg ikke har lest boka aner jeg ikke noe særlig om karakterene eller handlingen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med filmen, Elin! Gleder meg til å finne ut av hva du syntes om både bok og film.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.