RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 2. juni 2012

Bli kjent med: Silje fra bokbloggen Så rart.



"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast spalte her på bloggen, her vil du bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. I dag skal vi få bli bedre kjent Silje, som gjemmer seg bak bokbloggen Så Rart. Kan du forresten gjette hvor hun har hentet bloggnavnet sitt fra?

Take it away, Silje!

 

Fortell oss litt om deg og bloggen din.
Jeg heter Silje, er 31 år og jobber som skolebibliotekar ved to videregående skoler. Bloggen min heter Så rart og ble startet opp da jeg var i permisjon høsten 2010. Jeg hadde tidligere en annen blogg som het Skolebibliotekaren, men hadde lyst til å ha en egen privat blogg der jeg hadde større frihet enn en blogg knyttet til jobben min. På bloggen min skriver jeg først og fremst om bokrelaterte ting, men også litt film og TV.

Hvorfor er det så gøy å blogge om bøker
Jeg synes at jeg får mer ut av lesingen og hver enkelt bok ved å reflektere over det etterpå i et blogginnlegg og ikke minst å diskutere bøker med andre. Enda morsommere er det å på den måten å følge med på hva andre skriver om bøker og hente inspirasjon til lesing. Jeg har oppdaget bøker jeg aldri ville oppdaget hvis ikke det hadde vært for andre bloggere og ikke minst har det vært den viktigste kilden til å kjøpe inn bøker til skolebiblioteket som ungdom vil ha.

Har du et mål med bloggingen din?
Jeg startet å blogge om bøker for å øve meg på å formidle det jeg hadde lest til andre for å bruke det i jobben både muntlig og skriftlig. Jeg synes definitivt jeg har blitt flinkere til det ihvertfall skriftlig:-) Jeg ønsker fortsatt å bli bedre på det, men ellers er det bare å dele leseglede med andre. Et annet mål eller kanskje konsekvens av bloggingen er at jeg leser flere bøker.

Skjer det noe spennende på bloggen nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen.
Jeg har et månedlig innlegg som heter Noe å glede seg til der jeg skriver om bokutgivelser, TV-serier og kinofilmer som jeg gleder meg til den måneden og så har jeg som mange andre en oppsummering av hver lesemåned om hva jeg har lest og hvordan jeg ligger an i forhold til lesemålene mine. Ellers deltar jeg ofte på Anette sitt boktema, Bokelskerinnens Fremtidige favoritter og din En smakebit på søndag.

Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss?
Da tar jeg bare de fem første jeg kommer på for å ikke gruble så mye. Harry Potter and the Goblet of Fire (det endrer seg hver gang jeg skal velge en av bøkene i serien) av J.K.Rowling , Matilda av Roald Dahl, Per Pusling av Astrid Lindgren, Alltid Alice av Lisa Genova og Himmelen begynner her av Jandy Nelson.


Klikk på headeren for å besøke Siljes blogg.

Har du en favoritt forfatter(eller kanskje flere)?
Det må være allerede nevnte Astrid Lindgren og Roald Dahl. Det er ikke så ofte jeg leser mange bøker av samme forfatter lenger, så da blir det et par navn fra barndommen. Snakket med en venninne for bare noen dager siden om hvor sterkt inntrykk flere av bøkene til disse forfatterne har gjort på oss. Harry Potter er kanskje de eneste bøkene som har gitt meg den samme "magien" (i dobbel forstand her da:-)) som disse.

Er det en bok du lenge har tenkt at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den?

Jeg synes vel at folk generelt er for skeptisk til fantasy, sci-fi og ungdomsbøker (og det gjelder ikke først og fremst dere bokbloggere). Det finnes så mye bra der ute for både de som vil ha lett underholdning og de som vil ha noe med mer tyngde. Ellers skjønner jeg veldig godt at ikke alle har tid til å lese alt selv om jeg synes det er bra:-), men synes det er dumt å utelukke bøker fordi de er plassert i en annen bås enn de bøkene man vanligvis leser.

Leser du noe som enkelte ville sette merkelappen guilty pleasure på? Del det med oss, du er neppe alene om det.
Jeg vil tro at mye av det jeg leser kunne hatt den merkelappen, for eksempel bøkene om Sookie Stackhouse av Charlaine Harris. Jeg er ikke flau over å lese de altså, men kanskje jeg i enkelte sammenhenger kan synes det er litt flaut å lese romantiske ungdomsbøker med veldig avslørende titler eller cover. Jeg kan alltids skylde på jobben da;-)

Hva slags forhold har du til lydbøker?
Jeg liker godt lydbøker i perioder og etter at vi flyttet sånn at jeg tar buss til jobb benytter jeg meg mer av det enn før. Det er deilig å være i en annen verden når bussen blir fullere og fullere og køen står i stampe.

Hva med e-bøker? Siden vi allerede er i gang med litteratur i forskjellig format mener jeg ;)
Jeg er vel ikke like komfortabel med det, men har prøvd noen ganger. Jeg har lurt på å skaffe meg en Kindle, men foreløpig leser jeg på Ipad og tidligere har jeg lest på et lånt lesebrett. Ulempen med Ipad er at det ikke alltid er like populært å beslaglegge den til lesing og den er ikke behagelig i sollyset som vanligvis ikke er et problem, men akkurat nå for tiden og ellers på sommerferie er det det.

Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den(hvis ja nevn gjerne en bok)?
Det gjør jeg stadig vekk. Det er vel nesten sånn at det oftere er etter anbefaling av annen blogger enn ikke:-)

Bruker du ditt lokale bibliotek? Fortell oss gjerne hvorfor/hvorfor ikke.
Jeg er ikke en ivrig bibliotekbruker på mitt lokale bibliotek nei. Jeg jobber selv på to bibliotek der jeg låner det meste av bøker jeg vil lese. Jeg satser på å ta med min datter på biblioteket etterhvert, for har ikke så mye barnebøker på min jobb.

Del tre av dine blogg favoritter med oss.
Nok en gang tar jeg de tre første jeg kommer på og da blir det:

Siljes skriblerier: det er så fin stemning på Silje sin blogg og så skriver hun ofte om bøker innenfor min smak. Fint navn har hun og;-)
Bokelskerinnen: her er det mange informative og morsomme spalter med nyheter fra bokverden som jeg sikkert ikke hadde fått med meg uten henne.
Knirk: hun skriver så godt og tør å starte interessante diskusjoner som med sine innlegg om The Hunger Games-trilogien nå nylig.

Til slutt vil jeg si at Flukten fra virkeligheten definitivt er blant mine favoritter og den bloggen jeg har fulgt lengst. Du har gitt meg veldig mange boktips og gjør stadig en god innsats for ungdomsbøkene:-)

Tusen takk for veldig fine ord, Silje, og takk for at du tok deg tid til å være med oss her i dag. Det gjør for en god start på denne lørdagsmorgenen. Det har vært flott å få lov til å bli bedre kjent med deg :) Jeg kjenner meg forøvrig godt igjen det må å plukke opp bøker anbefalt av andre bokbloggere, de anbefalingene er ansvarlig (hør på megfor fleste parten av bøkene som kommer inn i vårt hus.

Gikk du glipp av forrige ukes gjest?
Trykk her for å Bli kjent med Randi.














Om bloggeren
Sommeren 2008 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, siden høsten 2007 har hun blogget om Sikring av barn i bil. Arbeidet med denne bloggen vant hun Buskerud fylkes trafikksikkerhetspris for i 2010. Til daglig jobber Mari på kontor i et elektrikerfirma.

4 kommentarer:

  1. Silje har en flott blogg og jeg er stadig innom å titter hva hun leser og skriver:) Fint intervju og jeg ønsker dere begge en riktig god helg:)

    SvarSlett
  2. Siljes blogg er kjempefin og jeg får mange tips der. Vi har egentlig ganske så lik smak :-D

    SvarSlett
  3. Jeg liker også Siljes blogg godt, og er innom hver gang det er nye innlegg. Og jeg liker godt "Noe å glede seg til" - spalten.

    SvarSlett
  4. Så hyggelig og takk det samme til dere:-) Ha en fin søndag!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.