RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 3. august 2012

Kort og godt: Jack the ripper-utgaven.

Kort og godt er enkelt og greit korte bokanmeldelser! I dag tar jeg for meg to ungdomsromaner hvor den britiske seriemorderen fra 1880-tallet, Jack the Ripper, har en sentral rolle.

Seriemordere er et tema som sakte men sikkert kryper seg oppover på listen over hete temaer å ta for seg i ungdomsromaner for tiden.


Vakre bokomslag, grufulle mord fra britisk historie.
Name of the Star omslag ©HarperCollins.
Ripper omslag ©Flux.

Ripper av Amy Carol Reeves
17 år gamle Arabella(Abbie) Sharp har måttet flytte sammen med sin bestemor etter morens død. Abbie oppfører seg ikke helt etter bestemors ønsker, hun er en fin og ganske velstående frue og Abbie bør oppføre seg som hennes barnebarn. Som straff må Abbie arbeide som frivillig på Whitechapel Hospital i London, et sykehus for fattige kvinner og prostituerte. Abbie trives nemlig godt med arbeidet på sykehuset med stell av spedbarn, syke, fattige kvinner og prostituerte. Problemene oppstår når en av sykehusets pasienter blir funnet drept, det skal vise seg at Jack the Ripper er på jakt i Londons gater.

Troverdig beskrivelser av London
Historien er spennende, settingen er så virkelig at man nesten tror man er i London i 1888. Hovedpersonen virker å være sterkt påvirket av datidens sterke kvinner, sånt kan vi like. Abbie har et brennende ønske om å utdanne seg til å bli lege. I det hele tatt er det mye interessant om helsevesenet på den tiden i boken, det var et stort pluss syntes jeg(spesielt merket jeg meg forskningen på keisersnitt). Av de to Ripper-romanene var dette helt klart en favoritt. Jeg aner en fortsettelse i fremtiden og den gleder jeg meg stort til å lese.

Her er bokomslaget forlaget Putnam Juvenile har valgt
for sin utgivelse av  The Name of the Star.

The Name of the Star av Maureen Johnson
Boken handler om sørstatsjenta Rory som flytter med familien sin til England. Rory begynner på skole i London, skolen befinner seg i nærheten av stedene hvor Jack the Ripper herjet for om lag 100 år siden. Lik blir funnet i nærheten av skolen og snart blir det klart at det dreier seg om en som dreper på nøyaktig samme vis som The Ripper engang gjorde.

Litt av hvert
Maureen Johnson klarer på en eller annen måte å skrive en historie som vil appellere til mange lesere. Her er det overnaturlige elementer, men jeg tror historien vil kunne fenge lesere som ikke nødvendigvis er så glad i det overnaturlige; de som er glad i historier satt i vår samtid og historiske romaner vil også kunne like denne historien. The Name of the Star var spennende, morsomt og til tider slik at knirkende lyder i huset ikke er hyggelig å høre! Allikevel havnet ikke boken på min toppliste, den var sånn akkurat passelig god. Det jeg kanskje likte best ved boken var Rorys tilbakeblikk på sin noe eksentriske familie hjemme i sørstatene.

Jeg hadde lydboken liggende og det var Siljes omtale av boken som fikk meg til å sette den på øret.

God research
Felles for begge forfatterene er det faktum at de begge har studert Jack the Ripper saken godt. Som leser får mange detaljer som er interessante og noen som vi kanskje kunne vært for uten(grøss).

Vinneren av denne duellen?
For min del kom Amy Carol Reeves bok Ripper klart best ut av denne duellen, men det er ikke dermed sagt at The Name of the Star er en dårlig fortelling. Begge bøkene later forresten til å være første bok i en trilogi eller serie.


Mer om The Ripper?
Det har blitt utgitt enda en ungdomsbok om Jack the Ripper i 2012, nemlig Ripper av Stefan Petrucha, den har fått mye ros på nettstedet Goodreads.

Tidligere i serien "Kort og godt":
Barnebøker











Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og har blogget her siden sommeren 2008. Hun håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre.
Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, hun er en nysgjerrig sjel og hva er vel en mer naturlig for en nysgjerrigper enn å beskjeftige seg med slektsgranskning? Barns sikkerhet i bil er et annet tema som ligger hennes hjerte nært og Mari står bak den prisbelønnende bloggenSikring av barn i bil.
Til daglig er Mari småbarnsmor(kanskje kan hun kalles en mammablogger?) og ansatt på kontor i et elektrikerfirma.

6 kommentarer:

  1. Interessant uhygge på en fredag ; ))

    Ble spesielt nysgjerrig på den første boken du omtaler - kan tenke meg at den vil være en fin teaser for lånerne mine : ))

    Takk for supert tips og riktig god fredag!

    SvarSlett
  2. Spennende med bøker hvor gamle forbrytelser tas opp og at det skrives for ungdom, alle virker som de er full av handling. Dramatiske og underholdende. Takk for tips, og god helg :)

    SvarSlett
  3. Veldig kjekt med disse Kort og godt - omtalene. Jeg likte jo som du vet The Name of the Star godt, men jeg tror jeg skal se litt nærmere på Ripper også. Den høres spennende ut. I det hele tatt så er Jack the Ripper - relaterte ting både spennende og skremmende :-) God helg, Mari!

    SvarSlett
  4. Eg har høyrt om begge bøkene før,men eg har ikkje lest nokre av dei enda. Begge høyres veldig spennande ut. :)

    SvarSlett
  5. Nå fikk jeg veldig lyst til å lese begge bøkene. :)

    SvarSlett
  6. Ble nysgjerrig på begge disse bøkene:) Har lest litt om Ripper tidligere og det er jo litt spennende, går mange teorier hvem morderen var. Skal virkelig prøve å få lest disse en dag, så takk for tips:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.