RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

mandag 22. september 2014

Kort og godt: En fisk til Luna av Lisa Aisato


Lisa Aisato var nominert til Bokbloggerprisen 2013 med sin vakre billedbok Fugl, i år er hun ute med en ny bok, En fisk til Luna. Aisato kan virkelig det å skape stemningsfulle bilder som berører både liten og stor.


Hvor kommer mitt eksemplar av boken fra?
Boken kjøpte jeg under mitt første besøk i Eldorado bokhandel før utdelingen av Bokbloggerprisen 2013 skulle finne sted. Etter arrangementet var avsluttet var jeg så heldig at jeg fikk Aisato til å signere min nyinnkjøpte skatt.

En fisk kommer svevende ut av mørket bort til Lunas vindu, men hva prøver den å si og hvorfor ser den så ulykkelig ut? Luna er tillitsfull, nysgjerrig og har et stort hjerte. Foreldrene til Luna liker ikke fisken, den er stygg, send den tilbake dit den kom fra. Heldigvis for fisken vil Luna hjelpe den med å finne veien hjem, men hvor kan nå det være? 

Historien om Luna og fisken er sparsommelig med ord, men rik på illustrasjoner. Det fungerer, men til forskjell fra Fugl tar jeg meg i å undres på om ikke En fisk til Luna nesten hadde klart seg helt uten tekst, Illustrasjonene rommer nemlig så mye at teksten fort kan bli overflødig, det er så visuelt fortellende, vakkert og gripende. Lisa Aisato er dyktig, det er det ingen tvil om, men nerven som virkelig dro i hjerterota i Fugl mangler.

Det er små detaljer her som den voksne vil legge merke til, og det er garantert at barna vil se andre ting i historien enn de voksne. Den voksne vil for eksempel se ironien ved at en fisk besøker en sushi-resturant.
Historien stiller spørsmål som hva er hjem? Er det der andre har en forestilling om at du hører hjemme? Fisken finner tilslutt sin plass, men hva med hovedpersonen Luna?

Jeg var med på å nominere og stemme frem Lisa Aisatos Fugl til kortlisten for Bokbloggerprisen 2013, men jeg omtalte aldri den helt spesielle boken her på bloggen. Nå har jeg ikke forsømt Luna på samme måte. 


Står boken på din leseliste i høst?
Vil Lisa Aisato være blant de nominerte til Bokbloggerprisen i 2014 også tror du?


3 kommentarer:

  1. Tegningene er så utrolig nydelige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så man har lyst til å kjøpe seg flere eksemplarer for å ta ut tegninger og ramme dem inn :)

      Slett
  2. Så koselig en bok. Aktuell gavebok .

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.