RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 13. august 2015

Gråt, baby av Kari Saanum


Det er tøft å bære på familiehemmeligheter, det så leseren Kaia gjøre i Kari Saanums første roman om Kaisa, Elefanten i rommet. Gråt, baby er en frittstående oppfølger, en oppfølger jeg personlig mener man får mest ut av om man har lest første bok.


Klikk her for min omtale av Elefanten i rommet

I Kaia bor det mange følelser, det er mye forvirring, sinne, skuffelse og redsel. Hvorfor skal livet hennes være så vanskelig? Hvorfor har de som hun trenger mest sviktet henne? Blant alle disse negative følelsene og tankene finnes det også mye kjærlighet, heldigvis.

Gråt, baby

Overskriften hinter til at det er en historie med mange følelser involvert, og den er en oversettelse av en låt med Janis Joplin; Cry, baby med (anbefaler alle å lytte til låta). Kaia har sannelig grunn til å gråte, hun har opplevd at stort sett alle voksenpersonene rundt henne har sviktet. Og den ene vennen som var der da livet var på sitt mest utfordrende er ikke lenger egentlig tilstede. Alt ble så rart.

Historien viser kjærligheten som barn ofte har til sine foreldre, selv til de foreldrene som svikter føler barna ansvar og er glad i dem. Kaia står ved sin fars side gjennom tykt og tynt, men har problemer med å forholde seg til moren, moren som voksen som aldri tok tak i problemet. En gutt kommer inn i bildet, det er godt, men samtidig er det vanskelig og forvirrende for Kaia, hun har så mange utfordringer i livet sitt nå. Det var godt for denne leseren å få møte Kaia igjen, enda føler jeg meg ikke helt ferdig med henne. Om det blir flere bøker eller om historien hennes bare

Dette er en historie det dessverre er behov for. I juli 2014 kunne man lese i Aftenposten at over 90 000 norske barn, det er åtte prosent av ALLE norske barn, lever med foreldre som misbruker alkohol. Uendelig trist, men sant. Som voksen, og som mamma selv, kjenner jeg det knuser hjertet mitt. Hvem er alle disse barna? Kjenner jeg noen av dem uten å vite det? Uten å registrere tegnene? Vi må huske å bry oss, spørre hvordan de rundt oss har det, ta oss tid til å samtale med barna i våre barns omgangskrets. Du som er ung selv, spør hvordan vennene dine har det? Lytt, vær en venn og gi din støtte om noen lever med en elefant i rommet.

Rustelefonen


Trenger du råd? Noen å snakke med helt anonymt? Rustelefonen er gratis, man kan være anonym. Hjelpetjenesten har også chat samt mulighet for å sende inn spørsmål helt anonymt. Besøk nettsiden eller ring 08588. Andre nyttige hjelpetelefoner og nødnumre for barn og unge finner du på denne nettsiden.

Historien er, som den forrige boken om Kaia, skrevet på vers. Teksten er enkel å lese for de aller fleste da også denne utgivelsen er støttet av den fine foreningen Leser søker bok.

Andre bloggere om boka:
Tine sin blogg - kultur, litteratur og tur

Beathes bokhjerte

Intervju med forfatteren:
Et stille opprør

BarnsBeste - nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende.











Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

og hun står bak den prisbelønnende nettsiden Sikring av barn i bil.

4 kommentarer:

  1. Hmm...ser ut som en interessant bok og omslaget gir inntrykk:)

    SvarSlett
  2. Så kjekt at du har lest og likt denne. En sterk historie som er med meg fremdeles. (Takk for linking :)

    SvarSlett
  3. En fantastisk flott bok, jeg skal ta med meg inn i leseprosjektet vi har hver dag i 20 minutter med elevene på vg1. Videregående skole. Det blir spennende å se hvordan de tar imot denne boka.

    SvarSlett
  4. Jeg ble dessverre ikke så grepet av boken som jeg hadde håpet på forhånd og ble i grunnen litt skuffet over denne. Tusen takk for link til meg:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.