RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 12. mars 2017

Ikke alle har det like trygt og godt som oss - En smakebit på søndag

Med ubehag har jeg merket at den intense frykten vi kan observere i diverse kommentarfelt kommer snikende frem fra mange hull, også på skolen. Der kommer holdninger vi voksne har, og tema vi engasjerer oss i på godt og vondt, til syne gjennom samtaler barna har seg i mellom. Så da jeg fikk gjengitt deler av en samtale hvor det tydelig var parter som allerede hadde en sterk fremmedfrykt, noe jeg mener ikke ligger naturlig for 11-åringer, bestemte jeg meg for å finne fram til lesestoff som kunne vise hvordan det kan være for et barn å vokse opp i et samfunn preget av frykt, krig og undertrykkelse. 




Jeg og 11-åringen vår leser nå første bok i den kanadiske forfatteren Deborah Ellis serie om 11-år gamle Parvana som vokser opp i Afghanistan under Talibans styre. Serien er ikke basert på en sann historie, men er inspirert av mange sanne historier Ellis har hatt med kvinner i Afghanske flyktningleire. Noe av det jeg håper gleden ved å lese kan gi mine barn er empati, innsikt og evnen til å tenke kritisk og stille spørsmål, og derfor tror jeg også det er viktig at vi leser bøker som viser oss hvordan livet kan være i andre deler av verden.

"Pass opp for landminer," sa Shauzia og flirte, Parvana flirte tilbake. Det var sikkert bare en spøk fra Shauzias side, men hun holdt likevel øynene åpne.
   "Kabul har flere landminer enn blomster," pleide faren å si. "Landminer er like vennlige som steiner og kan sprenge deg i luften uten forvarsel. Tenk på broren din."
(....)noen var kamuflert som leketøy, spesielt beregnet for å sprenge barn.
Det er så langt fra vår trygge hverdag her i Norge. Alt er selvsagt ikke perfekt her heller, men våre problemer kan på ingen måte sammenlignes med de utfordringene Parvana lever med i boken. Boken rommer så mye, i tillegg til frykt og desperasjon er det også vennskap, tette familiebånd, håp og motstandsarbeid. I det hele tatt veldig interessant.

Det finnes fire bøker i serien, minst tre av disse er oversatt til norsk. Nå er det 17 år siden første bok ble gitt ut, men innholdet er like aktuelt den dag i dag, dessverre for alle de som har måttet og må vokse opp og leve under slike forhold. Hvis du ikke tror meg når jeg skriver at boken fortsatt er aktuell, så kanskje du tror på Angelina Jolie? I fjor ble bestemt at serien skal filmatiseres, det er selveste Jolie som er pådriveren for prosjektet.

Boken har vunnet mange priser, blant annet den svenske Peter Pan prisen i 2003.

Bli bedre kjent med forfatteren av boken, hvorfor hun skrev den og hva hun tenkte da hun hørte at Malala var blitt skutt i forfatterintervjuet hos Publishers Weekly.

Jeg ønsker alle en riktig god søndag! Kanskje en hvor vi alle tenker litt etter hvor heldige vi er her oppe i nord?



Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.



6 kommentarer:

  1. God søndag Mari!
    Jeg har anbefalt disse bøkene til mange barn på biblioteket De er både godt skrevet og har en viktig historie. Min svigerdatter kom fra Afghanistan for 14 dager siden og er midt i en stor kulturkollisjon :-) Vi er så inderlig glade for at hun er ute av det fryktelige landet og endelig trygg her med oss. Våre nyheter viser svært lite av hva som foregår der, men vi hørte det jo. Og vi var redde. Deres frukt kan vi ikke sette oss inn i.

    SvarSlett
  2. intressant och roligt att läsa tillsammans med något barn. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Låter som en bra och, dessvärre, nödvändig bok att läsa med barn.

    SvarSlett
  4. Du har så rett i at vi som voksne må hjelpe barna og ungdommene våre til å få større innsikt i hvordan mennesker i andre kulturer og andre deler av verden lever! Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten. Så viktigt och rätt att läsa en sådan bok med barn

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.