RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 30. april 2017

Vinner og litt Laini Taylor - En smakebit på søndag

Som vanlig er har jeg blitt litt treg på søndagene, men det er fortsatt morgen. Pluss i boka for det. Akkurat nå er jeg så heldig at jeg sitter på et hotellrom og blogger, snart skal jeg ut for å nyte sola. Med meg ut skal jeg ta med meg Laini Taylors bok Strange the Dreamer.


Bildet har jeg tatt på Cafe del Mar på Malta, et flott sted,
men opplevelsen var kald da det blåste så godt på stedet.


Forrige uke lovte jeg bort en bok til en av deltakerne, og vinneren har jeg trukket ved hjelp av Randomizer.org. Bloggeren Bokstund stakk av med seieren, jeg sender deg en epost, så utveksler vi informasjonen som trengs for at boken skal finne frem til deg. Gled deg til å møte 60 dyktige norske damer! Kanskje finnes det lignende bøker om svenske damer? Jeg vil gjerne bli bedre kjent med dem også, og er helt sikker på at det har blitt gjort masse viktig arbeid av modige og sterke kvinner i Sverige, som i alle andre land.

Det føles litt trist å ikke vite mer om alle de flinke damene fra historien, det er noen få som har fått mye plass, mens mange andre som har gjort seg fortjent til det ikke har blitt viet så mye oppmerksomhet. I skolelitteraturen er det jo ofte menn som tar opp plassen. Både unge jenter og gutter har behov for å vite mer om alt det flotte kvinner har fått til opp gjennom historien i lik grad som mennenes historie, og i mange tilfeller blir det nok ikke feil å si at for kvinnene har det kostet langt mer å slå igjennom med noe i et mannsdominert samfunn.


Da vi var på Gardermoen for å vente på flyet vårt måtte jeg selvsagt innom en bokhandel. Hele to bøker ble med meg derfra, pluss en jeg hadde med meg hjemmefra. Kindlen la jeg visst fra meg hjemme. Laini Taylor er en forfatter jeg har god sans for, hun skriver utrolig godt og det er fantasy med et litt mer krevende språk enn mange andre. Forfatteren har et stort vokabular og hun nok veldig opptatt av å benytte seg av det. Selv om jeg føler meg relativt stødig i engelsk så har jeg ved en rekke ganger møtt på ord jeg aldri tidligere har verken lest eller hørt. Det er utfordrende for hjernene, og litt hjernetrim er aldri feil. I tillegg er Taylor flink til å produsere enkelte setninger som høres ut som ren poesi. Det er så fint.

The library knows its own mind...When it steals a boy, we let it keep him.

Lazlo er hovedpersonen i boken, i de første kapitlene er han en liten gutt som vokser opp blant munker, men han blir raskt voksen. Han finner sin lidenskap i bøker og drømmer, han blir "slukt" av biblioteket, og blir bibliotekar. Det skulle ikke mer til å fange meg innledningsvis, så får vi se hvor dette bærer av sted. En by har blitt glemt, eller rettere sagt, byens navn er fjernet fra alles bevissthet. Igjen er navnet Weep, Lalzo har vært besatt av stedet siden han var en ung gutt, og jeg antar vi muligens skal ut på en reise for å lære mer om denne mystiske byen, og dens innbyggere.

He read while he walked. He read while he ate. The other librarians suspected he somehow read while he slept, or perhaps didn’t sleep at all. On the occasions that he did look up from the page, he would seem as though he were awakening from a dream. “Strange the dreamer,” they called him. “That dreamer, Strange. And it didn’t help that he sometimes walked into walls while reading, or that his favorite books hailed from dusty sublevel where no one else cared to go.

Nyt søndagen, sørg for at batteriene blir ladet godt opp til en ny arbeidsuke!



Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.






Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Hun er redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no, stedet hvor du finner de fleste norske bokblogger.



8 kommentarer:

  1. Tack för smakbitarna. Känner till författarnamnet men har inte läst något av henne. Hoppas du har en skön semester!

    SvarSlett
  2. Den här boken kommer jag nog också att läsa!

    SvarSlett
  3. Jag känner igen författaren och tror jag läst en bok av henne men mitt minne är som ett durkslag.

    SvarSlett
  4. Författarnamnet känner jag till men har inte läst något av henne. Hoppas att du har en bra semester!

    SvarSlett
  5. känner också igen författarnamnet men har inget läst. trevlig Valborg!

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten. har läst Laini Taylors trilogi Önskemånglarens dotter som jag gillade mycket. Är jättesugen på att läsa denna också.

    SvarSlett
  7. Leste Daughter of Smoke And Bone for noen år sida og har gleda meg lenge til denne her <3

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.