Tung tids tale

Noen ganger kan det som skal være en av livets gleder bli vanskeligere enn hva vi kunne evne og forestille oss.

Søk

tirsdag 23. november 2010

Bokanmeldelse: The Mermaid's Mirror av L.K. Madigan

Hva handler boken om?
16 år gamle Lena lever et lykkelig liv sammen med foreldrene sine, Brian og Allie, og lillebroren hennes, Cole.  Det virker som et perfekt familieliv, bortsett fra at Lena av og til våkner opp på stranden, midt på natten, og at hennes virkelige mor er død, men det er noe faren hennes helst ikke vil snakke om. Historien handler også om havfruer, det må jeg ikke glemme å få med.

Mine tanker om boken?
Jeg ville så gjerne like The Mermaid's Mirror, jeg hadde i grunnen ganske store forhåpninger til historien, den aller første jeg har lest om havfolket. Dessverre følte jeg aldri at boken ble noe mer enn helt ok.

Dette er en historie om Lena og hennes familie samt havfolket som man kanskje kan gjette ut i fra bokens tittel. Lena får utforsket landet under havet og det er vel kanskje når historien kommer dit at hele historien forsvant litt for meg. Under havnet blir leseren introdusert til en hel masse nye karakterer, karakterer jeg ikke føler har noen som helst viktighet for historien. Det blir bare en hel masse navn til forvirring og irritasjon for meg som leser. Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke ble redigert bort før boken kom så langt som til utgivelse.

Nå høres det vel ut som om jeg nærmest hadde lyst til å hive boken peisen for å fyre opp med den, så ille var det altså ikke. L.K. Madigan kan skrive det er jeg ikke i tvil om, men dette fungerte rett og slett ikke. Det var selvsagt noen lyspunkter ved historien, jeg liker ungdomsbøker hvor hovedpersonen faktisk har et godt forhold til sine foreldre(det er en overvekt av bøker der foreldrene er helt forferdelig og ikke bryr seg men det finnes jo de som faktisk har opplevd å ha kjærlige og tilstedeværende foreldre også da de var tenåringer). I tillegg så likte jeg veldig godt hvordan forholdet mellom Lena og hennes lillebror var beskrevet. Det var ekte søskenkjærlighet.

Omslaget:
Jeg syntes det er helt nydelig, dessverre levde ikke innholdet opp til det flotte omslaget.

Oppsummering: