søndag 20. juni 2010

Bokanmeldelse: Bree Tanners korte nye liv av Stephanie Meyer

Hva handler Bree Tanners korte nye liv om?
Dette er historien om Bree Tanner, en nyfødt vampyr som vi møter i et kort øyeblikk i Stephanie Meyers tredje bok i Twilight sagaen, Formørkelsen(Eclipse). Bree er en av vampyrene i den onde, vampyren Victorias hær, hæren som er skapt for å drepe Bella. I denne boken får du fortellingen om Brees liv frem til slaget, som vi kan lese om i Formørkelsen, og hennes død.

Mine tanker om boken:
For å være helt ærlig så mistet jeg all troen på Stephanie Meyers vampyrhistorier etter å ha lest ferdig Breaking Dawn. Jeg satt igjen med følelsen av å ha blitt lurt til å lese en bok som var blitt skrevet ferdig i en fei kun for å melke siste rest av Twilight sagaens suksess. Nettopp av nevnte årsak så hadde jeg ingen eller veldig lave forventninger til Bree Tanners korte nye liv. Jeg er så glad for at jeg kan skrive at Bree Tanners korte nye liv er verdt pengene jeg kjøpte den for og akkurat nå kunne jeg gjerne sett at det kom flere bøker fra Twilight universet til Meyer om hun hadde klart å holde kvaliteten på dette nivået.

Denne boken er til tider ganske mørk, på en litt annen måte en resten av bøkene, her er det nemlig ordentlige vampyrer(selv om disse også glitrer i solen). Her blir mennesker angrepet og suget tomme for blod, vampyrene sloss seg i mellom og kroppsdeler flyr. Dette ligner mer på de tradisjonelle vampyrene vi kjenner til, selv om de fortsatt bærer Meyers særpreg.

Bree og resten av Victorias vampyrhær blir ført bak lyset av sin leder, Riley. Han holder hæren i sjakk ved å spille på frykten deres ved hjelp av gamle myter om vampyrer. Bree føler seg ensom, selv om hun elsker livet som vampyr mye mer enn sitt tidligere liv som menneske, som en nesten utsultet tenåring på gaten, som hadde rømt hjemme fra. Tilfeldigheten vil ha det til at hun tilbringer en natt ute på jakt sammen med Rileys mest trofaste undersått, Diego. Både Diego og Bree syntes det er noe som skurrer med hele gruppen, det må være noe de ikke får vite. Selv om Diego virker som en vennlig type, er ikke Bree sikker på om hun kan stole på ham. Kanskje han bare spionerer for Riley, sjekker om noen av vampyrene er litt for smarte?

Når Bree er inne i vampyrenes skjulested gjemmer hun seg alltid bak Freaky Fred. Fred har den evnen at han kan gjøre andre vampyrer fysisk uvel om de ser på ham eller kommer han litt for nære. Bree får derfor alltid være i fred på skjulestedet sitt bak Freds faste plass, sofaen. Ettersom tiden går så får vi et inntrykk av at kanskje ikke Fred er så freaky som hans utstråling tilsier. Fred var en av mine absolutte favoritter i boken og jeg skulle ønske Meyer kunne spinne videre på hans historie, om hun klarer å holde kvaliteten på dette nivået vel og merke.

Alle som har lest Formørkelsen vet hvordan Brees liv ender, allikevel får Meyer oss til å håpe at kanskje, bare kanskje er det et ørlite håp for Bree?

Omslaget:
Flott illustrasjon på Brees korte liv.