RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 10. april 2012

Bokanmeldelse: Inn i elden av Aina Basso

Inn i Elden av Aina Basso er en dramatisk, historisk ungdomsroman om hekseprosessene i Finnmark. Historien tar for seg en mørk periode i norsk historie og er meget gripende. Inn i elden skrevet med et godt driv og selv om det er en trist historie så er den er svært vanskelig å legge fra seg. 


Les: Mitt intervju med Aina Basso

Elen og Dorothe. To unge jenter, en fra fattige kår, en annen fra danskmiddelklasse. Året er 1621, grusomme hekseprosesser er i gang i Finnmark. Prosessene fører til at jentenes stier vil krysses, noe som leder til  dramatiske konsekvenser.

Dorothe skal giftes bort til en langt eldre mann, sammen skal de reise til Finnmark hvor arbeid som lensmann venter ektemannen. I Finnmark bor Elen sammen med sin mor, kjent i bygda under navnet Kloke Maja. Kloke Maja har en salve for det meste og hun kan hjelpe fødekvinner med å stanse blod etter fødsel. Dette er farlig kunnskap i en av Norges historiens meget dystre kapittel. 


Mine tanker:
Da jeg hadde fullført Inn i elden av Aina Basso måtte jeg logge meg inn på Twitter for å dele min umiddelbare reaksjon på boken med omverdenen. Der tvitret jeg følgende:
Inn i elden av @ainabasso har satt spor i min sjel. Gripende og god fortelling om hekseprosessene i Finnmark.
Dette er nå et par uker siden, men boken har enda ikke sluppet tak i meg. Skjebnene og hverdagen til menneskene Aina Basso har skapt ut i fra vår historie og rettsprotokoller fra 1600-tallet er troverdige og sterke. Det er tydelig at forfatteren har satt seg godt inn i tidsepoken historien utspiller seg i, kanskje ikke så rart siden Aina Basso er historiker. Inn i elden veksler mellom å bli fortalt fra tre forskjellige synsvinkler. Vi har Elen som er født og oppvokst i Finnmark sammen med moren som er en såkalt klok kone. Så er det Dorothe som flytter fra et ganske godt liv i København i Danmark opp til en ukjent hverdag i Finnmark. Den tredje og siste historiefortelleren skiller seg ut ved å bli skrevet i kursiv, det er tilståelsen fra en ukjent kvinne fra hennes møte med djevelen og hekseriet hun har utført.

Aina Basso skildrer redselen og de grusomme hendelsene på denne tiden på en slik måte at leseren ikke kan unngå å bli grepet. Det er ubegripelig at vi faktisk har brent mennesker på bål her i Norge. At overmakten hadde en så sterk tro på djevelens eksistens. At mennesker ikke selv kunne ta skylden for sine mindre gode valg, men isteden skyldte(trodde?)på at det nok hadde skjedd fordi nabokona ganske så sikkert var en heks, det vitner om en tid hvor ingen kunne føle seg trygg.

Historien om hekseprosessene fortelles slik at leseren får et innblikk i livet til personer på begge sider, det vil si både de tiltalte og menneskene som arbeidet med å få dem dømt. Bassos rollefigurer er sammensatte og man får inntrykk av at de fleste tross alt bare var mennesker(med noen få unntak).

Basso kunne ha valgt å fullføre historien på opplagt Hollywoodvis, men heldigvis er Inn i elden en historie uten den type klisjeer.

Dommen:
/

 En gripende historie om mennesker som led en ubeskrivelig skjebne, mennesker som fortjener å bli husket på.


Mer?
Besøk Aina Bassos blogg
Følg Aina på Twitter


Andre anmeldelser:
Barnebokkritikk(obs. spoilere!)
Dagbladet
Barneblad
Les mye
Så rart
Elis lesebabbel
Solgunn sitt
Av en annen verden

Av en annen verden har også intervjuet Aina Basso




 Om bloggeren

Sommeren 2007 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Til daglig jobber hun på kontor.

12 kommentarer:

  1. Har bare skummet omtalen din siden jeg skriver på min egen, men jeg er helt enig i at denne boken setter spor. Den er blitt en av mine favoritter og jeg er lykkelig over at jeg har til gode å lese "Fange 59 Taterpige".

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg veldig til å lese din omtale :)Jeg likte boken så godt at jeg reserverte begge Bassos tidligere utgivelser på biblioteket. Usikker på om jeg rekker å få lest begge bøkene før de må leveres inn igjen men jeg har ihvertfall et ønske om det :)

      Slett
  2. Så god en omtale, fikk veldig lyst til å lese boken nå :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott, boken fortjener mange lesere.

      Slett
  3. Kjempebra omtale, Mari! Jeg tror jeg må få lest Basso sine bøker etterhvert, ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Silje :) Ja, jeg kan ihvertfall anbefale Inn I Elden på det varmeste.

      Slett
  4. Så fin omtale:) Skal virkelig lese denne boken. Virker som Basso skriver flotte bøker:)Gleder meg til det er min tur å lese de:)Ha en videre flott uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mitt inntrykk av Bassos bøker også, gleder meg til å sette tennene i fler av hennes historier.

      Slett
  5. Jeg har til gode å lese noe av Aina Basso. Jeg har alltid tenkt at jeg skal lese romanene hennes, for de har alltid fått veldig gode omtaler, men jeg har aldri kommet så langt. En dag, en dag...

    SvarSlett
    Svar
    1. Plutselig sitter du der med boken(eller en av bøkene hennes) i hånden skal du se :)

      Slett
  6. Er veldig enig med deg i det meste her:-) Jeg synes det er utrolig godt gjort å fortelle en så grusom historie, trekke inn historiske fakta, og så er det hele så poetisk.

    På en måte synd at denne gis ut som ungdomsbok for da er det mange som går glipp av den. På den annen side hadde jeg kanskje gått glipp av hennes bøker hvis de hadde druknet blant alle de andre voksenutgivelsene.

    SvarSlett
  7. Denne boken står på skal lese listen min, og jeg venter egentlig bare på at den skal bli kjøpt inn på biblioteket.
    Jeg har lest de to andre bøkene til Aina Basso og synes hun skriver så bra. Jeg ble betatt av både Fange 59 og Ingen må vite.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.