RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 28. april 2011

Bokanmeldelse: Perfekt Kjemi av Simone Elkeles

Bildet til venstre viser omslaget til den innbundene versjonen av boken, til høyre er omslaget på pocketboken.

Hva handler boken om?
Brittany kommer fra en velstående familie og lever et tilsynelatende perfekt liv. Sannheten er at livet hennes slettes ikke er perfekt og at Brittany jobber knallhardt for å holde på den flotte fasaden ute blant folk. Første skoletime etter sommerferien avslører kjemilæreren at de skal ha prosjekt og at hun bestemmer hvem som skal være på gruppe med hvem. Brittany må arbeide sammen med en meksikansk gutt,Alex. Alle på skolen vet at de hvite og velstående og de meksikanske skoleelevene ikke henger sammen.. Det er krise for Brittany og familien, de har et rykte og ta vare på og det ville ikke føre noe godt med seg om nabolaget ser et meksikansk gjengmedlem stå å ringe på døren deres. Enda verre skal det bli når det ser ut til at Brittany faktisk faller hodestups for Alex..

Mine tanker om boken?
Perfekt kjemi er var virkelig en nydelig kjærlighetshistorie! Jeg gikk rundt med boken i hånden så sant det lot seg gjøre, helt oppslukt av historien til Brittany og Alex. Det er kanskje litt forutsigbart men akk så herlig allikevel.  Boken gav meg umiddelbart assosiasjoner til musikalen Westside Story og historien om Romeo og Julie. Forresten er Westside Story mitt aller tidligste filmminne, jeg husker jeg kunne ty til tårene i dagesvis etterpå bare jeg tenkte på filmen.

Simone Elkeles har hentet inspirasjon til boken sin fra et sted som ligger ved Lake Michigan i USA hvor det er stor avstand mellom de meksikanske og de hvite skoleelevene. Elkeles gjør en flott jobb for å få leserne til å reflektere over at alt kanskje ikke er slik det ser ut til på utsiden, mange ungdommer bygger seg et image som ofte ikke stemmer overrens med hvordan de faktisk er(eller har det) på innsiden.

Anbefales til alle jenter mellom ca. 14 og 100 år som liker en god kjærlighetsroman og som ikke er redd for å tørke et par tårer underveis.

Perfekt kjemi er første bok i en trilogi, hvor siste bok utgis på engelsk i august i år. Oppfølgeren Grenseløs kjærlighet kommer ut på norsk 23.mai. Jeg gleder meg allerede til å lese den.

Omslaget:
Jeg foretrekker helt klart omslaget på den innbundne utgaven av boken, pocketutgaven ser liksom litt barnslig ut og jeg ville aldri trodd at det var en så flott historie mellom permene på den.

Oppsummering:
5 stjerner av 5 mulige.


Perfekt Kjemi av Simone Elkeles
Boken ble utgitt i: 2010 
Målgruppe: Ungdom
Antall sider(paperback): 300
Forlag: Gyldendal
ISBN: 9788205389205Kilde: Anmelderkopi mottatt fra forlaget, min anmeldelse er på ingen måte påvirket av dette. Jeg har ikke mottatt betaling for å omtalte boken.

8 kommentarer:

  1. SV: Jeg vet, skal se den engelske, men svensken er best uansett, :o)

    SvarSlett
  2. Nok en fin anmeldelse :) Denne serien står på listen over bøker jeg etter hvert må lese. Har lest veldig mange fine anmeldelser om den. Fikk ikke noe mindre lyst til å lese den nå.

    SvarSlett
  3. Sp bra blogg. Her kan man få mange gode tips til bøker å lese:-)

    SvarSlett
  4. Hva heter denne byen eller stedet hvor det er dette skillet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Det kan jeg ikke se at forfatteren har avslørt noe sted. Jeg har forsøkt å finne ut av det, men det er så mange byer å velge i at det er umulig for meg som ikke har inngående kjennskap til byene å i det hele tatt forsøke å gjette.

      Skriver du en oppgave om temaet? Jeg ble litt nysgjerrig. Ha en flott lørdag!

      Slett
    2. Det stemmer det :-) takk for at du prøvde

      Slett
    3. Bare hyggelig :) Lykke til med oppgaven!

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.