RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

mandag 30. mai 2011

Bokanmeldelse: Matched: Cassias valg av Ally Condie


Hva handler boken om?
Cassia bor i Samfunnet et sted i USA i fremtiden sammen med familien sin. Her er ingenting overlatt tilfeldighetene, funksjonærene styrer folks liv ned til minste detalj. Man får utlevert riktig mat, posjonene er akkurat passe og sammensatt av alt din kropp trenger. Staten velger ut hvem som er din perfekte partner, bestemmer hvilke klær du skal ha på deg og har bestemt at alle skal få leve til de blir nøyaktig åtti år.

Cassia kunne ikke vært mer fornøyd med partneren hun har fått utdelt, hun har alltid stolt på at systemet fungerer som det skal(på alle områder). Cassias syn på verden hun lever i snues på hodet den dagen hun innser at hun har falt for en annen gutt enn partneren sin.

Mine tanker om boken?
Matched er en kjærlighetshistorie satt til et dystopisk samfunn. Forfatter Ally Condie har skapt et herlig klaustrofobisk samfunn, jeg kjenner jeg blir helt svett av bare tanken på at alle mine valg skulle blitt tatt for meg. Matched er en historie som driver i vei ved hjelp av sitt interessante persongalleriet. Det er aldri kjedelig og jeg vil vite alt, om alle.

Hovedpersonen Cassia finner ut at samfunnet hun bor i ikke er så pefekt som det tilsynelatende ser ut til å være. Cassia må ta noen vanskelige valg og uansett hva hun velger så vil hun sette andres liv i fare. Jeg vil ikke si så mye om guttene som ønsker Cassias gunst men begge to er veldig likendes, synd at en eller annen må bite i det sure eple.

Historien minnet meg på mange måter om Delirium av Lauren Oliver. Av de to må jeg nok si at Lauren Oliver holder et høyere nivå på skrivingen, selv om jeg likte historien i Crossed godt.

Omslaget:
Fantastisk, jeg rett og slett elsker det(og den nydelige grønne kjolen!)

Oppsummering:
En god dystopisk fortelling som jeg trygt kan anbefale videre.

Vil du vite mer om forfatteren eller boken? Ta en titt på linkene under:

Matched: Cassias valg av Ally Condie
Boken ble utgitt i: 2011 
Målgruppe: Ungdom
Antall sider(innbundet): 392
Forlag: Mangschou
ISBN: 9788282380225Kilde: Anmelderkopi mottatt fra forlaget for ærlig anmeldelse. Jeg har ikke mottatt noen form for betaling for å anmelde boken.

6 kommentarer:

  1. Virker som en spennende bok:) må skrive den opp på listen over bøker jeg skal sjekke ut:)

    SvarSlett
  2. Me too, du frister meg nok engang -)

    SvarSlett
  3. @Nina C.:Ja, den er veldig bra :)

    @Ingalill.:Burde jeg si beklager? He he :)

    SvarSlett
  4. Dette var en sånn type bok jeg hadde vanskeligheter for å legge fra meg. Når den ble lagt ned, ble jeg bare sittende å tenke på den allikevel, så jeg kunne likegjerne fortsette å lese. :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet, den var bare så bra!! Elsker den.

      Slett
  5. SV;Takk:)
    Jupp,var en kjempe kjip dag. Men jeg håper eksamen på fredagen hjelper på denne eksamen,at de evt. slår sammen karakter eller noe. Har ikke noe mot strikking heller,men synes det var en litt annerledes(og litte grann merkelig) måte å slappe av på. Men kanskje det funket for han:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.