RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 26. november 2011

Bli kjent med: Stine Marie fra bokbloggen Stines notater.

   
"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast intervju-serie her på bloggen, her skal du få bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. Ønsker du å delta så blir jeg glad om du sender meg en e-post. Da er alt klart for å ønske velkommen til Stine Marie som er bloggeren bak Stines notater.

Fortell oss litt om deg og bloggen din. 

Jeg er ei 26 år gammel litteraturavhengig jente som er født og oppvokst på østlandet, men som de siste årene har bodd på vestlandet, nærmere bestemt Molde. Jeg startet en personlig blogg for mange år siden, men den har siden 2008 blitt stadig mer litteraturpreget og jeg vil nå regne den som en klar bokblogg. Her skriver jeg for det meste anmeldelser av litteratur jeg leser, poster bilder som er inspirert av litteratur, lager boklister av alle mulige varianter, ber om og gir tips om gode bøker, og utveksler meninger med andre bokbloggere.

Skjer det noe spennende på bloggen nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen.

Jeg har ingen faste tispunkter for spalten, men jeg poster jevnlig bilder som på en eller annen måte er inspirert av litteratur. Foto er nemlig min andre lidenskap, og det finnes så mange fine bilder der ute som man kan la seg inspirere av - på flere måter. Og så er jeg liste-o-man, så du finner mange boklister på bloggen min. Disse dukker også sporadisk opp ;)

Hva liker du best med det å blogge? 

Det beste ved å ha en bokblogg er at jeg får et helt annet utløp for gleden ved å lese, ved å dele mine tanker med andre bloggere, enn om jeg bare hadde lest bøkene og ferdig med det. Blogging er en genial form for kommunikasjon, og jeg synes bokbloggerne er seriøse når det gjelder meningsytringer fordi jeg ennå ikke har opplevd skittkasting mellom oss.

Klikk på bildet for å besøke Stine Maries blogg.
 

Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss?

En av mine store favoritter en ungdomsboken "Hjertets Fryd" skrevet av Per Nilsson. Denne boken traff meg så langt inn i hjertet når jeg leste den i midten av tenårene. Første gangen trillet tårene flere ganger og jeg ville absolutt ikke at boken skulle ta slutt. Derfor ble jeg selvsagt ennå mer sulten på litteratur av Per Nilsson og jeg har derfor lest mye av det han har skrevet. Hjertets Fryd handler om en gutt's sterke første kjærligheten til Ann-Katrin (Hjertets Fryd), og hvilken kamp og sorg han opplever når han skjønner at hun ikke er forelsket i ham, men bare ønsker å være venner. Ellers fortjener Johan Harstads novellesamling "Ambulanse" en stor oppmerksomhet. Den består av 11 noveller med ulike hovedpersoner, som også spiller rollen som bipersoner i enkelte av de andre novellene. Alle hovedpersonene er på sett og vis ensomme, enten de faktisk er alene eller om de har venner og familie. De er individer som står på hver sin kant, men Harstad viser at man aldri egentlig er helt alene, aldri helt fremmed. "Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd handler om ungjenta Lily som bærer på en vond fortid og store spørsmål om morens liv, og hun skal vise seg å være nærmere svarene enn hun selv tror. Men hos søstrene August, May og June er det mye som skjer og Lily føler seg til tider ensom og skyldig, til tross for all nærheten og kjærligheten som ligger hos de hun omgir seg med. Sørstatsfortellinger har av en eller annen grunn alltid fenget meg. En klassiker må med blandt favorittene mine, og da velger jeg George Orwells "Animal Farm". Denne leste jeg på videregående og vi tok en skikkelig gjennomgang med tolking av romanen og det åpenbarte seg stadig nye sider. Man kan jo ikke annet enn å bli imponert! Til slutt velger jeg meg "I fjor sommer" av Niels Fredrik Dahl. Dette er en kjærlighetroman litt utenom det vanlige. Og det er ikke en lykkelig kjærlighetsroman. Historien om hva som skjedde i fjor sommer fortelles av den mannlige hovedpersonen som tilbringer noen dager ved den idylliske sommerhytta for å rydde ut, og den dreier seg om hans forhold til Siri, og Siris forhold til en annen mann. Dahl bruker en minimalistisk ramme for historien sin - både når det gjelder tidsperspektiv og persongalleri, og dette er på en måte veldig forsterkende for historien i seg selv.

Har du en favoritt forfatter(eller kanskje flere)? 

Det er aldri lett å bare plukke ut en, så jeg velger meg tre sterke kandidater: Alice Munro - novellemesteren og årets store oppdagelse, Vigdis Hjorth - den norske favoritten og Emily Giffin - chick-lit favoritten.

Er det en bok du lenge har tenkt at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den? 

Jeg synes Judith Hermanns novellesamlinger "Sommerhus, senere" og "Bare gjengangere" fortjener flere lesere. Forvent ikke en masse handling og lange skildringer, men nyt den nøkterne stilen, de korte avgjørende øyeblikkene og muligheten til å tenke videre på de åpne historiene.

Er det noe du leser som du egentlig syntes er litt pinlig? Ikke vær flau del av dine guilty pleasure med oss, du er neppe alene om det.

Jeg er nok ikke direkte flau over å lese serieromaner, men det er jo ikke akkurat snakk om stor litteratur som får deg til å sitte igjen med en Aha!-følelse. Det er ikke så ofte jeg leser det, men synes det kan være greit å koble av med innimellom. Men i motsetning til mange som leser serieromaner så liker jeg ikke såkalte historiske romaner. De må handle om samtiden, og dermed blir utvalget betrakelig mindre også.

Har du et mål med bloggingen din? 
Mitt mål med bloggingen er å holde en slags oversikt over de bøkene jeg leser og hva jeg synes om dem, så vel som at jeg vil fomidle disse meningene til andre som er interessert i de samme bøkene, og som da kan gi meg tilbakemeldinger på det jeg skriver. Og så gir selvsagt jeg tilbakemeldinger til andre bokbloggere på innlegg som jeg synes er interessante. Jeg tror og håper at bokbloggingen også gjør at jeg plukker opp bøker jeg kanskje ikke ville plukket opp ellers.

Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den(hvis ja nevn gjerne en bok)?
"På vegne av venner" av Kristopher Schau plukket jeg opp fordi den en stund fikk mye omtale blandt bokbloggerne, og det ble en positiv opplevelse! "Venstre hånd over høyre skulder" av Selma Lønning Aarø ble også en nokså god leseropplevelse, men "The private lives of Pippa Lee" av Rebecca Miller ble heller en skuffelse. Alle bokbloggere kan ikke - og skal ikke - være enige i alt.

Bruker du ditt lokale bibliotek? Fortell oss gjerne hvorfor/hvorfor ikke. 
Jeg elsker å gå på biblioteket! Å gå mellom radene av bøker og fundere på hvilke bøker man skal plukke med seg, hvilke bøker som kan gi Leseropplevelsen med stor L. Noen ganger har jeg med meg en liste over bøker jeg vil låne, andre ganger går jeg bare på måfå. På grunn av biblioteket kan jeg låne bøker som jeg kanskje ikke har lyst til å bruke masse penger på, og bøker som jeg kanskje ikke ville gitt en sjanse om den bare stod i hylla hos bokhandleren. Og de bøkene jeg låner på biblioteket og som faller i smak, de pleier jeg uansett å kjøpe for å ha i bokhylla og lese senere. Og lukten på biblioteket! Lukten av nye og gamle bøker er herlig!

Del tre av dine blogg favoritter med oss. 
Jeg vil anbefale:
Knirk
Jegleser
Lesmye

Tusen takk for et flott intervju, Stine Marie. Stine Mari var forresten en av de første bokbloggerne jeg ble "kjent" med :) Mitt inntrykk av henne er at hun er en veldig snill og hjelpsom jente.

    

2 kommentarer:

  1. Fint intervju med Stines notater, en bokblogger jeg også oppdaget tidlig og har plukket opp gode tips fra :-)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.