RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 3. desember 2011

Bli kjent med: Ann Helen fra bokbloggen Migrating Coconuts.

   
"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast intervju-serie her på bloggen, her skal du få bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. Ønsker du å delta så blir jeg glad om du sender meg en e-post. Da er det på tide å ønske velkommen til Ann Helen, kanskje for mange bedre kjent som bloggeren labben, som er bloggeren bak Migrating Coconuts - en bokblogg.

Fortell oss litt om deg og bloggen din.
Jeg er en student på 23 år som alltid har elsket å lese. Det var dog ikke før jeg begynte å jobbe i Norli at lesingen tok helt av. Plutselig gikk jeg fra å lese 10-20 bøker i året til å lese i underkant av 100. Og i mars i fjor bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å skrive en bokblogg. Jeg husker fremdeles den enorme gleden av å få min første kommentar: noen leste faktisk det jeg skrev og tok seg bryet med å skrive noen ord tilbake. Denne "noen" var forresten Julie, fra bokbloggen Julies bokbabbel. Hun ga meg min første positive respons, og med det skjønte jeg at bokblogging ville bli gøy.

Jeg former bloggen etter hvert som jeg utvikler meg som leser, men innholdet består hovedsakelig av omtaler, leseplaner og smakebiter fra bøker. Jeg tror jeg leser ganske variert, selv om hovedvekten av leselisten min består av romaner. Både gamle klassikere og moderne romaner. Du kan også finne fantasyomtaler, og en og annen krimomtale.

Skjer det noe spennende på bloggen nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen.
Det skjer ikke noe veldig spennende for tiden desverre. Etter forrige måneds lesemaraton (som for øvrig ikke skjedde på bloggen min, men som jeg var med å arrangere) har jeg ikke pønsket ut noe nytt og spennende som jeg kan introdusere på bloggen. For tiden går det i omtaleskriving, og å følge med på andre bloggeres interessante ideer.

Hva liker du best med det å blogge?
1. Jeg får mer oversikt over egne lesevaner
2. Jeg husker bøkene jeg leser bedre fordi jeg bruker mye tid på å skrive omtaler. Omtaleskriving tvinger meg til å tenke gjennom hva det er jeg har lest og hvorfor jeg likte/mislikte boken. Jeg gjorde det før også, men ikke i nærheten av like grundig som jeg gjør nå.
3. Kommentarfeltet gir meg muligheten til å diskutere bøkene jeg leser med andre. Dette er noe jeg har savnet tidligere fordi jeg kjenner så få som liker å lese.
4. Boktips. Jeg har plukket opp haugevis av tips fra andre bokbloggere. Hvilke skal jeg komme tilbake til i et senere spørsmål.
5. Vi har et utrolig koselig bokbloggsamfunn i Norge, med mange dyktige bloggere. Det er veldig kjekt å få være en del av dette samfunnet fullt av likesinnede.

Klikk på bildet for å besøke Ann Helens blogg.


Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss?
1. Mary Shelley - Frankenstein
2. Fred Uhlman - Forsoningen
3. Donna Tartt - The Secret History
4. Philippe Claudel - Brodeck's Report
5. Douglas Adams - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (de fire jeg har lest)
Pluss Harry Potter and the Prisoner of Azkaban og The Lord of the Rings.

Har du en favorittforfatter (eller kanskje flere?)
Ja. Jeg har flere. Irène Némirovsky, Louis de Bernières, Philippe Claudel, Kazuo Ishiguro, Mark Haddon, Douglas Adams. To franskmenn (vel, en dame) og fire briter. Jeg har også flere potensielle favorittforfattere.
Némirovsky, Claudel og Ishiguro skriver dystre og til tider skremmende bøker, de skriver viktige bøker og de skriver godt (fantastisk til og med - her er det bare å pøse på med adjektiver). Haddon og Adams mestrer den geniale britiske sjarmen og humoren til det fulle - jeg er ihvertfall sjarmert. De Bernières har den sjeldne evnen til å klare å kombinere britisk humor og en fantastisk underholdningsevne med å skrive brutale bøker om viktige tema.

Er det en bok du har tenkt lenge at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den?
Jeg tenker det ofte om flere av bøkene til mine favorittforfattere, men for å komme med noe nytt vil jeg trekke frem The Last Days of a Condemned Man av Victor Hugo. Den tar, som dere sikkert skjønner, for seg de siste dagene til en dødsdømt mann. Hugo bruker boken til å argumentere for hvorfor dødsstraff kan sammenlignes med tortur, og burde avskaffes. Vi følger tankene og lidelsene til denne mannen frem til hans død. Grusom, men likevel vakker bok.

Er det noe du leser som du egentlig syntes er litt pinelig? Ikke vær flau del av dine guilty pleasure med oss, du er neppe alene om det.
Faktisk ikke. Hadde jeg hatt en musikkblogg eller en blogg om tv-serier og du hadde spurt meg om det samme hadde svaret vært ja, men ikke når det gjelder bøker. Alt jeg har lest de siste tre årene kan du finne på bloggen min, jeg utelater ikke noe annet enn pensum, og jeg er ikke flau over noe av det.

Har du et mål med bloggingen din?
Nei. Jeg blogger fordi det er gøy og kommer til å slutte den dagen det ikke er gøy lenger. Ellers har jeg ikke noe mål med det.

Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den?
Det beste anbefalingen jeg noensinne har fått må være Karin sin anbefaling (til alle som leste omtalen hennes) av Forsoningen. Jeg har lest Stefan Zweig og Ian McEwan på anbefaling fra Rose-Marie, jeg har lest Latin Amerika trilogien til Louis de Bernières på anbefaling fra Line. Dette er bøker og forfattere jeg virkelig elsker. Og det er kun noen få av mange anbefalinger jeg har tatt til hjertet.

Bruker du ditt lokale bibliotek?
Nei, jeg er altfor ustrukturert til å klare å lese bøkene jeg låner innenfor låneperioden. Jeg liker å ha et slags minibibliotek hjemme hvor jeg alltid har masse uleste bøker å velge mellom.

Del tre av din bloggfavoritter med oss.
Oj, bare tre? Jeg har minst ti. Ok, jeg prøver:
1. Lines Bibliotek. Line skriver lengre, grundigere og bedre enn de fleste. Hun leser variert, viser stort engasjement for sine favoritter og svarer alltid på kommentarer (noe jeg syns er veldig kjekt).
2. En Verden Full av Bøker. Karin sin blogg er en skattekiste full av gode boktips. Hun leser også veldig variert, og ofte bøker jeg aldri har hørt om. Du kan finne omtaler av ungdomsbøker, krim, klassikere og kjente og ukjente romaner. Jeg gjør mitt beste for å huske så mange titler som mulig, for det Karin liker er som regel verdt å få med seg. Dessuten skriver også hun meget godt.
3. Tv-slavens Treningsblogg. Ingalill har en helt særegen skrivestil, og en original blogg. Hos henne finner man både gode omtaler og humoristiske betraktninger. Og en og annen joggeoppdatering.

Tusen takk for at vi fikk vite litt mer om deg og dine favoritter, Ann Helen. Visste du forresten at Ann Helen var den som startet Norges første lesemaraton?

3 kommentarer:

  1. Så interessant og moro å lese. Ann Helen sin blogg er utrolig bra, skriver grundig og aktuelt.

    SvarSlett
  2. Juhuu, til favorittstempel -)
    Enig med Karin, AnnHelen har en kjempefin blogg og jeg lar meg stadig inspirere!

    SvarSlett
  3. Jeg slenger meg på og sier juhuu, jeg også! Det var fine ord, og spesielt koselig å få høre fra en av mine største bloggfavoritter. Jeg fikk angst da jeg leste at hun slutter den dagen det ikke lenger er gøy. Måtte den dagen aldri komme! Bloggen hennes er altfor god, hun skriver altfor godt og leser altfor mye spennende til at bokbloggverdenen fungerer uten.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.