RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 29. mai 2021

Morgenstjernen - En smakebit på søndag




Karl Ove Knausgård, et kjent og kjært forfatternavn for mange. Selv tilhører jeg gruppen lesere som har hoppet over Knausgård. Rett og slett fordi det var Knausgård i alle kanaler en stund, og da ble jeg aldeles mett selv uten å en gang ha forsøkt seg på en av hans bøker. Nå har den enorme oppmerksomheten rundt forfatterens fem selvbiogragfiske romaner lagt seg. Knausgård er fortsatt populær og omtales ikke sjeldent nå heller, men på et litt mindre intenst nivå. Så da Morgenstjernen ble utgitt i fjor, bestemte jeg meg for at jeg en dag skulle gi den en sjanse.


Jeg lytter til lydboken, den byr på variasjon med ulike fortellerstemmer og her har lydbokforlaget valgt å gi fortellerstemmene hver sin stemmeskuespiller. Det liker jeg. Det gjør bokens historie mer levende og nær. Selv om jeg elsker Knut Risans mange stemmer i Tre nøtter til Askepott(det er vi jo oppvokst med), så syns jeg nok det er vel så fint med variasjon i lytteopplevelsene. 

Jeg åpnet pakken med knekkebrød, og fikk i meg et par biter som jeg skylte ned med litt Cola. Så tok jeg fram mobilen og kikket gjennom de siste bildene. De fleste fra ferien vi hadde hatt på Kreta noen uker tidligere. Marie hadde lært å svømme. Det hadde skjedd plutselig, og jeg hadde hatt åndsnærværelse nok til å filme det. Ikke da det skjedde første gang, men andre gang bare noen minutter senere.
I smakebiten tilhører fortellerstemmen presten Kathrine. Hun sitter på flyet og skal hjem til mann og barn. Hun er slått av en følelse av å ikke lenger ville hjem. Tilsynelatende uten at hun føler at det er noen god grunn til at denne følelsen plutselig har dukket opp. Som leser aner jeg allerede fra forrige kapittel at noe er i gjære, menneskene oppfører seg litt annerledes og det gjør også noe av dyrelivet.

Jeg legger merke til at mange skriver om Knausgårds samtidsromaner, men krysser han her over i en annen sjanger? Det undrer meg at det liksom ikke kan sies høyt, er bøkene hans da mindre lesbare hvis du klistrer på en merkelapp som dystopi eller annet? Er det ikke fint nok kanskje? Skremmer det lesere som aldri ville tatt i litteratur som kan finne på å nærme seg det magi eller fabler om fremtiden? Ja, sånt tenker jeg på i kveld :) Fortsatt vet jeg ikke helt hvor historien bærer, så enda er det bare spekulasjoner.

Tenkt at det allerede er siste søndag i mai. Nyt forsommerdagen :)

Neste uke er smakebitene hos  Astrid Terese .

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.

Om bloggeren
Mitt navn er Mari. Jeg er en dame i siste halvdel av 30-årene. Har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Tidligere redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur. Du kan lese mer om meg i fanen "Kontakt/Hvem er jeg?"

6 kommentarer:

  1. Har inte lyckats läsa något av Knausgård. Provade den första Min kamp men gav upp. Kanske borde prova den här istället.

    SvarSlett
  2. Jag har undvikt Knausgård hittills, har inte lockat mig. Intressant det där med genre. Tror tyvärr man tänker sig att det lockar "fel" om det är dystopi.
    PS Något fel med linkz så jag får återkomma senare för att lägga in min smakbit

    SvarSlett
  3. Jag är också mätt på Knausgård utan att ens ha läst honom. Han lockar mig inte alls tyvärr.

    SvarSlett
  4. Läst första Min kamp boken och känt att det räckt och är inte sugen på att läsa mer av författaren, iaf inte nu. tack för smakbiten och ha en skön söndag!

    SvarSlett
  5. Jeg hoppet også over Knausgård. Jeg er som deg som fort blir mett når det snakkes om en bok eller forfatter i alle kanaler. Jeg har for eksempel ikke lest Ferrante enda heller :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.