RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 19. februar 2010

Forfatter fredag

Jeg har bestemt meg for å herme litt etter Maria fra Marias bokblogg, hver fredag har hun en post som heter Forfatter fredag. Det kommer jeg også til å begynne med fra og med i dag. Jeg presenterer litt informasjon om forfatteren(ene) bak en av de bøken jeg holder på med.

Denne uken vil jeg presentere to forfattere;
David Starkey forfatteren bak lydboken jeg holder på med nå, Six Wives: The Queens of Henry VIII, og Eoin Colfer forfatteren av ungdomsboken Flyveren.

Eoin Colfer
  • Eoin uttales Owen. 
  • Født i Irland i 1965. 
  • Skrev sine første fortellinger på barneskolen, inspirert historietimene hvor de lærte om vikinger.
  • Utdannet lærer - brukte nesten all sin fritid på å skrive bøker, til kones store fortvilelse(det var hun som oppfordret ham til å finne seg en agent).
  • Colfers første bok, Benny and Omar, ble utgitt i 1998. 
  • I 2001 kom den første boken i den svært populære serien om Artemis Fowl, Colfer sluttet da som lærer for å vie all sin tid til å skrive. 
  • Har alltid drømt om å bli tegneserieskaper.
  • Skriver 6-8 timer hver dag
  • Hører på blant annet: John Mayor, David Bowie og AC/DC.
  • Eoin Colfer sier han beundrer mange hundre forfattere, her er noen av dem: Charlie Higson, Meg Rosoff, Roddy Doyle, Patrick McCabe og Ken Bruen.
    Eoin uttaler seg om det å begrense seg til å bare lese en eller to sjangre i ett intervju med bloggen Bookwitch:
    I would recommend that nobody limits themselves to one or two genres, because you’re denying yourself loads of fantastic books.
    Syntes det var så godt sagt at det måtte tas med sånn på tampen.

    David Robert Starkey