RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 26. mars 2010

Jeg vil lese The Help/Barnepiken av Kathryn Stockett


Jeg må være veldig treg men jeg har faktisk ikke fått med meg at The Help av Kathryn Stockett har blitt utgitt på norsk(kom i begynnelsen av mars). Det var faktisk en tweet fra Bokdama som gjorde meg oppmerksom på det. Boken har blitt utgitt på norsk av forlaget Cappelen Damm og den norske tittelen er altså Barnepiken. Jeg er utrolig nysgjerrig på hva det er som har gjort denne boken så utrolig populær.



Her er bokomtalen:
Barnepiken beskriver forholdet mellom sorte hushjelper og dere hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. 22-årige gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer.
Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres.

Barnepiken er en tidløs og universell historie som får deg til riste på hodet i vantro, men også le høyt. Romanen er rørende, trist, morsom og lærerik – en bok som både varmer og skjærer deg i hjertet på en gang.

Hva syntes dere forresten om de forskjellige omslagene?
Selv syntes jeg egentlig alle tre er ganske fine egentlig men foretrekker det midterste omslaget.

Karin har forresten anmeldt boken på sin blogg, les gjerne anmeldelsen hennes. Her er et lite utdrag fra hennes anmeldelse:

Det er en god bok. Jeg føler det er en vanskelig bok å skrive om,  å beskrive beskrivelser... Kanskje det rett og slett er bare er en bok som bør leses.