RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

onsdag 19. oktober 2011

Bokanmeldelse: Dødsreisen av Caterina Cattaneo



Hva handler boken om?
Tora er ute tidlig en morgen da hun ser Dødshesten, hesten er et tegn på at noen skal dø, men hvem? Har man sett hesten kan man ikke fortelle det til noen, hva skal Tora gjøre? Hun bestemmer seg for å gå til sannsigersken Helke, kanskje hun kan forhindre at noen i familien dør. Det Tora får vite hos Helke er både overraskende og forferdelig.

Mine tanker om boken?
For å være ærlig vet jeg ikke helt hvordan jeg skal beskrive Dødsreisen, det var en av årets bøker som jeg har vært veldig spent på. Dessverre levde den ikke helt opp til mine forventninger, jeg føler nesten kanskje at målgruppen ikke er helt riktig. Det er en ungdomsbok og hovedpersonen, Tora, skal være 16 år gammel men hun føles langt yngre og det virker litt rart i en tid hvor man nærmest var voksen i en alder av 16 år.

Forfatteren har tatt i bruk vår egen norrøne mytologi, hun har brukt den på en fin og fantasifull måte men historien har litt for lite handling for min smak. Jeg tror den gir et fint innblikk i hverdagslivet og gudetilbedelse i den tiden bokens handling er satt til. Caterina Cattaneos skal ha ros for sin evne til å skildre skammen og redselen Toras foreldre bærer på.

Slutten gjør meg nysgjerrig nok til å vurdere å lese oppfølgeren.

Omslaget:
Nydelig.


Vil du vite mer om forfatteren eller boken? Besøk:
Forfatterens blogg.

Les Julie sin anmeldelse av boken.
Barnebokkritikk har anmeldt boken.

Boken ble utgitt i: 2011 
Målgruppe: Ungdom
Forlag: Gyldendal
Kilde: Anmelderkopi mottatt fra forlaget mot ærlig anmeldelse.

1 kommentar:

  1. Høres ut som en spennende bok:)Fikk lyst til å lese den:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.