RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

fredag 20. september 2013

Musikk: Up and coming - den norske rapperen Damien

Turboneger, Timbuktu og Damien - hva har de til felles? Jo, de skal alle opptre på Bandwagon i Drammen i kveld. Der skal det jaktes på Norges beste låt.


Damien fremfører sin vinnerlåt Money.
Foto: Per Martin Nordli


Det som skrives på denne bloggen påvirker jo svært mange(boknørds like me). Unngåelig vil noen kanskje si - denne bloggen er jo nesten like populær og mye lest som Fotballfrue. Mitt råd til dere er: lytt til låtene, lytt til teksten - gjør deg opp en egen mening ikke bare stol på meg.



Bandwagon - jakten på Norges beste låt

I dag retter jeg altså søkelyset mot den norske rapperen Damien. Det er fortjent, han er nemlig en utrolig dyktig artist. Jeg håper mange tar seg tid til å lytte på låtene og tekstene hans. Damien er i kveld aktuell i fylkesfinalen for Buskerud i låtkonkurransen Bandwagon.  

Hør Money her:


Money - fengende låt og tekst med mening

Låten Damien skal fremføre i kveld heter Money. Personlig syntes jeg selve låta er veldig fengende. Den har et litt Madconsk preg over seg, det er mulig artisten selv ikke setter helt pris på den sammenligningen, men det er nå min mening. Sånn sett står teksten litt i kontrast til musikken. Teksten er nemlig preget av et alvor. Den formidler artistens budskap om hvordan penger påvirker musikkbransjen på en negativ måte.

Bandwagon videodokumenteres på Instagram



Følg Damiens videodagbok på Instagram @eternaldamien


Older - vips du voksen



Damien jobber for tiden med et nytt album, i den anledning ble nylig singelen Older sluppet. En fin og stemningsfylt låt som for meg setter litt perspektiv på livet. Man kan fint høre på sangen uten å analysere noe videre, men jeg liker å tenke litt rundt teksten jeg hører. Det er slettes ikke alle låtskriver som lager tekster som inspirerer til å tenke.

Alle har vi en gang lengtet etter å bli voksen, plutselig er vi det. Hvor ble ungdomstida av og hvordan brukte vi den? Hvordan verdsetter vi livet?

i dreamt of growin up! i was only PASSIN THROUGH\\-finger wavin at the world was my ATTITUDE\\-should have paid more attention, and THATS THE TRUTH\\-now we reminess and dream of taking BACK OUR YOUTH\\
Tekst: Damien
Personlig tror jeg Damien har en lys fremtid i norsk musikkbransje. Det er en nerve i tekstene hans som treffer i sjela. Sangene føles ekte, ikke skapt av en pengemelkende maskin.


Er jeg habil?

Integritet er viktig, derfor får du selv bedømme om du mener jeg er habil eller ikke. Bak rappernavnet Damien finner vi mannen Martin Isak Bråthen, det er en fyr jeg kjenner litt til. I 2006 studerte jeg nemlig med Martin. Årsstudium i IT ved Høgskolen i Buskerud var tingen den gangen. Vi har ikke hatt noe kontakt privat utover dette. I august/september ramlet jeg over Martins profil på Facebook, så vi er Facebook-venner og jeg liker musikken hans.

Hadde jeg ikke oppriktig likt musikken ville det ikke blitt noe blogginnlegg. 


Nå vil jeg gjerne høre hva du mener om musikken til Damien. Lgg gjerne igjen en kommentar.

Bra? Dårlig? Fengende? Spennende? 
Det hadde vært morsomt å høre andres meninger om musikken.













Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

1 kommentar:

  1. Fin sang og tekst! Og tommel opp for voksne som ikke gir opp drømmene sine :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.