RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 7. mars 2010

Et skikkelig moteeventyr - Tråder av Sophia Bennett


Slik begynner eventyret:
Vi står i et designeratlier i Hoxton og beundrer oss selv i speilet. Det er i hvert fall meningen at Jenny skal beundre seg selv - ikledd sin nye rød-løper kjole.

 I dag er det endelig min tur til å skrive noen ord om moteeventyret til Sophia Bennett, jeg er siste bloggeren ut på denne runden av Cappelen Damms bokbloggturné.

Tråder kom i en søt gave-eske med en liten hilsen fra forfatteren, en hjerteformet sjokolade(som samboeren min siklet veldig på) og et miniatyr syset(sikkert veldig praktisk å ha i vesken i tilfelle rottefelle). Jeg må bare kommentere omslaget på boken før jeg går videre til å fortelle hva jeg syntes om boken. Er det ikke fint? Jeg blir i godt humør bare av å se på omslaget.



Hva handler boken Tråder om?


Nonie som er lidenskapelig opptatt av mote, Edie som vil jobbe for FN når hun blir eldre og Jenny som nettopp har begynt på en karriere som skuespiller. Gjennom et av Edies mange engasjement møter de tre venninnene en 12 år gammele Crow, hun er en flyktning fra Uganda. Crow går rundt i de merkeligste kreasjoner, hun kan ikke lese men har et utrolig talent, hun kan designe de lekreste kjoler. Gjennom Crow får jentene muligheten til å virkeliggjøre fler av sine egne drømmer og å hjelpe Crow.

Mine tanker om Tråder:
Dette er virkelig et skikkelig eventyr av en fortelling, en feel-good bok for jenter fra 12 års alderen og oppover. Jeg sier eventyr, for historien er ikke veldig realistisk, man må lese boken for det den er. Gjør man det tror jeg man vil få en flott leseropplevelse. Tenåringen i meg hadde elsket denne boken det er jeg helt sikker på, den 26-år gamle utgaven av meg liker også dette søte eventyret. Boken er full av referanser til den virkelige moteverdenen som jeg er helt sikker på at de som er veldig opptatt av mote vil sette stor pris på. Tråder er delt opp i relativt korte kapitler så for de som ikke er så glad i å lese kan man ta mange små pauser innimellom(men jeg vil tro leserne i målgruppen sluker denne boken ganske fort).

Det eneste jeg har litt problemer med er språket i oversettelsen, men det er mulig jeg hadde reagert på i den engelske versjonen også. Det er noe med det ungdommelige språket som føles litt kunstig. Jeg holder på med Flyveren av Eoin Colfer og akkurat som Tråder er denne også oversatt av Cecilie Winger, Flyveren er en av de beste oversettelsene fra engelsk jeg har lest på lenge, så jeg vet damen kan det å oversette. Når det er sagt så leser jeg stort sett bøker som er skrevet på engelsk på orginalspråket så for de som ikke leser spesielt mye engelsk så vil man kanskje ikke reagere på språket.

Verdt å få med seg: 5 kr fra hver solgte bok går til Redd Barna.

Terningkast 4

Har du lyst til å lese flere meninger om boken? Her er resten av deltakerne fra denne runden av bokbloggturneén:


Vil du vite mer om forfatteren?  
Titt innom Sophia Benetts blogg
Du kan også finne Sophia på Twitter.

Tråder av Sophia Bennett
Antall sider(hardcover): 256
Forlag: Cappelen Damm
ISBN: 9788202313340
Boken kommer fra: Cappelen Damm

Vil du være med på bokbloggturné i regi av Cappelen Damm? Da kan du se om det er noen bøker du har lyst til å lese på oversikten over bøker som skal ut på turné denne våren og melde din interesse.


Reblog this post [with Zemanta]