RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 5. november 2011

Bli kjent med: Ingrid fra bokbloggen Leselyst

   
"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast intervju-serie her på bloggen, her skal du få bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. Ønsker du å delta så blir jeg glad om du sender meg en e-post. Da er alt klart for å ønske velkommen til Ingrid fra Leselyst.

Fortell oss litt om deg og bloggen din.  
Jeg er utdannet litteraturviter og jobber som skolebibliotekar ved Sandvika videregående skole. Litteraturformidling er den delen av jobben jeg liker aller best. Leselyst startet som et prosjekt for å nå fram til elever og ansatte på skolen, men utviklet seg raskt til å bli en bokblogg som retter seg mot resten av verden også, ikke bare ”mitt” bibliotek.

Skjer det noe spennende på bloggen nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen. 
 I sommer var jeg på ferie i Zimbabwe og nå har jeg blitt veldig opptatt av litteratur fra Zim spesielt, og afrikansk litteratur generelt. Det er et stort kontinent med mange ulike kulturer, men likevel snakker de oftere om Afrika som et slags fellesskap, enn vi gjør om Europa. Jeg tror kolonitiden har satt dype spor og at denne erfaringen kommer til uttrykk gjennom postkolonial litteratur fra hele Afrika. Afrika kommer derfor til å være tema på Leselyst fremover. Dessuten har jeg en serie som heter bok og by som tar for seg fine bibliotek og bokhandlere som jeg har besøkt når jeg er ute og reiser. Ellers starter jeg alltid opp nye serier med jevne mellomrom – følg med, følg med!

Hva liker du best med det å blogge? 
Å skrive! Skrivingen er det viktigste. Dessuten er det hyggelig om noen får lyst til å lese bøkene jeg anbefaler.

Klikk på bildet for å besøke bloggen til Ingrid.
Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss? 
 Her er fem titler som jeg trekker frem i dag, i morgen vil jeg kanskje trekke frem noen andre! Det finnes så mange gode bøker!: Freedom av Jonathan Franzen : Fordi det er den samtidsromanen jeg har lest på lenge. Innsirkling av Carl Frode Tiller : Tiller er så god til å skildre mellommenneskelige relasjoner at det gjør vondt å lese. Darling River av Sara Stridsberg : Hun er en av de viktigste forfatterene I Norden That thing around your neck av Chimamanda Ngozi Adichie : Novellesamling fra Nigeria, også utgitt på norsk. Adichie gjorde sterkt inntrykk på meg da jeg så henne på Litteraturhuset for en stund siden. Skyggesøster av Assia Djebar : Kvinners liv og erfaring i Algerie. Djebar er en fantastisk forfatter som jeg gleder meg til å lese mer av.

Har du en favoritt forfatter(eller kanskje flere)? 
Jeg klarer ikke å plukke ut bare en forfatter, det blir altfor vanskelig. Men jeg liker alle de fem forfatterene jeg nevnte ovenfor svært godt.

Er det en bok du lenge har tenkt at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den? 
 Ingrid Z. Aanestads roman Eg kjem med toget likte jeg godt! Den fortjener mange lesere.

Er det noe du leser som du egentlig syntes er litt pinelig? Ikke vær flau del av dine guilty pleasure med oss, du er neppe alene om det. 
Nei, jeg leser ikke noe i smug! Dessuten leser jeg så sakte at jeg ikke gidder å bruke tid på uvesentlige bøker. Livet er for kort til å lese dårlig litteratur!


Har du et mål med bloggingen din? 
Å spre leselyst så klart!

Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den(hvis ja nevn gjerne en bok)?
Ja, det hender svært ofte!

Bruker du ditt lokale bibliotek? Fortell oss gjerne hvorfor/hvorfor ikke. 
Jeg bruker mitt lokale bibliotek ganske sjelden, siden jeg har tilgang til akkurat den litteraturen jeg vil ha på jobben. Til gjengjeld bruker jeg biblioteket ”mitt” hele tiden. Jeg har alltid minst 10 bøker med meg hjem for å orientere meg i samlingen slik at jeg kan anbefale bøkene for elever og lærere.

Del tre av dine blogg favoritter med oss.
Bokdama Anette Garpestad jobber i Cappelen og skriver godt om både bøker og forlagsliv. Glamourbibliotekaren Dette var den første bloggen jeg begynte å følge. Glamournivået har vært på et jevnt høyt nivå etter denne oppdagelsen.
Bokmerker.org Fin gjeng med flinke folk, som skriver godt om litteratur.

Tusen takk for at du stilte opp til intervju, Ingrid! Jeg gleder meg til å lese videre om litteratur hos deg, spesielt er jeg nysgjerrig på litteratur fra Afrika.
 

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.