RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 21. april 2012

Bli kjent med: May Brit fra bloggen Ikke bare ei bok.


"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast spalte her på bloggen, her vil du bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. Det er en hyggelig måte å starte lørdagen på. I dag er det veldig hyggelig å få lov til å introdusere dere for May Brit fra bloggen Ikke bare ei bok. May Brit har ikke vært aktiv på bloggen siden slutten av februar men bloggen er ikke død og hun kommer sterkere tilbake ved anledning.


Fortell oss litt om deg og bloggen din.
Jeg har alltid vært svært glad i å lese, men har ikke alltid hatt folk rundt meg som har vært like ivrige på å diskutere bøker. Som medlem av Bokklubben kom jeg etter hvert over en spalte om bokblogging i medlemsbladet, samt en liste over gode norske bokblogger. Jeg begynte å lese litt på nett, og syntes det så svært interessant ut, på mange måter. Bestemte meg derfor i mai 2011 for å forsøke meg på bokblogg selv, noe som har vist seg å være svært gøy. Jeg har fått kombinert min leseglede med utdanning som journalist og yrke innen digital markedsføring/søkemotoroptimalisering. Det har med andre ord vært en lærerik prosess.

Skjer det noe spennende på bloggen nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen.
Jeg kunne gjerne tenkt meg å arrangere en konkurranse, slik jeg ser flere andre bloggere har gjort. Der folk for eksempel kan fortelle om sitt favorittøyeblikk i bøkenes verden, beste leseopplevelse eller beste bok. Hadde også vært aktuelt med en giveaway eller noe. Enn så lenge har jeg ikke kommet i gang med dette. Men satser på at det blir etter hvert.

Hva liker du best med det å blogge?
Jeg liker veldig godt alle de spennende bokbloggene jeg har oppdaget. Det er så morsomt å lese hva andre mener om de samme bøkene som meg, diskutere, få tilbakemeldinger på egne blogginnlegg og oppdage bøker man ellers aldri ville lest. Man merker jo lett om noen har samme smak som en selv, og det er derfor lett å gå for bøker som disse anbefaler.

Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss?

I uprioritert rekkefølge vil jeg si at disse har vært høydepunkter for meg:
• Harry Potter – Her er det vanskelig å velge bare ei bok, men om jeg må, så blir det nok «Føniksordenen».
• Den glemte hagen av Kate Morton – Veldig min type bok; dystert, mystisk og britisk herskapshus fullt av intriger og mørke hemmeligheter.
• Høsten av Jan Henrik Nielsen – Ei barne/ungdomsbok jeg fikk lese under Cappelens Bokbloggturne høsten 2011. Ble fullstendig oppslukt av denne dystopiske og svært spennende boka.
• Da Vinci koden av Dan Brown var veldig spennende, greide knapt å legge den fra meg.
• Beatles av Lars Saabye Christensen har jeg lest flere ganger. Svært underholdende, lettlest og stemningsskapende bok.

Besøk May Brits blogg ved å klikke på  headeren.


Har du en favoritt forfatter(eller kanskje flere)?

Dette spørsmålet har jeg tygd litt på, og merker at det er vanskelig å trekke frem en forfatter. Har som nevnt over lest flere bøker som har betydd mye for meg på forskjellig vis, og det er vel strengt tatt forfatteren jeg kan takke for dette. Men selv om Rowling har skapt et fantastisk univers som jeg har kost meg masse med, vet jeg allikevel ikke om hun er min favoritt, ei heller Kate Morton. Men fremtidige bøker av både Rowling, Morton, Nielsen og Dan Brown vil garantert bli lest av meg!

Er det en bok du lenge har tenkt at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den?

Nei, de fleste bøker jeg leser er nok blitt lest av «de fleste andre». Er ikke så voldsomt original på lesefronten sånn sett.

Er det noe du leser som du egentlig syntes er litt pinlig? Ikke vær flau del av dine guilty pleasure med oss, du er neppe alene om det.

Hehe, jeg synes faktisk at det er pinlig at jeg har lest hele Twilight-serien, store deler av House of Night, Evighetens kyss og generelt har en hang til slik «fjortisunderholdning». Selv om jeg ikke synes det er stor litteratur, har det vært lettlest og spennende. Liker generelt serier, hvor jeg kan bli godt kjent med karakterene og følge dem over en periode.

Har du et mål med bloggingen din?

Ikke noe overordnet mål egentlig. Synes bare det er kjekt å skrive noen linjer om bøkene når jeg er ferdig med dem. Det avslutter boken på et vis. Før jeg begynte å blogge kunne jeg gå rundt og tenke mye på en god bok for meg selv, uten å egentlig ha noen å dele den gode opplevelsen med. I bloggens verden finner jeg mange «sjelefrender».

Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den(hvis ja nevn gjerne en bok)?

Ja, fikk meg omsider til å lese «Hulebjørnens klan», og kom i gang med «Harry Hole»- serien til Nesbø, basert på omtaler og lignende fra andre bloggere.

Bruker du ditt lokale bibliotek? Fortell oss gjerne hvorfor/hvorfor ikke.

Svært lite dessverre. Nesten litt skammelig, siden det visstnok skjer mye på biblioteket i Trondheim. Jeg har imidlertid flere bøker enn jeg greier å lese for øyeblikket, så har foreløpig ikke behov for å låne noe. Men har vært inne på tanken å låne den norske oversettelsen av «Tidshjulet» etter hvert.

Del tre av dine blogg favoritter med oss.

Jeg følger oftest med:
• Denne bloggen, altså Flukten fra virkeligheten.
The Witch of the North.
Kasiopeiias bøker.

Tusen takk for at du ville fortelle oss litt om deg selv fra en bokelskers perspektiv, May Brit.


Har du lyst til å delta? Send meg en da vel e-post.










Om bloggeren

Sommeren 2008 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, siden høsten 2007 har hun blogget om Sikring av barn i bil. Arbeidet med denne bloggen vant hun Buskerud fylkes trafikksikkerhetspris for i 2010. Til daglig jobber Mari på kontor i et elektrikerfirma.

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.