RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 26. mai 2012

Bli kjent med: Randi, forfatteren bak bloggene Interscribo og Pervoluto



"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast spalte her på bloggen, her vil du bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. I dag skal vi få bli bedre kjent med en dame som har to litteraturrelaterte blogger, nemlig Randi Landmark. Randi blogger om bøker på bloggen Pervoluto og på bloggen Interscribo skriver hun om sin hverdag som forfatter og promoterer bøkene sine(Vårløsning, Lystløgneren og Pengetrøbbel). Velkommen skal du være, Randi!


Fortell oss litt om deg og bloggen din.
Jeg er 45 år gammel, gift, har to barn, er fagutdannet bibliotekar. Bøker og lesing har alltid hatt stor betydning for meg – det var nok mye derfor jeg valgte å bli bibliotekar.
I 2009 debuterte jeg som forfatter, og det var i den anledning jeg opprettet den første bloggen min: Interscribo. Det var for å være synlig på nettet. Om noen skulle dumpe borti boka mi eller navnet mitt, skulle de finne meg på nettet – det var tanken. Som forfatter ønsket jeg også å gi av egne erfaringer til andre i samme situasjon.
Det var da først jeg oppdaget den eventyrlige og mangslungne verdenen av blogger, og snart ble jeg inspirert til å opprette Pervoluto – lesebloggen min. Der skriver jeg om så å si alt jeg leser. Etter at jeg begynte å skrive selv, har jeg fått et mer kritisk utgangspunkt for lesing, og jeg pleier å si at jeg i blogginnleggene mine på Pervoluto har et ”skriverperspektiv”. Nå kan jeg en del om håndverket, og jeg ser fort om bøker er uferdige språklig, eller om de er uoversiktlig bygd opp – slike ting.


Hvorfor er det så gøy å blogge om bøker
Når jeg skriver om bøker jeg har lest, må jeg være mer oppmerksom under lesingen. Og når jeg etterpå setter mine egne ord på leseopplevelsen gjør også det at jeg husker bøkene bedre. Det synes jeg er et pluss. Ellers er det alltid gøy å skrive om det man er opptatt av og engasjert i, og det er spesielt morsomt når folk legger igjen kommentarer og det kan komme i gang en diskusjon. Jeg opplever ikke så mye av det på bloggen min – er redd det er fordi jeg kan høres litt bastant og bedrevitende ut i innleggene mine. Men jeg vet at vi leser og oppfatter veldig ulikt, og håper virkelig at folk motsier meg, når de synes jeg er på bærtur! Jeg synes det er interessant å diskutere leseopplevelser, så kom igjen!

Klikk på headeren for å besøke Randis bokblogg.

Har du et mål med bloggingen din?
Det var jo et poeng – som jeg var inne på i innledningen – at jeg skulle bli mer synlig som forfatter. Jeg håpet at bloggingen skulle bidra til å gjøre navnet mitt kjent. Ellers er målet å være med på å trekke fram gode bøker – gjerne de som forsvinner litt i mylderet av tungt markedsførte bestselgere. Apropos bestselgere: Jeg liker også å kunne være med på å nyansere bildet litt når det gjelder dem; det er ikke alltid forfatterne/forlagene som selger best gjør det beste håndverket, og det kan jeg være med på å belyse.

Skjer det noe spennende på bloggen nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen.
Nei, der er jeg sær! Jeg holder meg til det enkle opplegget jeg begynte å kjøre fra starten. På Pervoluto har jeg et par ganger skrevet temaartikler, ellers skriver jeg bare om bøker jeg leser. Interscribo dreier seg om skriveprosjektene mine – nyheter om hvor de ulike prosjektene ligger i løypa – samt ulike ting jeg tenker og finner ut om skriving. Dette siste for å dele egne erfaringer med andre.


Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss?
Jeg er sær her også. Jeg har aldri likt dette med å rangere bøker noe særlig – det er så mange, mange gode bøker, til ulike situasjoner, sinnsstemninger og stadier i livet. Men jeg kan nevne fem likevel:
Gutten i den stripete pyjamasen av John Boyne
Stolthet og fordom av Jane Austen
Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad
Utakk av Per Knutsen
Elin og Hans av Trude Marstein


Har du en favoritt forfatter(eller kanskje flere)?
Det er veldig vanskelig å trekke fram bare noen – virker litt urettferdig å nevne noen få, når det er så mange som fortjener å bli nevnt!
Men jeg nevner noen likevel: Jane Austen, Sigrid Undset, Knut Hamsun, Anne Karin Elstad, Lars Saabye Christensen, Karin Fossum, Tom Egeland, Kjersti Scheen, Vigdis Hjorth, Ingelin Røssland.
I den litt vriene brytningstiden man kan havne i – når man skal over fra å lese barne/ungdomslitteratur til voksenlitteratur – var det flere forfattere som hjalp meg over til ”de voksnes rekker”. De fortjener kanskje å bli nevnt, selv om jeg ikke leser særlig mye av disse nå for tiden: Margit Sandemo, Victoria Holt, Agatha Christie, Catherine Cookson, Alexandre Dumas.

Er det en bok du lenge har tenkt at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den?
Jeg leste for mange år siden «Tåpenes sammensvergelse» av John Kennedy Toole. Forfatteren tok livet av seg 31 år gammel. Han opplevde bare refusjoner så lenge han levde, så denne romanen er utgitt etter hans død. Jeg husker ikke mye av boka nå, men jeg husker at jeg lo mye da jeg leste den. Jeg gjengir fra nettet, fra en omtale av boka som Berit Ferner har publisert under Deichmanske biblioteks ”Månedens bok”: «Romanen kan betraktes som en satire over det moderne samfunnets tåpeligheter. Men kan også godt leses som en burlesk skildring av et mor og sønn forhold.»
Jeg har veldig lyst til å lese den om igjen for å se om jeg synes den er like morsom nå. Å vite om forfatterens skjebne kan få en til å se boka i et slags tragisk lys, men noe med det tragiske opp mot det komiske er en kontrast jeg kan finne fascinerende.

Leser du noe som enkelte ville sette merkelappen guilty pleasure på? Del det med oss, du er neppe alene om det.
Jeg gjør nok det. Jeg leser av ulike årsaker, og når jeg vil koble ut, ikke koble på, leser jeg det mange kanskje vil karakterisere som ”romantisk svada”. Kjærlighetshistorier i ulike innpakninger er noe for meg.

Hva slags forhold har du til lydbøker?
Jeg liker best å lese selv. Da skummer jeg over de kjedelige partiene og leser sakte og kanskje om igjen de virkelig gode partiene. Men jeg hørte mye radioteater som barn – lørdagsbarnetimen var fast takst; det elsket jeg. Stompa-hørespillene kan en nå låne eller kjøpe på CD-er – de anbefales!
Hvis jeg hadde kjørt mye bil eller hadde praktisk, kjedelig rutinearbeid som ikke krevde så mye konsentrasjon, ville jeg nok hørt lydbøker. Slik det er i livet mitt nå for tiden, elsker jeg å ha det stille når jeg kan. Det foregår så mye i hodet mitt hele tiden; det holder, liksom. :)

Klikk på headeren for å besøke Randis skriveblogg.

Hva med e-bøker? Siden vi allerede er i gang med litteratur i forskjellig format mener jeg ;)
Kanskje senere en gang? Jeg ser det praktiske i å kunne ha mange bøker lagret i ei lita ”fjøl”. Og om det var lesbart i sollys/dagslys, ville det jo være genialt på stranda, for eksempel.
Og jeg leser mye på senga – der ville et lesebrett være genialt, jeg ser det.
Men jeg er ubeskrivelig glad i papirboka; synes den er en genial oppfinnelse. Liker lånebøker på biblioteket – tanken på at andre mennesker har sittet og lest i akkurat den samme boken. Da jeg var barn lånte jeg ofte de aller mest utslitte og fillete bøkene (de aller fleste barnebøkene på biblioteket var forresten slitte og fillete!) – som var myke som fløyel i snittet av masse bruk. For meg var det et kvalitetsstempel – ei bok som hadde vært så mye brukt måtte være god!


Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den(hvis ja nevn gjerne en bok)?
Ja, et eksempel kan være da Solgunn omtalte «Ismannen» av Andreas Bortne – og det hun skrev gjorde meg nysgjerrig. Jeg hadde lest noveller av Bortne før, og visste at han skrev godt. Og det viste seg at denne boka er kjempegod!

Bruker du ditt lokale bibliotek? Fortell oss gjerne hvorfor/hvorfor ikke.
Jeg bruker biblioteket i høyeste grad! Jeg har alltid lest mye, og har ikke hatt økonomi til å kunne kjøpe alt jeg vil lese. Heller ikke har jeg hatt lyst til å fylle hyllene i huset med bøker jeg kanskje bare leser en gang. Bøker jeg kjøper er bøker jeg vet at jeg virkelig har lyst til å ha, og jeg liker å gi bort bøker i gave. Men ellers låner jeg det aller meste av det jeg leser.
Jeg elsker å gå blant hyllene på biblioteket og kikke – det er sterkt appetittvekkende!


Del tre av dine blogg favoritter med oss.
Igjen: Jeg er ikke så glad i å rangere. Det er veldig mange dyktige bokbloggere, som skriver godt, personlig og med engasjement! På Interscribo har jeg en liste over blogger jeg følger, og jeg oppdager stadig nye som jeg legger til i listen – dere kan jo ta en titt på den!


Tusen takk for at du hadde lyst til å dele litt om deg som leser med oss, Randi. Det har vært spennende lesning :) Spesielt liker jeg det du sier om å sette fokus på de gode bøkene som forsvinner i markedsføringen for alle bestselgerene til de store forlagene.








 Om bloggeren
Sommeren 2008 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, siden høsten 2007 har hun blogget om Sikring av barn i bil. Arbeidet med denne bloggen vant hun Buskerud fylkes trafikksikkerhetspris for i 2010. Til daglig jobber Mari på kontor i et elektrikerfirma.











Om bloggeren
Sommeren 2008 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, siden høsten 2007 har hun blogget om Sikring av barn i bil. Arbeidet med denne bloggen vant hun Buskerud fylkes trafikksikkerhetspris for i 2010. Til daglig jobber Mari på kontor i et elektrikerfirma.

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.