RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 1. september 2018

Bildebok bonanza - En smakebit på søndag

Velkommen hit! Husker du meg? :) Nå er det lenge siden jeg har hatt smakebitene, og lenge siden jeg har blogget også. Supervikar Astrid Terese og jeg har bestemt oss for at vi skal bytte på å være vertskap for smakebitene annenhver søndag, denne gangen er det min tur til å være vertinne og du er hjertelig velkommen til å delta.



De siste par ukene har jeg gått litt bananas med bokinnkjøpet mitt, og i dag skal smakebitene handle om en av disse bøkene:



Vær snill

Så langt har jeg lest fem av bøkene som er på bildet. Be kind, av Pat Zietlow Miller og illustrert av Jen Hill, har jeg lest to ganger bare i dag. Boken handler så klart om det å være snill. Er det noe foreldre, og andre, kan finne på å si til et barn så er det "husk å være snill", men hva vil det si å være snill?

Everyone laughed.
I almost did, too.
But Mom always tells me
to be kind, so I tried. 


Boken utforsker temaet "å være snill" gjennom en uheldig hendelse med en jente. Fortellerstemmen tilhører en av jentas klassekamerater som reflekterer og forsøker å finne ut av hva som er snilt å gjøre i denne situasjonen. Noen ganger forsøker vi å være snille uten at vi helt treffer med handlingene vi gjør, ofte er det de enkle tingene som betyr så mye.


Dette var en sjarmerende bok, som passer fint for samtaler med barn om hva det kan være vi mener når vi sier "vær snill".

Husk at de små tingene du sier eller gjør for å være hyggelig kan få positive ringvirkninger for mange. Gjør eller si noe snilt for andre i dag, så skal du se at du gjør en fin høstsøndag enda litt litt lysere for mange.

Ha en strålende søndag!





Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.



Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Hun er redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no, stedet hvor du finner de fleste norske bokblogger.

8 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaka, och att ni turas om :-)
    Vi kan alla behöva påminnas om vad det innebär att vara snäll...

    SvarSlett
  2. Välkommen tillbaka! Bra idé att dela på ansvaret. En väldigt fin bok, och viktig. Tack för tips!

    SvarSlett
  3. Kul att du är tillbaka! Jag hoppas du också får en fin söndag!

    SvarSlett
  4. Roligt att du är tillbaka! Låter som en bra grej att turas om och dela på ansvaret. Tack för smakbiten, viktig bok, ser fin ut!

    SvarSlett
  5. Så fint at du er tilbake! Dette har jeg savnet. Smart å dele på ansvaret.

    SvarSlett
  6. Det er gøy å få inn noen nye bøker :-) Jeg liker bildebøker selv om jeg ikke har små barn og leser dem gjerne på biblioteket. VI har også hatt endel som pensum på skolen og lært om hvordan man tolker tekst og bilde sammen. Det er virkelig interessant.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  7. Välkommen tillbaka! Och tack för en fin smakebit. :)

    SvarSlett
  8. välkommen tillbaka! jag kom till och med ihåg din adress!
    ibland kan en vara snäll och det blir ändå fel.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.