RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 4. oktober 2009

Anbefales: Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen




Hun krafset fingertuppene til blods på de glatte veggene og hamret knyttnevene mot de tykke rutene til all følelse hadde forlatt hendene. Minst ti ganger hadde hun famlet seg frem til ståldøren og kjørt neglene inn i sprekken og revet i den, men døren var ikke til å rikke og kanten var skarp.

Slik begynner altså historien om Kvinnen i buret. Boken er skrevet av den danske forfatteren Jussi Adler-Olsen og er den første av tre bøker om Avdeling Q.

Jeg leser av en eller annen merkelig grunn lite krim, har fått det for meg at jeg ikke liker det. Litt rart egentlig siden jeg er veldig glad i å se på krim på tv skjermen. Naturlig nok var jeg skeptisk til Kvinnen i buret siden jeg så sjelden leser krim, men jeg tenkte jeg skulle gi boken en sjanse. Bokomtalen som stod på bokens bakside virket spennende nok. La meg bare få si at jeg angrer IKKE på at jeg tok sjansen på å lese denne boken! Dette er en utrolig spennende bok som er vanskelig å legge fra seg.

I Kvinnen i buret møter vi drapsetterforskeren Carl Mørk, en artig skrue som alltid har en kvass kommentar på lur. Carl er ikke lenger ønsket i drapsavdelingen, han har vært vanskelig å samarbeide med i lang tid(dette er det selvsagt en grunn til). Politikerne på Folketinget vedtar et forslag om en ny spesialavdeling underlagt København politiet.

Avdelingen får navnet Avdeling Q og har som oppgave å etterforske spesielt alvorlige saker som har blitt henlagt. Carl får jobben som sjef i den nye avdelingen, med seg får han en assistent, Assad fra Damaskus. Assad er en herlig oppvokt fyr som nok er noe overkvalifisert for arbeidsoppgaver som kun består av å kopiere ark, koke knallsterk kaffe og vaske kjellergulv. Han er rett og slett en herlig karakter!

Carl får inn en bunke med saker og noe tilfeldig blir den første saken Avdeling Q etterforsker forsvinningen av den danske Folketingspolitikeren Merethe Lynggaard. Lynggaard forsvant på en ferge i 2002 og politiet konkluderte den gangen, etter massiv etterforskning, med at det hele var et selvmord. Liket ble aldri funnet. Saken viser seg å være svært vanskelig å komme videre med men snart finner Carl små spor som kan tyde på at Merethe Lynggaard ble drept.

Bokens kapitler veksler mellom nåtiden, med Carl og Assads etterforskning av saken, og Merethe Lynggaards historie fra den tiden hun forsvant. Noe jeg syntes fungerer veldig bra i denne boken.

En advarsel: Rydd timeplanen, begynner du på denne boken kommer du til å få problemer med å legge den fra deg igjen. Når jeg finner en bok jeg virkelig liker hender det at jeg prøver å få den til å vare litt ekstra lenge, koser meg med å lese litt og litt. Jeg prøvde å spare Kvinnen i buret så lenge som mulig. Men da jeg la meg her om kvelden var det rett og slett umulig å lukke igjen øynene for å sove(jeg måtte vite hvordan det hele endte). Jeg lå å leste langt ut i de mørke timene. Da jeg lukket boken var det med tårevåte øyne, jeg skal ikke røpe hvorfor men boken var knallbra og slutten var absolutt tilfredsstillende!! Jeg gleder meg til neste bok, Adler-Olsen har fått seg en ny leser til sine bøker om Avdeling Q. Jeg gleder meg til neste bok kommer på norsk i begynnelsen av 2010.

Terningkast 6.


Selv har jeg begynt å prakke boken på alle venner og kjente. Jeg leste ut min kopi av boken natt til onsdag og boken ble med i kofferten til moren min som reiste til Hellas samme dag.

Jeg leste på forfatterens hjemmeside i går at filmrettighetene til Kvinnen i buret er solgt og at det nå jobbes med å lage en filmatisering av boken. Gleder meg til å se resultatet. Boken er i salg nå og kan finnes hos blant annet Aschehoug, Capris og selvsagt i en bokhandel nær deg.

Tusen takk til forlaget Aschehoug som sendte meg denne boken! Jeg vil få lov til å presisere at selv om jeg har mottatt denne boken av forlaget så er denne anmeldelsen min ærlige mening om boken.