RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 28. august 2010

Bokanmeldelse: Barnepiken av Kathryn Stockett


Skal du kose deg i godstolen i høst med en god bok og en varm kopp kakao kommer du ikke til å angre om du velger Barnepiken av Kathryn Stockett. Jeg har lest den og den er var knakende god! En flott bok jeg tror vil passe tror mange vil finne gleden av å lese(på en måte føles det nesten som en chicklit/feelgood historie).

Hva handler Barnepiken om?
Barnepiken handler kort fortalt om forholdene mellom hvite husfruer og deres fargede hushjelper i Jackson, Mississippi, USA i 1962. Historien blir fortalt gjennom øynene til tre meget forskjellige personligheter og det fungerer ypperlig i denne romanen. Først har vi hushjelpen Abileen, Abileen gjør stort sett akkurat det hun blir bedt om uten å klage. Så har vi en annen, yngre og tøffere hushjelp, fembarnsmoren Minny, hun finner seg ikke i hva som helst fra sine hvite fruer nettopp derfor har hun fått sparken utallige ganger, hjemme derimot er ikke Minny like tøff. Den siste personen vi får høre historien gjennom er 23 år gamle Skeeter som drømmer om å bli journalist, hun er hvit og datteren til en bomullsplantasje eier.

Mine tanker om boken:

Det er helt utrolig å tenke på at denne typen skille mellom fargede og hvite har foregått så lenge. Det er rart å tenke på at handlingen i denne boken er lagt til tidlig/midten av 1960-tallet. og selv om mye av historien er fiksjon så var det faktisk lenge slik i enkelte stater i USA. Stockett har også flettet inn noen virkelige hendelser fra staten Mississippi en av disse er drapet på borgerrettighetsaktivisten Medgar Evers. En mann og en hendelse jeg faktisk ikke visste noe om før jeg leste denne boken. Jeg er veldig glad i historier hvor man klarer å få med virkelige hendelser. Det er fint at man kan kose seg med en god bok samtidig som man har muligheten til å lære litt hvis man ønsker det.

I Barnepiken føler at man leser om noe som hører hjemme for hundre år siden, mens i virkeligheten er det ikke 50 år siden engang. Forfatteren selv har faktisk opplevd dette og hun er ingen gammel dame. Boken hun har skrevet er faktisk slik at innholdet enda provoserer enkelte, selv har hun mistet kontakten med nær familie fordi hun skrev denne boken:


Omslaget:
Ikke fullt så glad i dette norske omslaget, selv om det stå i stil med layouten min ;) Jeg syntes kanskje dette omslaget er det beste selv om det rosa kanskje muligens fanger flere lesere(noe boken så absolutt fortjener):


Boken får terningkast 6 fra meg.


Vil du vite hva andre lesere mener om boken? Mange norske bloggere har i sommer skrevet sin ærlige mening om boken da dette var en av bøkene som var på bokbloggturné i sommer:

Nina Dorthea om Barnepiken


labben om Barnepiken


Carina om Barnepiken


fjord om Barnepiken

Stine Marie om Barnepiken

Ingalill om Barnepiken


Knirk om Barnepiken

Jeg var så heldig å motta en lesekopi av boken fra Cappelen Damm, at jeg har fått boken har på ingen måte hatt noen innvirkning på min anmeldelse.