torsdag 23. september 2010

Bokanmeldelse: Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai av Mary Ann Shaffer

Trenger du en bok å kose deg med nå i disse litt grå høstkveldene? Eller har du bare lyst til å lese en koselig bok som får deg til å bli i varm om hjerterota? Da vil jeg anbefale deg en hyggelig bok som jeg tror kommer til å gi deg en flott leseropplevelse, den har en noget spesiell tittel(men det håper jeg ikke stopper deg fra å lese den); Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai. Boken er skrevet av Mary Ann Shaffer, dessverre døde forfatteren før boken var publisert men hun var klar over at den skulle utgis på engelsk og oversettes til flere andre språk.

Hva handler boken om?
Handlingen i boken foregår i England i tiden rett etter 2.verdenskrig. Helt tilfeldig mottar forfatteren Juliet et brev fra grisebonden, Dawsey, som bor på Guernsey, han har kjøpt en brukt bok som tilfeldigvis hadde tilhørt Juliet. Han kjenner ingen på fastlandet og bestemte seg for å skrive til henne for å forhøre seg om hun visste om forfatteren bak boken han leste hadde skrevet flere bøker. Dette viser seg å bli starten på et helt spesiellt vennskap mellom Juliet og en liten gruppe leseglade mennesker på Guernsey.

Mine tanker om boken:
Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai er en helt spesiell historie om en gruppe mennesker og deres opplevelser av krigen på kanaløyene. Vi får høre hvor vanskelig livet var og om hvordan en ung dame reddet hele gruppen fra tyskerne da de ble tatt på fersken ute etter portforbudet om kvelden. Vi får bli godt kjente med disse interessante menneskene gjennom bruk av brev, alle brevveksler med Juliet noe som fungerer veldig fint og passer til historien. Du vil le og gråte(i hvert fall om du er som meg) mens du leser boken.

Omslaget:
Jeg syntes det amerikanske omslaget er det som passer boken best, det norske er jeg ikke så glad i.

Boken får terningkast 6 fra meg.