lørdag 25. september 2010

Bokanmeldelse: In for a Penny av Rose Lerner

Først av alt lurer jeg på hvorfor ingen tidligere har fortalt meg hvor underholdende og lærerik(uten å være belærende) en bok innenfor sjangeren historisk romantikk(eller hva kan man kalle det?) kan være. Mange av disse bøkene er av typen som nok kan karakteriseres som kiosklitteratur vil jeg tro, bøker jeg alltid går forbi når jeg handler på Rema 1000 da omslag med en halvnaken mann omslynget av en pen dame med en nydelig kjole på halv snei rett og slett ikke appellere til meg. Heldigvis for meg så hadde ikke In for a Penny et slikt omslag, så jeg kunne legge fordommene mine til side. Etter å ha lest flere glødende anmeldelser av boken og bestemte jeg meg derfor for å gi den en sjanse, det har jeg ikke angret på.

Hva handler boken om?
23 år gamle Nev er familien Bedlows eldste(og eneste) sønn, faren hans er en engelsk adelsmann og en dag skal han bli Lord Bedlow. Akkurat nå er Nev mest opptatt av å leve livets glade dager sammen med sine beste kamerater, han har aldri opplevd å trenge penger og han vet å bruke av sine tilgjengelige midler.

Faren til Nev dør helt uventet og etterlater Nev et stort ansvar, familien skylder penger, masse penger. Et faktum faren har klart å holde skjult i lengre tid. Nev må gjøre drastiske endringer i livet sitt og prøve å redde familien ut av denne krisen, han har en enkel utvei; nemlig å gifte bort søsteren sin til en eldre rik mann men dette ser han ikke på som noe alternativ en gang. Det må finnes en annen utvei? Han må selv gifte seg.

Mine tanker om boken?
Jeg var svært skeptisk til hovedpersonen Nev, en egoistisk ung fyr som drakk og spilte kort med vennene sine, men det tok ikke mange sidene før vi fant tonen. Nev var ærlig, han hadde gjort dumme ting men han la ikke skjul på det. Han var så ærlig at han faktisk fortalte sin utvalgte grunnen til sitt frieri. Det var forfriskende med en helt som ikke spant seg inn i et nett av løgner, Lerner kunne sikkert skapt en langt mer dramatisk historie om hun hadde endret på personligheten til Nev men ærlighet varer jo som kjent lengst.

Nevs valg av brud falt på handelsdatteren og arvingen, Penelope, faren hennes var en meget rik mann men familien ble sett ned på av folk i de finere kretser. Foreldrene hennes  kom nemlig begge fra trange kår og adelsfamiliene så ned på folk som ikke var født inn i rike familier samme hvor stor formue de hadde klart å skaffe seg var de rett og slett ikke bra nok til å vanke i de fineste kretser. Penelope er en usikker jente som alltid har slitt med sitt selvbilde, hun prøver sitt beste å være en lady men det er ikke lett når hennes bestrebelser aldri er bra nok for andre.

Forfatteren Rose Lerner har god kunnskap om tidsepoken hun skriver om, selve handlingen er lagt til året 1819. Jeg er veldig glad i historie generelt og her lærte jeg en del nytt blant annet om Peeterloo massakren i Manchester i august 1819 og opprørene i etterkant av Waterloo i 1816("Bread or blood" var slagordet).

Dette var en bok som hektet meg umiddelbart og den var rett og slett meget fengende.

Boken får terningkast 6 fra meg for historien er god og underholdende.

Vil du vite mer?