RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 11. november 2010

Bokanmeldelse: Jellicoe Road av Melina Marchetta

 
Hva handler boken om?
Historien begynner med en tragisk hendelse som starter 22 år før vi møter bokens hovedperson, en viktig hendelse som henger sammen med historien som etterhvert utspiller seg mellom permene.

Taylor Markham ble forlatt av sin mor i en dagligvare forretning i Jellicoe Road da hun var 11 år gammel. En ung dame ved navn Hannah fant henne der og tok henne med hjem. Nå har Taylor blitt 17 år gammel og hun er elev ved internatskolen ved Jellicoe Road. Taylor er redd for å knytte seg til mennesker, hun har opplevd mye vondt i sitt liv og føler det er enklere å støte mennesker fra seg enn å slippe de inn i livet sitt. Så en dag blir Taylor utpekt som lederen for ungdommene på internatskolen i den årlige territoriale krigen mot byungdommene og kadettene.

Det er så mye mer jeg kunne ha skrevet om hva boken handler om, men jeg mener den må oppleves og at leseren selv bør få finne ut av hva boken egentlig handler om.

Mine tanker om boken:
Jellicoe Road var for meg en helt fantastisk bok, en bok jeg garantert kommer til å lese igjen(noe jeg sjeldent gjør). De første 100 sidene eller så kan være ganske forrvirrende, noe som kanskje vil få enkelte til å legge boken fra seg men hvis man klarer å godta at dette er en del av et mysteri som gradvis vil løse seg gjennom boken så kommer man ikke til å angre på at man fullfører boken. Vi følger hovedpersonen Taylor Markham gjennom noen uker av hennes liv og parallelt med dette blir det fortalt en historie om livet til fem ungdommer vi ikke aner hvem er(vi vet navnene deres men ikke så mye mer). Historiene skilles fra hverandre ved at de fems historie blir skrevet i kursiv gjennom hele boken.

Å lese Jellicoe Road har vært en følelsesmessig berg- og dalbane, Marchetta skrivestil er veldig realistisk, Taylor er en ganske kald hovedperson gjennom store deler av boken men man får ganske fort en forståelse for hvorfor. Gjennom historien utvikler Taylor seg enormt som person, hendelser i livet hennes får henne til å forstå at det kanskje kan være greit å ha noen mennesker på sin side, å faktisk tillate seg selv å stole på noen.

Jeg forelsket meg totalt i gjengen som Taylor tilbrakte det meste av sin tid med, Marchetta har virkelig taket på å skape realistiske karakterer. Man tror på karakterene hennes og lever seg inn i deres gleder og sorger.

Jellicoe Road vil få deg til å le, å føle glede, sorg, sinne, intens lykke. Jeg har grått flere steder i løpet av historien, allikevel så gir boken meg en god følelse. Det er ikke bare sorg, dette er livet

Omslaget:
Bildet yter ikke omslaget rettferdighet, det er mye finere i virkeligheten. Blomsten på omslaget har betydning for historien, noe som kanskje vil gjøre at man syntes omslaget er enda finere etter å ha lest boken. Det var på en måte blomstene hele historien begynte med.
 
Oppsummering:
En fantastisk bok, for meg en skatt av en leseropplevelse som jeg vil anbefale videre på det sterkeste! Denne boken bør oversettes til norsk slik at alle som liker å lese kan få glede av denne fantastiske historien. Boken fikk i 2009 den prestisjetunge Michael Printz Award for excellence in young adult literature, jeg har i hvert fall ingen problemer med å forstå hvorfor. Australske Melina Marchetta har fått seg en ny fan og jeg har satt meg fore å lese de fire andre bøkene hun har skrevet også(en av disse er faktisk filmatisert).

Jeg kaster terningen og den lander på en 6'er.

Vil du vite mer om forfatteren eller boken? Ta en titt på linken under:
Besøk Melina Marchettas hjemmeside

Jellicoe Road av Melina Marchetta
Boken ble utgitt i: 2006  
Målgruppe: Ungdom
Antall sider(paperback): 419
Forlag: Harper Teen
ISBN: 9780061431852
Kilde: Vunnet i en konkurranse hos en annen bokblogg  

5 kommentarer:

  1. Hei! Jeg bare lurer, har utrolig lyst å lese den, men er den skrevet i første-person? eller er den skrevet i tredje-person? Jeg leser nemmelig bare bøker som er skrevet i første-person der hovedpersonene forteller historien :)

    SvarSlett
  2. Hei Vibecke :)

    Historien til hovedpersonen boken er skrevet i første-person, historien til de fem ungdommene som også har en sentral rolle er skrevet i tredje-person.

    SvarSlett
  3. Flott anmeldelse! Skal innrømme at omslaget har holdt meg litt på avstand med denne boken, men skal definitivt leses nå :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Maria :) Jeg håper du liker den like godt som meg!

    SvarSlett
  5. Denne høres bra ut :D Har tenkt på denne boka før, men klarte liksom ikke bestemme meg for om det var verdt det.. du har fått meg til å revurdere! ^^

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.