RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 24. september 2011

Bli kjent med: Anita fra bokbloggen Anitas blogg

 
"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast intervju-serie her på bloggen, her skal du få bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. Ønsker du å delta så blir jeg glad om du sender meg en e-post. Da er alt klart for å ønske velkommen til Anita fra Anitas blogg og grunnleggeren av Bokbloggene.


Fortell oss litt om deg og bloggen din. Jeg er 37 år gammel, gift, mamma til to jenter som i høst begynner i 5. og 8. klasse, og så jobber jeg som intensivsykepleier. Og jeg er en skikkelig bokorm! Har alltid vært glad i bøker, helt fra jeg var liten. Bloggen min ble til ved en tilfeldighet - egentlig begynte jeg å skrive om litt forskjellig, men så oppdaget jeg alle bokbloggene der ute og tenkte at det kunne være en gøyal måte å holde styr på alle bøkene jeg leser. For det blir jo noen i løpet av et år! Og så får jeg utløp for en skrivekløe jeg har hatt hele livet, men egentlig aldri gjort noe med.


Skjer det noe spennende på bloggen i nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen. Skulle gjerne ha vært mye mer kreativ på den måten, men har ikke tid til det. Men jeg er med på faste spalter hos andre bloggere, som f.eks. "En smakebit på søndag" hos deg, og "Boktema fra A til Å" hos Anettes bokboble. Kanskje jeg skal være med på mer etterhvert. Men utenom å være med på slikt er det ikke noe fast på bloggen min, har heller ingen planer om det. Det kommer nok til å bli mest bokomtaler og kommentarer og innlegg som handler om bøker, som det har vært hittil.

Hva liker du best med det å blogge?
Rett og slett det å skrive! Og så finner man jo utrolig mange andre bloggere der ute, med boktips og bokomtaler man ikke hadde funnet ellers.

Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss?
Vanskelig! Men her er i alle fall noen favoritter (omtaler finnes på bloggen min!): "Det usynlige fjellet" av Carolina de Robertis "Brannvegg" av Henning Mankell "Boktyven" av Markus Zusak "Utrenskning" av Sofi Oksanen "En dåre fri" av Beate Grimsrud

Har du en favoritt forfatter(eller kanskje flere)?
Jeg liker jo god krim da, det har vel de fleste som er innom bloggen min skjønt... Så Jo Nesbø og Henning Mankell er favoritter hos meg. Utenom krimsjangeren så liker jeg Anne Karin Elstad godt.

Er det en bok du lenge har tenkt at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den?
Egentlig ikke bare en bok, men en svensk krimforfatter som heter Mari Jungstedt - hun skriver lettlest og grei krim som jeg lurer litt på hvorfor ikke er mer kjent i Norge. I tillegg er jeg veldig glad i "Finnskogtrilogien" av Åsta Holth, en bok som omhandler skogfinnene på Finnskogen på 1600- og 1700-tallet.

Klikk på bildet for å besøke Anitas blogg.
Er det noe du leser som du egentlig syntes er litt pinlig? Ikke vær flau, del av dine guilty pleasure med oss, du er neppe alene om det.
Egentlig ikke! Mulig at andre synes jeg burde være flau over å like Sagaen om Isfolket, men jeg tror jeg er blitt for gammel til å bli flau over det...

Har du et mål med bloggingen din? 
Om jeg kunne bidra til å få folk til å lese mer, så hadde jo det vært fint, selv om det ikke akkurat er noe jeg tenker på til daglig. Men jeg innrømmer selvfølgelig at det er morsomt når venner eller kollegaer sier at de har lånt eller kjøpt en bok fordi jeg har skrevet positivt om den på bloggen min... I tillegg har jeg samlet mange norske bokblogger på nettstedet Bokbloggene (http://bokbloggene.blogspot.com/), der det burde være mulig for de fleste å lese og finne seg favorittblogger eller boktips.

Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den(hvis ja nevn gjerne en bok)?
Jeg vant Carolina de Robertis' "Det usynlige fjellet" i en konkurranse bos Bokelskerinnen (hun nærmest lovpriste boka), og da hadde jeg aldri hørt om den boka før, faktisk. Det viste seg å være en knallbra bok, og er nå en av mine absolutte favoritter. Hadde neppe lest den om jeg ikke hadde vært så heldig at jeg vant den.


Bruker du ditt lokale bibliotek? Fortell oss gjerne hvorfor/hvorfor ikke. 
Ja, det gjør jeg. Heldigvis er ungene også glad i å bruke biblioteket, så det hender rett som det er at vi tar en tur og plukker med oss noen bøker. Gjerne noen vi aldri har hørt om før, for det er gøy å utforske og lese ukjente forfattere og ukjente bøker - plutselig finner man perler man ikke ante at fantes engang. Og liker man ikke bøkene, er det jo bare å levere dem tilbake.

Del tre av dine blogg favoritter med oss.
Umulig å nevne bare tre, derfor: Ingen nevnt, ingen glemt! Men mange av bloggene jeg følger jevnlig står det link til på bloggen min. Og den listen utvides stadig vekk, det er så mange flinke folk der ute!

Anita har for tiden en bloggpause men bloggen hennes er vel verdt et besøk, Anita har for eksempel skrevet mange flotte bokomtaler du kan kose deg med.   

5 kommentarer:

  1. Så bra svar Anita! :-)

    SvarSlett
  2. Fine svar! Og så håper jeg Anita plutselig kommer tilbake etter pausen sin.

    Og forsatt, Mari, dette er en flott serie!

    SvarSlett
  3. Fine svar, Anita:)
    Jeg har lest en bok av den krimforfatteren Mari Jungsted. En bok som heter Den du ikke ser. Syns det var helt grei krim, men litt småkjedelig.
    Men likevel. Fine svar og håper du begynner å blogge igjen:)

    SvarSlett
  4. *Mari Jungstedt. Var ikke meningen å skrive feil:)

    SvarSlett
  5. Se her ja. Uvant å se seg selv "på trykk". Hehe. Og takk for hyggelige kommentarer. Tror jeg plutselig kommer tilbake, Siljeblomst.

    Rufsetufsa; jeg har lest Jungstedts bøker på svensk jeg, så jeg vet jo ikke hvordan oversettelsene til norsk er. Kan jo fort bli litt nedtur om oversetteren ikke har gjort en god jobb.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.