RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 31. mars 2012

Bli kjent med: Forfatter og blogger Natalie Nordmann fra bloggen Vestlandets leirgjøk.


"Bli kjent med bokbloggerne" er en fast spalte her på bloggen, her vil du bli litt bedre kjent med de forskjellige norske bokbloggerne. Ønsker du å delta så blir jeg glad om du sender meg en e-post. I dag er det veldig hyggelig å få lov til å introdusere dere for Natalie Nordmann blogger og forfatter!


Fortell oss litt om deg og bloggen din.
Jeg heter Natalie Normann og akkurat nå skriver jeg serien Skjebnesøstre. Jeg begynte å skrive noveller og føljetonger for ukebladene for over femten år siden, mest for Hjemmet. Jeg har også skrevet krimromaner, barnebøker og serien Ildfuglen, så jeg skriver egentlig hele tiden. Jeg har hatt bloggen Vestlandets leirgjøk i ca to år, tror jeg. Det er hobbyen min. En hobby burde strengt tatt være noe annet enn det man gjør som jobb, men jeg liker å skrive. Det er fint å kunne skrive noe annet enn serien også.

Skjer det noe spennende på bloggen nær fremtid som vi bør vite om? Ukentlige, månedlige eller sporadiske begivenheter på bloggen din som du har lyst til å fortelle oss om? Nå har du sjansen.
Første bok i Skjebnesøstre kom ut mandag 20 februar, og fremover kommer jeg til å blogge en del om det. Neste bok er bare tre uker unna, så jeg har en tett timeplan. Siden dette er min andre serie, er jeg veldig spent på hvordan den vil bli mottatt.

Hva liker du best med det å blogge?På en måte gir det meg en mulighet til å være sosial. Som alle forfattere sitter jeg mye på kontoret foran datamaskinen, og selv om jeg har drømmejobben, så kan det bli ensomt. Derfor er jeg glad for nettet, for da «treffer» jeg andre som er glad i litteratur og nysgjerrige på skriveprosessen.

Vi har alle en lang liste med favoritt bøker men klarer du å plukke ut fem bøker fra listen din og dele de med oss?
Jeg har mange favorittbøker som jeg gjerne leser flere ganger. Første gang jeg leser en bok, sluker jeg den. Hvis jeg liker den, så leser jeg den en gang til, men roligere. Og hvis jeg virkelig liker den, så leser jeg den om igjen flere ganger. På listen min vil disse fem komme høyt: Jane Eyre av Charlotte Bronte, Rebecca av Daphne de Maurier, Rebekkakoden av Ken Follett, Blackberry Wine av Joanne Harris og The Stand av Stephen King.

Klikk på bildet for å besøke Natalies blogg.

Har du en favoritt forfatter(eller kanskje flere)?
Jeg gleder meg alltid til Dean Koontz kommer med ny bok. Jeg er fryktelig glad i Joanne Harris, selv om jeg ikke var like begeistret den siste boken hennes. Cora Sandel er en yndlingsforfatter, Albertebøkene hennes inspirerte meg da jeg var ung. Jens Bjørneboe er en annen. Jeg tror den listen kan bli veldig lang hvis jeg fortsetter ...

Er det en bok du lenge har tenkt at denne er virkelig god, skjønner ikke hvorfor ikke flere mennesker leser den?
Jeg er veldig glad i fantasyforfatteren Terry Pratchett, men det er sjelden jeg treffer på noen som har lest ham. Det er rart, synes jeg. Han er lite oversatt til norsk og det er enda rarere.

Er det noe du leser som du egentlig syntes er litt pinlig? Ikke vær flau del av dine guilty pleasure med oss, du er neppe alene om det.
Jeg skulle ønske jeg hadde noen, men når det gjelder bøker har jeg aldri vært flau over noe jeg leste. Jeg tok litteratur på universitetet i sin tid, og da satt jeg på gangen og leste Margit Sandemo i pausene innimellom alt den klassiske litteraturen. Det var igrunnen en fin balanse, når jeg tenker meg om.

Har du et mål med bloggingen din?
Målet med bloggingen var å få et sted der jeg kunne skrive om det å skrive og om bøkene mine. Jeg har nok samme mål fortsatt. Av og til legger jeg ut intervjuer med andre forfattere, men det er en stund siden nå. Har jeg tid, så anmelder jeg bøker jeg leser, men det er ikke alltid tiden strekker til. Da er det hyggelig å ha nettsteder som Bokelskere å ty til.

Har du noen gang plukket opp en bok fordi en annen bokblogger anbefalte den (hvis ja nevn gjerne en bok)?
Mange ganger. Alle de fine bokbloggene jeg har funnet har åpnet nye verdener for meg. Med masse inspirasjon til nye forfattere. Song for Eirabu er et godt eksempel. Den koser jeg meg med nå.

Bruker du ditt lokale bibliotek? Fortell oss gjerne hvorfor/hvorfor ikke.
Jeg bruker biblioteket hele tiden. For det meste til research – ikke alt er digitalisert og tilgjengelig via datamaskinen ennå – og både Deichmanske bibliotek og Nasjonalbiblioteket er rene skattkamrene for en som skriver historiske bøker.

Del tre av dine bloggfavoritter med oss.
Jeg har flere blogger jeg kikker innom fast, det er vanskelig å velge. Den første fant jeg via en side om krimromaner. Janet Rudolph driver et nettsted som heter Mystery Writers Journal som er et skattkammer for alle krimelskere, men hun har også en blogg som heter Dying for chocolate som jeg elsker.

Den andre bloggen jeg vil anbefale er Balders bokblogg. Balder går i femte klasse og skriver om alle bøkene som han leser. Reflektert og interessant med gode anmeldelser av barnebøker. Nå skal han i gang med klassikerne, så der blir det spennende fremover.

Og den tredje er egentlig ikke en blogg, men jeg tar den med likevel: Bokelskere.no er en genial oppfinnelse. Et nettsted med bare bokelskere? Helt fantastisk.











Om bloggeren
Sommeren 2007 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Til daglig jobber hun på kontor.

7 kommentarer:

  1. Koslig og lese :)
    Lykke til med serien din i fremtiden :)
    Må se om jeg ikke kan få tid til og lese den en gang :)

    SvarSlett
  2. Takk for fint intervju. Skal lese serien en gang:) Må også si ifra om linken til bloggebilde hennes virker ikke. Ha en fin lørdag!:)

    SvarSlett
  3. Koselig å bli bedre kjent med deg:) Og lykke til med serien!

    SvarSlett
  4. Heisan, Mari. Tusen takk. Dette ser da veldig bra ut? God helg og god påske :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det syntes jeg også ;) Riktig god påske, Natalie!

      Slett
  5. Flott innlegg:) Skal ta meg turen innom bloggen:)

    SvarSlett
  6. Fint intervju :) "Dying for Chocolate - bloggen" var jo en eneste stor fristelse. Takk for tipsene.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.