RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

onsdag 13. juni 2012

En kort en: Struck av Jennifer Bosworth.


Struck av norskættede Jennifer Bosworth var en av ungdomsromanene jeg virkelig hadde sett frem til å lese denne våren. En jente som er lynavhengig høres unektelig ganske så originalt ut.



Et jordskjelv har gjort store skader i LA, mange mennesker har mistet alt de eier og har, og nå ser det ut for at tidenes storm er på vei. En profet samler følgere og sprer sitt dommedagsprofeti. Midt i alt dette ser det ut til at 18 år gamle Mia, lynavhengig, kan være vår redning. Men først må hun kanskje reddes fra seg selv og gutten med kniven?

Det positive:
+ Ideen om å bruke lynnedslag som en superhelt-kraft var interessant.
+ Bosworth er til tider samfunnskritisk og det tror jeg er sunt i amerikanske ungdomsromaner. Alt er ikke bare fint og flott i USA. Landet bruker millioner på krigføring andre steder mens de sliter med fattigdom på hjemmebane.
+ Enkelstående roman(men med mulighet for oppfølger), forfriskende at boken er ferdig etter at siste side er vendt om.

Det negative:
- For mange klisjeer.
- De fleste av historiens personer, med unntak av hovedrollene, var alt for flate.
- Det blir for mye religion for min smak.
- Heltinne som faller for gutten som vil drepe henne ref. Litterære heltinner som faller for gutten som vil drepe henne.

Les den hvis du fortsatt er nysgjerrig på historien.
Personlig ville jeg brukt tiden på en annen bok.

Har du lest Struck?







Om bloggeren
Sommeren 2008 startet Mari bloggen Flukten fra virkeligheten. Mari elsker bøker(selvsagt!) og håper noe av sin leseglede kan smitte over på andre. Det er ikke bare bøker som Mari er lidenskaplig opptatt av, siden høsten 2007 har hun blogget om Sikring av barn i bil. Arbeidet med denne bloggen vant hun Buskerud fylkes trafikksikkerhetspris for i 2010. Til daglig jobber Mari på kontor i et elektrikerfirma.

9 kommentarer:

  1. Jeg klarte ikke å fullføre boka. Leseopplevelsen ble for lik den jeg hadde med Revived til at jeg klarte å presse gjennom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du gikk ikke glipp av noe for å si det sånn. Jeg må lære meg å bli enda flinkere til å legge bort bøker som bare irriterer fletta av meg.

      Slett
  2. Coveret var ganske spennende, og det var deilig med en bok som ikke nødvendigvis fortsetter i en oppfølger. Men likevel, jeg tror jeg tar ditt råd og konsentrerer meg om en annen bok :-)
    Jeg leser nå den tredje boken i Den siste lærling av Joseph Delaney. Det er en fin serie som anbefales. Det er ganske enkle ungdomsbøker, men samtidig med en ny ide (Eller hvert fall en ide jeg ikke har lest før)

    SvarSlett
  3. Nå angrer jeg på at jeg kjøpte den. MÅ slutte å forhåndsbestille og vente til jeg har lest hva folk mener om boken.

    SvarSlett
  4. Ikke lest... og nå er den ihvertfall parkert! Jeg stoler blindt på din vurdering av ungdomsbøker! :-)

    SvarSlett
  5. Fin omtale! Kommer nok ikke til å lese den etter denne, bedre bruke tid på bra bøker enn dårlig:) hehe. Men hørt mye om denne boka og trodde den skulle være superbra.

    SV;hehe,gjør det du:) Si fra om du finner portalen til Narnia:)

    Har ikke sett tvseriene,men sett de 2 siste Narnia filmene som har kommet ut. Mangler å se "reisten til det ytterste havet":) Det er enkelte bøker som gjør seg bedre på film og noen ganger omvendt:) spent å lese de andre bøkene og holder på nå med "Prins Caspian".

    Har lyst å få en samle utgave hjemme også,til den gang jeg får barn selv:)

    SvarSlett
  6. Kult cover da, men tror ikke jeg kommer til å lese den. Bra oppsummering av boken!:) Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  7. Har sett coveret til denne over alt, men ikke hørt så mye om den. Personlig har jeg vært litt skeptisk og litt nysgjerrig på denne boka. Syns helt ærlig det hørtes rart ut å være avhengig av lyn. Haha.
    Stoler heller på din bedømmelse og flytter den litt ned på lese listen!
    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  8. Takk for fin bokomtale:) Tror da jeg skal bruke tiden min på andre bøker:) Må da si jeg likte bokomslaget jeg også:) Ha en flott dag Mari!:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.