RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

mandag 12. august 2013

Bokbloggernes debatter - should I stay or should I go?


Bilde: © Flickr/Stefany.

Noen av bokbloggerne har meldt seg helt ut av debatten, noen ser ut til å kanskje kunne ha misforstått og reagerer med å bli veldig såret. De som blir værende igjen i debatten er de få som tør å ytre sin mening. Hvis man leser med de rette brillene er egentlig debatten så forferdelig? Du kan jo se hva jeg har tatt med meg fra den siste tidens debatter.

På bloggene

  1.  Første bud: Du er på internett, forsøk å lage et lite skall til deg selv. Ubehageligheter er noen ganger ikke til å unngå. Hvem som helst kan kommentere og søke seg frem til din blogg. Noen er ekle, andre er saklig uenige, det betyr ikke at de vil deg vondt.
  2. Vi bokbloggere har alle en unik smak, både som lesere av bøker, som bloggere og som blogglesere. Den ikke-bloggende leseren har også sin unike smak. En liker din blogg, en annen liker min blogg og en tredje liker faktisk både din og min blogg. Har man lesere, ja så gjør man mest sannsynligvis noe riktig. Noen setter pris på akkurat den måten man har valgt å blogge på.

  3. Vi har alle forskjellige mål med bloggene våre. Noen har erfaring innenfor litteraturfaget, og ønsker å bruke sine kunnskaper i bloggen sin, kanskje kan det være en fordel for noen hvis de skal søke på arbeid innenfor feltet? Andre blogger om bøker just for the fun of it og for å møte og "snakke med" likesinnede lesere. Det finnes sikkert omtrent 150 forskjellige grunner til å skrive bokblogg i Norge.

  4. En omtale(og terningkast) gis på forskjellig grunnlag basert på bloggerens erfaring, bakgrunn og ønsket måte å skrive om bøker på. Noen omtaler kun basert på leseopplevelsen, noen skriver kanskje utelukkende om litterærkvalitet og andre igjen skriver både om bokens litterære kvaliteter og sin egen leseropplevelse i sine omtaler. Det er mange måter å gjøre det på, det som er riktig for meg kan være helt feil for en annen blogger.

  5. Når vi skriver om bøker har vi et ansvar. Omtalene bør være dine ærlige mening, du har større påvirkningskraft enn du tror og noen handler kanskje bøker ut i fra hva du skriver.


    Bilde: © Flickr/Stefany.
  6. Hvis du er bevisst dine egne begrensninger når du skriver om bøker kan du bruke det til din fordel. At man ikke er verdens mest erfarne innen alle sjangere, former eller format er ikke flaut. Kanskje kan du lære noe nytt i kommentarfeltet ditt?

  7. Vær ærlig dersom du har noen tilknytninger til boken du omtaler på noen måte. Har du tilknytninger til for eksempel forfatteren kan leseren selv velge, så får leserne selv gjøre seg opp en mening om de mener du klarer å være habil eller ikke i din omtale.

  8. Vei nøye for og i mot før du aksepterer tilbud som gis deg gjennom bloggen din. Mange er dessverre ute etter å bruke deg for å mele sin egen kake. I hvilken grad kan du akseptere dette? Går det ut over din troverdighet på noen måte?
Bilde: © Flickr/Stefany.

 I diskusjonene

  1. En debatt betyr ikke at man behøver å endre måten man formidler sin kjærlighet til litteratur og leseglede på.

  2. Ta informasjon som kommer frem i en debatt og bruk det til noe nyttig, dersom det føles riktig for deg. Det er når man møter motstand man kan lære, man lærer lite dersom alle er enig. Man vokser på konstruktiv kritikk om man klarer å transformere dette til kunnskap.

  3. Ingen forventer at alle bokblogger skal holde samme nivå, få et offisielt godkjenningsstempel eller være medlem av kritikerlaget. Noen ønsker dette for seg selv, men det er ikke dermed sagt at de mener at du eller jeg behøver dette.

  4. Skriv hva du mener i debattene, ingen kan gjøre det for deg. Det er ikke farlig selv om tonen kan virke krass innimellom. Vi opererer i en verden med kun skriftlig kommunikasjon, der kan misforståelser fort oppstå. Noen er mer direkte enn andre, men det betyr ikke at de eier noen fasit. Jeg anbefaler å stille spørsmål i debattene, slik at du får klarhet i hva "motstanderen" faktisk mener.

  5. Du har lov til å diskutere selv om du ikke kan formulere de mest elegante debattinnlegg. Learning by doing.

  6. Alt som blir skrevet i en debatt er ikke rettet mot deg og din blogg eller eller meg og min blogg, forsøk å ikke ta ting så personlig - Enhver kritisk ytring er en annen persons mening og ikke en lov som forteller hvordan man skal blogge.

  7. Jeg har lært meg hva en stråmannsargumentasjon er, tusen takk for det, Line. Det tror jeg mange, inkludert meg selv, er skyldige i fra tid til annen. Jeg for min del følte det var svært nyttig å få vite litt om. Har jeg tolket informasjonen riktig er en stråmannsargumentasjon hvis man for eksempel leser en annens kommentar og trekker ut i fra dette noe helt annet enn hva personen faktisk har skrevet svart på hvitt. Man ilegger personens argument noe som ikke står skrevet, man tror man vet, eller vil fremstille det som at man vet, hva motparten tenker. Deretter fortsetter vi debatten på bakgrunn av dette eller melder oss ut i fra debatten, ut i fra det vi mener den andre debattdeltakeren egentlig forsøkte å si/mene. Uten at vi kanskje i det hele tatt er klar over hva vi gjorde. 

    Bilde: © Flickr/Stefany.
    Hva har du tatt med deg fra debatten?
    Føler du at du har misforstått noe?
    Har du reagert for sterkt eller kanskje du har reagert for lite?
    Kanskje har du holdt inne med noe fordi du ikke har turt å stikke hånden inn i det du kanskje syntes kunne se ut som et vepsebol?

    Mai Lene har skrevet et godt innlegg om debattene som du gjerne kan lese.

24 kommentarer:

  1. Et virkelig bra innlegg Mari. Jeg er blant dem som er ganske stille i debatter og jeg burde gjerne skyte inn noen ord her og der om hva jeg mener. Egentlig er jeg ganske sååå enig med deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Astrid Terese :) Si gjerne hva du mener, det er bare positivt.

      Slett
  2. Interessant. Jeg har ikke fått med meg så mye av denne debatten, men det er ikke vanskelig å slutte seg til det du skriver her. Mange saklige punkter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Jeg håper innlegget mitt kan være greit å få med seg selv om man ikke nødvendigvis var med i debattene da de raste.

      Slett
  3. Ein god og grundig oppsummering som eg er heilt enig i. Det eg har stussa mest over, eg kor "hårsåre" enkelte av diskusjonsdeltakarane er - korleis dei tek alt opp i verste meining.

    Bokblogging bør ikkje vera blodig alvor. Bokblogging skal vera lystbetont og difor må kvar enkelt bokbloggar bestemma sjølv over sin eigen blogg, men samstundes bør ein ta omsyn til det som gjeld ærlegheit, integritet og habilitet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er vi helt enige, Berit :) Når man er på nettet må man bygge seg et lite skjold, da får man mye mer ut av samspillet med andre om man ikke tolker alt i verste mening.

      Slett
  4. Fint innlegg, Mari! Å kaste seg ut i debatter er for min del et spørsmål om tid og prioriteringer. Jeg leser gjerne innleggene, men jeg bruker så utrolig lang tid på å formulere meg at jeg heller avstår. Hva har jeg lært av denne debatten: Å stå for det jeg skriver, avklare eventuelle bindinger og glede meg over at det er så mange flinke og velformulerte folk i bokblogg-gruppen;-)

    SvarSlett
  5. Veldig interessant å lese det du skriver her, og jeg er selvfølgelig enig med deg. Vi skal være ærlige og lese alt i beste mening, det er jo ingen som er ute etter å ta noen :)
    Jeg er dessverre ikke en aktiv deltager i det du kaller "debatten". Jeg skjønner kanskje ikke helt hvor denne "debatten" foregår heller, kanskje du kunne opplyse meg? Kommentarer i mitt eget kommentarfelt er ytterst sjeldent ubehagelige, kanskje litt intetsigende til tider, men aldri ekkel. Alltid kjekt å lære noe, eller lære mer om noe så jeg leser innlegget ditt en gang til, og prøver å finne ut hvor debatten finner sted :)

    SvarSlett
  6. Norske bokbloggere på Facebook :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er med på Boksnakk, men ikke denne her. Jeg er strengt tatt ikke en reindyrka bokblogger så jeg passer gjerne ikke inn i Norske bokbloggere. Kjenner heller ikke igjen verken administratorer eller andre medlemmer fra alle de bokbloggene jeg er innom, (og er innom meg)så kanskje dette er en annen "liga" :)?

      Slett
  7. Neida, det er de aller fleste bokbloggere eller halvveis bokbloggere :) Det er ca 150 bokbloggere i Norge og 130 av de er medlem i den gruppa. Det ligger er dokument der hvor vi alle har skrevet hvilken blogg vi hører til. Elin fra bokbloggen En annen verden er grunnleggeren av gruppa. Så det er ingen annen liga "alle" er der.

    SvarSlett
  8. Veldig bra oppsummert Mari! Står hundre prosent bak denne..:)
    En ting jeg også har tenkt på, som Tine påpeker over- er at debatten faktisk ikke har gått i bloggarenaen i særlig grad, men først og fremst i facebokgruppa for bokbloggere.

    Og i ei facebokgruppe må man jo kunne diskutere bokbloggrelaterte ting. Det er jo hele poenget med gruppa, nesten i hvertfall...
    Jeg har vært med på en bloggportal noen år, for noen år siden, hvor det var krangler, alliansedannesler, bloggdebatter, bloggtroll som skapte styr med jevne mellomrom. Da er det forståelig at folk vil trekke seg fra bloggportalen fordi det blir utrivelig når negative greier dukker opp i massevis av bloggers kommentarfelt..
    På bokbloggene har det vel ikke gjort det? Ikke noe som jeg har sett i alle fall..
    Blogg on folks! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal bli gøy med litt fart og diskusjoner på denne fb siden. Kjekt å se ditt blide åsyn som første kjente fjes, da jeg ble medlem :)
      Takk for hjelpen Mari!

      Slett
    2. Takk Tine.:) Artig at du ble med. trodde du var der jeg fra før jeg.:)

      Slett
  9. En veldig god oppsummering, Mari :-)

    SvarSlett
  10. Hear hear! Dette var vel det mest velskrevne innlegget jeg har lest om dette, og noe jeg stiller meg hundre prosent bak :)

    SvarSlett
  11. Dette var en helt super oppsummering, Mari! Jeg tror det er nødvendig med jevnlige påminnelser om at prinsipielle diskusjoner om bokblogging ikke betyr at vi er i ferd med å innføre regler for hvordan vi skal blogge om bøker, hvem som har "lov" til å blogge om bøker, eller hva som "kreves" for å blogge om bøker.

    Selv betrakter jeg diskusjonene våre som et mål i seg selv, målet er ikke at alle skal bli enige om noe. Og jeg synes Facebook-forumet vårt er en utrolig god måte å utfordre hverandre på, be om råd eller finne ut hva andre mener om temaer som er viktige å tenke gjennom når man blogger om bøker - eller bare generelt er på internett.

    Jeg liker oppfordringen din om at bokbloggere bør prøve seg i debatter selv om de ikke har så mye trening eller føler seg spesielt flinke. Det er i alle fall viktig å si fra hvis man brenner inne med noe, for det kan godt hende at andre er interessert i å høre det eller tenker akkurat det samme. Kanskje blir det lettere å delta nå når forumet er lukket for andre enn medlemmer?

    Det med stråmannsargumentasjon er nyttig å kjenne til, for alle havner fra tid til annen i den situasjonen at man misforstår hva andre sier, spesielt hvis man blir følelsesmessig berørt eller engasjert. Da kan det være kjekt å koble fornuften inn og dobbeltsjekke at man faktisk har forstått den andre riktig, og ikke bare reagerer på det man tror man har hørt. Lettere sagt enn gjort, kanskje, men verdt å huske likevel. Det er nok mange unødvendige konflikter og såre følelser som oppstår helt uten grunn.

    SvarSlett
  12. En veldig fin oppsummering. :)

    SvarSlett
  13. Kjempeflott innlegg!
    Jeg er ikke med i nevnte FB-gruppe men flere bokblogger har jo også tatt opp de samme temaene, og jeg har holdt meg ganske i bakgrunnen også der, men jeg må si meg veldig enig i det du oppsummerer her! Man må ikke glemme at alle mennesker har ulike måter å formidle sine tanker på og ulike mål med sine blogger. Og det som kan være rett og rimelig for en person, er ikke nødvendigvis det for andre, men det betyr ikke at den ene eller andre nødvendigvis tar/gjør feil. Ja til mangfold, og ja til lystbetont lesing og blogging! :)

    SvarSlett
  14. Veldig fint innlegg, sier meg enig. Jeg har fulgt debatten/e nøye, men har ikke deltatt aktivt selv. Litt pga. tid, litt pga. at jeg har vært i tankeboksen og vurdert og drøftet innspillene for meg selv, og litt pga. at jeg synes at andre har skrevet så gode innlegg. Så jeg har heller vært aktiv på å trykke på "Liker"-knappen. ;) Men det har vært nyttige diskusjoner, både når det gjelder terningkast, habilitet, å være "uhøytidelig leser", ambisjoner og annet, og jeg har fått mye matnyttig ut av dem.

    SvarSlett
  15. Dette er et innlegg som jeg tror de fleste bloggere burde lese :) Oppsummerer veldig mye av det samme jeg har tenkt mange ganger! Likte spesielt stråmanndefinisjonen! Sett både blogger og kommentator varianten av den mange ganger. En "kritisk" kommentar får et helt blogginnlegg som svar og så viste det seg å være storm i et vannglass! Jeg er ingen bokblogger så vet ikke noe om denne debatten...

    SvarSlett
  16. Jeg har ikke fått med meg at det har vært noen debatt siden den kvalitetsdebatten vi hadde etter forrige bokbloggertreff - men så lever jeg nok også litt i en egen boble. Uansett er dine råd og synspunkt fornuftige og gode. Jeg tror også det er mye å lære av kritikk, vi må ikke være så hårsåre.

    SvarSlett
  17. Jeg fikk ikke med meg denne debatten før i dag, da jeg fikk somlet meg til å bli med i facebookgruppa. Har ikke vært på facebook på flere år, men åpnet kontoen igjen fordi facebook er et nyttig søkeverktøy i jobben min. Jeg har kort fått med meg hovedpoengene, og synes poengene du kommer med her er glimrende. Stråmannsargumentasjon er noe jeg sær svært, svært ofte i skepsis- og ateismediskusjoner, og jeg ser det også ofte i bokbloggsfæren. Jeg ser også at diskusjoner i langt, langt større grad utvikler seg i facebookgruppa og ikke er i bloggene, som er synd. :P

    Det er mange som mister motet og suger til seg all kritikken, selv om den ikke er myntet på dem. Trist. Det er plass til alle, det viktigste for min del er at man kan stå for det man skriver. Når man hele tiden tenker på hvem som helst kan ta en på ordet, vil man også kanskje automatisk fokusere på å skrive så godt man bare kan. Det gjør i allefall jeg. Det gjelder å huske på at selv om det bare er en hobby for egen glede, så kan hvem som helst lese (og bruke) det. :)

    SvarSlett
  18. Henger bare sånn halveis med i debatten, rykk og napp og sporadisk liker-knapp, og føler meg som regel enig i alt, for vi er jo egentlig enige alle mann, ikke sant? Synes forøvrig som Julie at det er synd at slike debatter blir tatt på facebook og ikke på blogg.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.