RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

tirsdag 13. oktober 2015

Robert A. Heinlein om biler og sånt

Man må vel kunne kalle forfatter Robert A. Heinlein en forutseende mann på enkelte områder? Sitatet under er hentet fra en novellen The Roads Must Roll, utgitt første gang i 1940.



Mye sannhet i litteraturen


The Roads Must Roll er en science fiction novelle, men det betyr ikke at alt som står skrevet er fri fantasi. Jeg så litt nærmere på sitatet, da det ante meg at forfatteren var spot on i sin fiktive historie. La oss hoppe 70 år frem i den virkelige verden, i 2010 døde det, i følge Verdens helseorganisasjon, 1,24 millioner mennesker i trafikkulykker verden over.

Hvor mange døde så i krig?
Det første tiåret etter år 2000 døde rundt 44 000 mennesker hvert år i krig og konflikter.
Kilde: VG, PRIO og UCDP

Antall mennesker drept i krig økte markant i 2014, krigen i Syria er en av de store årsakene til dette. Det er uendelig trist, nå som verden faktisk har sett en positiv trend på så mange områder, nedgang i fattigdom, nedgang i dødelighet for mor og barn og nedgang i antall drepte i krig.

Sitatet over er hentet fra en historie forfatteren, som nevnt innledningsvis, skrev i 1940. Denne novellen fikk Heinlein i etterkant, så sent som i 1960, Nebulaprisen for. I historien har vi forresten fått bevegelige fortau, mye lignende de vi ser på for eksempel flyplasser ser jeg for meg, som kan komme opp i en maks hastighet på 160 km/t. Dit har vi ikke kommet helt enda, og jeg vil tro vi kanskje ser andre transportalternativer enn akkurat det bevegelige fortauet i fremtiden. Men hvem vet?

Science fiction er (ikke) bare tull


Den som blåser i nesa av science fiction vet ikke hva han eller hun snakker om. De virkelig gode forfatterne inspirerer til nye tanker og ideer. Jeg føler meg ganske sikker på at det finnes teknologisk utvikling som ikke ville vært til dersom vi ikke hadde hatt mennesker som turte å tenke, fantasere og skrive ned ideene sine på den måten enkelte av de virkelig store science fiction forfatterne har gjort(og fortsatt gjør det).  Enkelte forfattere har vist/viser en urovekkende innsikt i hva som vil skje med vår verden. Flere har hatt rett i sine teknologiske så vel som samfunnsrettede spådommer.

Alt dette fikk jeg altså ut av et enkelt lite sitat i en novelle. Ja, det er lov til å le av det altså ;)

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.