RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

mandag 12. november 2018

Om fire noveller av Roald Dahl

Tenk at Roald Dahl ville fylt 102 år i år. I årevis har historiene hans gitt oss, og gir oss fortsatt, mange timer med glede. Som liten leste foreldrene mine flere av Dahls bøker høyt for oss søsknene, og siden det er historier som tåler å bli lest om og om igjen, så har jeg lest dem for mine barn.




Med ungene har vi hørt på Matilda. lest Giraffen og Pelli og jeg, og SVK har vi fått med oss i flere formater, vi har lest Den kjempestore krokodillen, Georgs magiske medisin, Verdens største fersken med flere bøker.

Roald Dahl skrev ikke bare for barn, han skrev også for voksne, jeg har en novellesamling av ham stående her(jeg kommer ikke på tittelen i farten), i tillegg har jeg lest noen av novellene hans på Nasjonalbibliotekets hjemmesider. På NB sine sider har jeg lest noen av novellene fra samlingen Et hode kortere og andre hårreisende historier. Enda har vi flere bøker stående her, noen vi har lest tidligere, og andre som vi har å se fram til. Men i dag skal jeg skrive litt kort om noen av novellene til Roald Dahl, kanskje aller mest om hva de handler om og bitte litt om hva jeg syns om dem

Skjønneren
Jeg-fortelleren er i et middagsselskap sammen med sine kone og Richard Pratt, en berømt gourmet, hos den velstående familien Schofields. Verten Mike Shofield har for vane å vedde med Pratt om hvilken vin som serveres til hovedretten. Denne gangen roter han seg inn i et stygt veddemål. Den lesende detektiv, den som leser mye krim for eksempel, vil kanskje se løsningen på knipen hovedpersonen setter seg i. Jeg så det ikke, ikke før fortelleren stavet det ut for meg, og da løsningen helt opplagt, selvfølgelig var det slik.

Mannen i Panamahatten
Et mann inngår et veddemål med en annen om hvor mange ganger på rad han kan få en lighter til å tenne. Den ene kan tape en bil, den andre en lillefinger. Den rike og gode gambleren i Panamahatt vs. soldaten som ikke egentlig har råd til å vedde bort noe.

Her har vi altså to noveller som tar for seg veddemål. Felles for veddemålene er at de initieres av rike og vellykkede personer som tilsynelatende kjeder seg og derfor finner på ufattelig idiotiske veddemål som går på bekostning av andre mennesker. Lediggang er roten til alt ondt heter det jo i ordtaket, og her ser vi det i praksis. Menneskene som takker ja til disse veddemålene er stolte og om ikke fattige så mindre velstående enn den andre parten, muligens er de også litt naive som lar seg lure inn i disse tåpelige veddemålene. Motparten er slu og frister med rikdom. I begge fortellingene er det kvinnene som er fornuftens stemme, mens mannen manipuleres og lokkes til å delta.

Dypfryst
Hell hath no fury like a woman scorned er en god beskrivelse av denne novellen. Ja, også vil jeg legge til: Takk og pris for at dagens politi arbeider på en annen måte enn hva de gjorde tidligere, hvis det er et snev av realisme i dette. Les novellen og gjør deg opp din egen mening om du ikke tror meg.

Soldaten:
Den hjemvendte soldaten, som nok kanskje lider av posttraumatisk stressyndrom. Den arme mannen får stadig mer å slite med ettersom symptomene melder seg. Ja, også later det jammen meg til at hans kone er ute etter å legge sten til byrden.

Det er noe med Dahls noveller som fascinerer meg, kanskje er det måten han utforsker det utspekulerte i menneskets sinn på. Hvis du bare kjenner Roald Dahl gjennom barnebøker, så anbefaler jeg at du gir en av novellene han har skrevet for voksne et forsøk også.

Fun fact:
Denne novellesamlingen ble først utgitt på norsk med tittelen Sånn er vi, Roald Dahl ba selv om å få den endret. Tittelen Et hode kortere og andre hårreisende historier gir et litt annet og bedre inntrykk av novellesamlingen, så jeg tror Dahl gjorde rett i å blande seg litt.












Om bloggeren
Mari jobber til daglig på kontor i et elektrikerfirma, i tillegg er hun redaktør/prosjektleder for NUBB.nu - nettsted som arbeider med formidling av nordisk ungdomslitteratur. Hun driver Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

og hun står bak den prisbelønnende nettsiden Sikring av barn i bil.

3 kommentarer:

  1. Roald Dahl. =) Min favoritt av ham er Heksene. Leste boka mange ganger som liten og så filmen så mange ganger at VHS kassetten ble nesten utslitt. =)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.