RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 25. november 2018

Krimsøndag - En smakebit på søndag


I dag skal jeg lese ut en bok! Eller snarere lytte ut en, jeg er nemlig snart ferdig med Robert Galbraiths, eller J.K. Rowlings om du vil, fjerde krimroman med privatetterforskeren Cormoran Strike i hovedrollen. 


Dagens linkefunksjon for smakebitene finner du lenger ned i dette blogginnlegget. Neste uke er det Astrid Terese som er vert for smakebitene.

Mitt første ordentlige møte med en roman av J.K. Rowling var faktisk så sent som i 2013 med krimromanen The Cuckoo's Calling(les min omtale av boken her). Siden den gang har jeg lest alle bøkene om Harry Potter, for en herlig og magisk reise det var, og snart alle de fire bøkene hun har skrevet i Cormoran Strike-serien. Jeg må si jeg virkelig liker måten forfatteren drar meg inn i historiene hun forteller. Det er fort gjort å glemme både tid og sted når en leser en bok av Rowling.

I Lethal White er det tråder som tvinnes sammen til et mysterium jeg enda ikke har klart å se løsningen på. En ung mann med store psykiske problemer oppsøker Strike på kontoret, men hva er virkelig og hva er fantasi? Det er en av sakene som må undersøkes. Assistenten, Robin, går undercover i det britiske parlamentet på oppdrag fra kulturministeren. I tillegg er det selvsagt et dødsfall her, men hvordan henger det hele sammen? Som om ikke dette er nok har begge bokens hovedpersoner noen utfordringer i privatlivet, de jobber tross alt ikke 24/7.

Because men’s crimes are always ours in the final analysis, aren’t they, Mr. Strike? Ultimate responsibility always lies with the woman, who should have stopped it, who should have acted, who must have known. Your failings are really our failings, aren’t they? Because the proper role of the woman is carer, and there’s nothing lower in this whole world than a bad mother.

Jeg går god for Robert Galbraiths krimromaner. Den første var den svakeste, siden har det bare blitt bedre. Det er underholdning, men med enkelte passasjer, slik som den over, som kanskje gir litt mer rom for tanker. Bøkene finner du selvsagt også på norsk.

Nysgjerrig på flere av bøkene i denne serien? Jeg har skrevet om den tredje boken også, Career of Evil.






Jeg ønsker alle riktig god siste søndag i november! Tenk neste søndag er det desember. Jeg gleder meg som en liten unge til å begynne på årets adventsbok med familien!



Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.



Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Hun er redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no, stedet hvor du finner de fleste norske bokblogger.

14 kommentarer:

  1. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  2. Jag har inte läst något av Robert Galbraith eftersom många tyckte att första boken var sådär, men om de blir bättre kanske det är en serie värd att läsa. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør de virkelig. Jeg likte den første også, men den var helt klart den svakeste av de fire.

      Slett
  3. jag känner till Galbraiths serie men jag har inte läst något av den. tack för smakebit!

    SvarSlett
  4. Helt okänd författare för mig, tack för smakbit o trevlig söndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Men Rowling kjenner du vel til, Paula? Det er hun som skjuler seg bak Galbraith navnet.

      Slett
  5. Jeg har bare lest de tre første enda, men skal (selvfølgelig) også lese denne. Jeg er glad i både krim og Rowling �� Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  6. Har första boken i Glabraiths serie, men har inte läst den ännu.

    SvarSlett
  7. Intressant, inte läst något av Galbraith, eller Rowling... ;)

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten! Inte läst något i den här serien men (förstås) annat av Rowling...;)

    SvarSlett
  9. Er du ferdig nå? Har holdt på med denne (lydboka) i evigheter. Elsket de 2 første. 3 var grei. Men denne firern greier jeg ikke konsentrere meg om, mister plottet, kjeder meg, kobler ut, må spole, og er generelt veldig uengasjert. Trenger 2nd opinion!

    SvarSlett
    Svar
    1. JAAAA :D Ferdig for lengst, siden jeg er så treg til å svare. Jeg likte den, men noen prisvinner er det nok ikke. Akkurat nå har jeg kanskje vært vel så interessert i Strike og Robin som mysteriet. Så kanskje ikke fullt så god som de foregående? Jeg er litt i tvil om hva jeg skal mene, det er jo en krim, så jeg bør jo kanskje sette vel så mye pris på saken som det mellommenneskelige for hovedpersonene(ja, takk, begge deler).

      Slett
  10. Jeg kjøpte denne boken i papir da vi mellomlandet i London, stor og tjukk bok og herlig lesing! Jeg har lest de andre i serien om Strike og jeg synes faktisk dette er til nå den beste!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte den også, men lurer på om jeg velger meg Silkworm som min favoritt så langt.

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.