RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

onsdag 20. februar 2019

Mens vi venter - drømmebokbloggerprisen 2018


Årets sikkerstikk til Bokbloggerprisen 2018?
Simon Stranger har nærmest fått kastet lovord etter seg med sin nyeste utgivelse, Leksikon om lys og mørke.

Mens vi venter på kortlisten til Bokbloggerprisen 2018, hva med å lage en fantasikortliste? Altså folk spiller jo fantasifotball, så hvorfor ikke fantasere om en bokpris? Det må da være lov, så det gjør jeg!


Årets aller lengste bok i antall cm må være Ingeborg Eliassens Du tror det ikke før du får se det. Boken har herlige og gjennomførte illustrasjoner av Hilde Hodnefjeld. Dette er morsomme rim for liten og stor, og ikke minst er det gøy at hele boka er en lang sammenhengende illustrasjon både på forsiden og baksiden. Stilen minner om de kjente og kjære barnerimene til André Bjerke. Tittelen og samlingen lurer jeg på om spiller på Lillebjørn Nilsens Er de'kke rart?

I år nominerte jeg en sakprosa og fem barne- og ungdomsbøker til prisen, så jeg har ingen store forutsetninger for å tippe på kortlisten. MEN fordi det er gøy og ikke lenger har noen innvirkning på hva som blir nominert, så har jeg lyst til å tippe litt. Jeg kommer ikke til å si hva jeg har stemt på selv, nei dette blir mer en salig blanding av hva jeg tror vinner fram, hva jeg håper vinner fram og hvilke titler fra i fjor jeg er nysgjerrig på som jeg ikke har lest men skulle ønske jeg hadde(og håper jeg får gjort ifb. med prisen).

Barn og ungdom:
1. Kvinner i kamp av Marta Breen og Jenny Jordahl
2. Snøsøsteren av Maja Lunde og Lisa Aisato
3. Du tror det ikke før du får se det av Ingeborg Eliassen og Hilde Hodnefjeld
4. Sabotør av John S. Jamtli
5. Vi skulle vært løver av Line Baugstø

Sort, mørk og varm skrives det om Steffen Kvernlands grafiske roman En frivillig død som handler om farens selvmord. Flere bokbloggere har lest den, blir den å se på årets kortliste?


Skjønnlitteratur:
1. Leksikon om lys og mørke av Simon Stranger
2. Søsterklokkene av Lars Mytting
3. Klør av Ida Frisch
4. En frivillig død av Steffen Kvernland
5. Alt er mitt av Ruth Lillegraven

Frank Aarebrot var en kunnskapsrik og interessant mann, som formidlet politikk og historie på en måte som fikk hele (vel mange iallfall) til å lytte, i fjor ble det utgitt en biografi om hele landets professor. Jeg håper dette er en av sakprosaene som dukker opp på kortlisten.

Sakprosa:
1. Else går til psykolog av Else Koss Furuseth
2. Hva visste hjemmefronten? av Marte Michelet
3. Hvitekrist av Tore Skeie
4. Frank Aarebrot - Hele Norges professor av Liv Skotheim og Martin Larsen Hirth
5. Kjærlighet og mørke av Anne Hege Simonsen




Snart kommer kortlisten

Søndag gikk fristen for å nominere til Bokbloggerprisen 2018 ut. Som vanlig stemte jeg helt i siste liten, skulle tro jeg likte å sende av gårde eposten så tett som mulig opp til 23:59, men det er ikke tilfelle altså. Jeg har alarm på mobilen for å være sikker på at jeg skal rekke det i god tid innen fristen. Kortlista offentliggjøres på fredag, 22.februar, og den ventetiden er vi jo som kjent mange nysgjerrige sjeler som føler er uendelig lang(selv om komiteen ganske sikkert har nok å gjøre med den i løpet av de dagene - så ikke se på det som en klage, det er mer engasjement, glede og spenningen før et av årets ).

Hvordan ser din drømmeprisliste ut? Hva håper du på å få en unnskyldning til å lese? Hvilke bok elsket du høyt og inderlig, men du er redd ikke vil nå opp på listen fordi det ikke ser ut til at mange nok har lest den? 



Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Hun er redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no, stedet hvor du finner de fleste norske bokblogger.

4 kommentarer:

  1. La bokbloggprisinnleggene strømme på.
    Vi er nok litt mer rett fram og spoiler villig egne nominasjonslister både hos meg og Berit, som du sier er det jo nå ingen påvirkningskraft lenger.

    So, again -)
    Jeg spår at kortlista blir.
    Kinderwhore, Marstein og Stranger.
    Ønsker meg Marstein, Kinderwhore og Hedemann eller Tønnesen (Tønes).

    Sakprosa blir: Kverneland, Nini og Michelet.
    Som er ei fin fantasilista. Stemte på Are Kalvø, men tror ikke han kommer med. Erstatt Michelet med Kalvø og du har fantasilista mi også.

    Elsker å se hva andre har stemt!!

    SvarSlett
  2. Ooh! Me deler to:
    En frivillig død av Steffen Kverneland
    Else går til psykolog av Else Kåss Furuseth

    Ellers er det ganske ulikt, så dette vert spanande!
    Eg har ikkje lese noko norsk barn og ungdom.

    SvarSlett
  3. Stranger blir visst et sikkert stikk i år, han har jeg også, men ingen av de andre så vi får se hva vi ender opp med :)

    SvarSlett
  4. Takk for tips.. :) Må notere meg litt tror jeg.. En del bøker som går min nese forbi for tida ;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.