RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

lørdag 28. mars 2020

"Big magic" - En smakebit på søndag


Magisk skaperkraft

Ja, hvor kommer egentlig kreativiteten og ideene våre fra? Elizabeth Gilbert har flere tanker om det, hun har også tanker om hvordan du som liker å skape noe kan takle ulike hinder du kan møte på veien sånn som økonomiske utfordringer, inspirasjon og andre menneskers meninger om det du har skapt. Jeg har lyttet til lydboken(jeg har begynt på den tidligere, men da ble jeg aldri ferdig med den), og den blir lest av forfatteren selv, en meget inspirerende dame. Av og til er det litt svevende, men det er ikke så farlig, for det er også mange fine ting å ta med seg her fra en person som har opplevd mye som forfatter. Hun er opptatt av at det skal være glede i å skape, at et sted på veien så er det noen som har innbilt oss at for å skape noe så må man lide. Slik behøver det ikke å være, sier Gilbert, gled deg over alt du kan skape om det er bare for deg selv eller et stor publikum bør ikke være fokuset, det skal være at du gjør noe som du er glad i. Her er et sitat jeg bet meg godt merke:

But somewhere in the last few centuries, creativity got kidnapped by the martyrs, and it's been held hostage in their camp of suffering ever since.I believe this turn of events has left art feeling very sad. It has definitely left a lot of artists feeling very sad.

Dagens linkefunksjon for smakebitene finner du lenger ned i dette blogginnlegget. Neste uke er det Astrid Terese som er vert for smakebitene.

Jeg håper dere alle er trygge og føler anbefalingene som blir gitt til enhver tid for å beskytte de som er i risikogrupper og ikke minst for at helsevesenet skal ha kapasitet til å gi god og forsvarlig behandling for de som trenger det. Du kan kanskje ikke gi en klem til alle du er glad i akkurat nå, men ta opp telefonen og ring til noen du er glad i som sitter alene, det kan gi mye glede i en grå hverdag. Ta vare på hverandre!


You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter




Hvordan delta med en smakebit?

1.Her gjelder kun èn regel: No spoilers.

2.Viktig: Legg inn linken til ditt blogginnlegg i linkefunksjonen. Link tilbake til dette blogginnlegget i ditt eget. Glemmer du det finner leserne verken din eller andres smakebiter. Bruker du Twitter/Instagram for å promotere bloggen din? Hastag #smakebit.


Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.


Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt og brenner for god litteratur for barn og unge.

19 kommentarer:

  1. Takk i like måte Mari. Stay safe!
    Ja, det er et godt spørsmål å lure på hvor kreativiteten kommer fra. Jeg har alltid hatt en tendens mot det å skrive. I tenårene tegnet jeg mye men nå skriver jeg :-)
    Ha en riktig fin søndag, Mari!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er som deg, skriving er mitt foretrukne kunstneriske medium, om det enn bare er for meg selv og bloggen. Hage har jeg etterhvert forstått at også kan gå under kreativtet, men å få det på stell tar uendelig mye lenger tid enn å skrive en tekst. Ha en flott søndag :)

      Slett
  2. Tack för smakbiten - den var fin!
    Vi försöker hålla rekommendationerna, och hoppas alla andra gör det också!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får vi virkelig håpe. Så får vi tro at det hjelper og ikke blir så langvarig som mange frykter. Det er lov å håpe.

      Slett
  3. Flott smakebit, inspirasjon og kreativitet er spennende greier, like usynlig som korona, men mye mer velkomment. Håper du og dine har det bra, og ja jeg skal ringe noen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, godt skrevet, Tine, jeg er helt enig med deg! Det er interessant å lytte til hvordan Gilbert ser på inspirasjon og ideer, nesten som om det er noe som lever og svever over oss. Vi har det bare bra, heldigvis. Det er nok en samtale noen vil sette pris på. Jeg skal også ringe noen, mine besteforeldre. De er 88 og 95 år, og i disse krisetider har de fått seg ipad, så nå kan de se både barn, barnebarn og oldebarn. Hurra!

      Slett
  4. Tack för smakbiten. Har inte läst boken, men oj vilket fint omslag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er inspirerende, herlig og fargerikt. Innholdet kan også anbefales.

      Slett
  5. Tack för smakbiten! Ny bok för mig. Bra att pusha för fler telefonkontakter, inte minst många äldre har ett starkt behov av det, såsom det nu är.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er viktig å ta vare på de eldre nå, jeg er enig med deg, Åsa. Mange er mer ensomme, men kanskje det kan komme noe godt ut av det, kanskje folk blir flinkere til å ringe de som sitter alene nå, jeg håper det.

      Slett
  6. Høres ut som ei inspirerende bok å høre på i disse dager! Sjøl klarer jeg ikke å skrive når jeg er deprimert, så det er mye sannhet i smakebiten du deler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig inspirerende og som skapt for å få folk til å få litt mer tro på seg selv, anbefales. Av og til kanskje litt vel spirituell, det kommer an på hva du liker, men jeg har veldig sansen for Gilbert og tar med meg videre det som passer meg. Akkurat dette med at mennesker liksom skaper best kunst når de har vært eller er på et mørkt sted føler jeg også hun har så rett i at er noe vi må ta tak i og ikke at det pushes akkurat som om det er normalen. Hun skriver også om forfattere som har lykkes til tross for at de er alkoholikere, som hun sier, de skrev ikke godt fordi de var påvirket av rusmidler som det av og til nesten kan virke som det blir fremstilt.

      Jeg håper du har det bra og er på et sted hvor inspirasjonen kan komme til deg :)

      Slett
  7. Hej, den här boken måste jag läsa. Trots att det inte är en roman eller memoar. Jag älskade hennes "The signature och all things" Tack för smak, ha en fin söndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det. Jeg har lest hennes to memoarer, og denne som jeg leste ut i går og i går kveld begynte jeg faktisk på den norske oversettelsen av "The signature of all things". Det lover bra at du elsket den. Jeg er så langt ikke ferdig med historien til hovedpersonens far.

      Slett
  8. Første smakebitrunde på meg. Decades behind. Ikke engang sikker på hvordan det gjøres. Rop ut.

    (Gilbert, er det hun Eat, Pray, Love? I såfall føler jeg meg fordomsfull uten å vite helt hvorfor?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var den perfekte første gangen med smakebit, not to worry :D

      Ja, det er henne, the one and only. Eat, Pray, Love ville nok vanligvis kanskje vært en litt for svevende greie for meg, men jeg tror en av årsakene til at jeg virkelig likte den var at Gilbert selv leser lydboka. Det ble så personlig og ekte, jeg likte det. Fikk et skikkelig crush på dama etter det, så jeg hørte den neste også, Commited og nå denne som jeg føler sier mye fornuftig om inspirasjon og selvinnsikt for skapende mennesker.

      Slett
  9. Jeg digger Elizabeth Gilbert (minus Eat Pray Love). Big magic var for meg litt traurig og jeg leste den ikke ferdig. men noen gode sitater.
    Og jeg leser og ser alle intervjuer med Gilbert. Jeg digger dama, men ikke bøkene. Snålt!

    Jepp, vi må ta vare på hverandre. Og sammen kommer vi oss gjennom denne utfordringen også

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vil anbefale deg lydbøkene på engelsk, hvis du ikke alt har prøvd. Det er noe helt spesielt når hun leser det selv. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde likt bøkene like godt uten det personlige og litt intime det bringer at hun leser sin historie selv(som i EPL og Committed).

      Ja, jeg har troen på det. Vi må bare være enig om å stå sammen og gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon.

      Slett
    2. Bra tips! Jeg skal teste den nyeste boka hennes på lydbok. Takk :)

      Slett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.