RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

onsdag 6. mai 2020

Ser du dette? av Sigrid Agnethe Hansen

En snap sendt i forelskelsens rus. Noen få sekunder snur opp ned på livet til 15 år gamle Anna. Hvilke konsekvenser får nakenbilder på avveier for offeret? Dette problematiseres i Sigrid Agnethe Hansens debutroman Ser du dette?


//Obligatorisk merking: REKLAME - boken er mottatt fra forlaget, uten noen annen form for godtgjørelse. Meningen er min egen og ikke påvirket av å ha mottatt et gratis leseeksemplar.

Kanskje kjenner du igjen streken på omslaget? Det er designet av illustratøren Marianne Gretteberg Engedal som blant annet er kjent for barneboka Pølsetjuven og illustrasjonene til Når er jeg gammel nok til å skyte faren min? av Åse Ombustvedt(sistnevnte er nominert til Nordisk råds pris for barne- og ungdomslitteratur 2020).

Når jeg som leser først treffer Anna er det i nåtid. Gjennom boken veksler kapitlene mellom tiden før og etter hendelsen som utløste store endringer i hovedpersonens liv. Spenningen bygger seg sakte opp, og vendepunktet kommer ikke før det er igjen rundt ti sider av boken at. Anna må takle det som har hendt for å klare å gå videre i livet, for å kunne legge det bak seg. Starte med blanke ark på et nytt sted er vanskelig uten å ha forsonet seg med det som har skjedd.

Nakenbilder

Voksne liker nok å tro at sin egen ungdom aldri ville kunne finne på å sende et nakenbilde eller lignende til andre. Tallenes tale sier noe annet, Barn og medier undersøkelsen fra 2018(det har vel blitt utført en ny undersøkelse i år, men de tallene er ikke klare enda) sier at 13 % i alderen 13-18 år har sendt nakenbilder. Blant 15 år gamle jenter er andelen høyest, så mange som 20 % har sendt nakenbilder.

Har du opplevd å få bilder spredt på nett? Snakk med noen du kan stole på. Du kan også kontakte slettmeg.no for å få hjelp til å slette uønsket innhold om deg på nett.



Statistikk sier lite om personligheten til de som har valgt å sende bilder. Anna, bokens hovedperson, er 15 år gammel. Hun er en stille og beskjeden jente, litt på utsiden av fellesskapet. Endelig har en gutt fått øynene opp for henne, det kiler i magen, det koker i hodet. I slike tilfeller kan det kanskje av og til være vanskelig å ta helt fornuftige valg.


Voksne som lytter 

Heldigvis er dette en ungdomsroman hvor hovedpersonen har mange gode voksenpersoner i livet sitt. Når det hele kommer for en dag er situasjonen tung for de voksne også, men den alltid verst for Anna. Hun får hjelp og støtte, samtidig er det enkelte ting hun må ordne opp i på egenhånd.

Dette er altså en bok med et veldig tidsaktuelt tema og lite pekefingre mot offeret, det kan jeg like. En sår og fin historie om å jobbe seg gjennom et traume. Av og til går det litt for sakte for min smak, og språket flyter ikke alltid like godt. Når det er sagt er historien som fortelles er et viktig bidrag til ungdomslitteraturen. Ja, det å dele nakenbilder med noen du tror du kan stole på er fryktelig skummelt. Likevel er det ikke din feil dersom den du har gitt hele deg til deler videre.


Om bloggeren
Mitt navn er Mari. Jeg er en dame i siste halvdel av 30-årene. Har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Tidligere redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no. Du kan lese mer om meg i fanen "Kontakt/Hvem er jeg?"

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.