RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 14. november 2010

Underhold Meg - En bokblogg



Hvorfor begynte jeg å blogge om bøker?
Jeg elsker å lese bøker og det å forsvinne fra virkeligheten inn i bøkenes magiske verden er noe av det morsomste jeg vet om. Har jeg lest en bok vil jeg gjerne fortelle noen om hva jeg har lest, dessverre så har jeg ikke så mange personer(les: én og det er min kjære søster) i min nærmeste omgangskrets som har leser bøker i mine favoritt sjangere. Da passet det seg liksom ikke å proppe ørene deres fulle av ting de ikke var interessert i. Derfor begynte jeg så smått å skrive om bøker jeg  i juli 2008, jeg kan med hånden på hjertet si at skribleriene mine har endret seg en god del på de to årene som har gått. Jeg jobber fortsatt med min personlige stemme og føler at jeg utvikler meg i takt med bloggen.

Alle bokbloggerene har variert smak og mange blogger om bøker i litt forskjellige sjangre, noe som ofte kan få en person til å plukke opp bøker en ellers aldri ville sett to ganger på. Jeg vet at det å lese andres bokblogger funger slik for meg, jeg har valgt meg ut mang en bok på bakgrunn av en annen bloggers anmedelse. Jeg håper at det at jeg deler min personlige oppfatning av en bok også kan påvirke noen av mine lesere til å plukke med seg en bok velkomne normalt ikke kunne tenke seg å lese. Det at noen setter pris på det du skriver og følger din anbefaling er utrolig hyggelig. Jeg husker veldig godt da jeg så at Teskjekjerringa hadde lest Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai av Mary Ann Schaffer fordi jeg anbefalte den og det at hun likte den var veldig stas må jeg si.


På engelsk
En god del av bøkene jeg leser er skrevet på engelsk og mange av de er ikke oversatt til norsk, så i mai 2009 startet jeg enda en bokblogg, denne gangen en engelsk bokblogg som fikk tittelen Escape In A BookDet internasjonale bokblogg miljøet er stort og spesielt er fokuset på ungdomsbøker ganske annerledes enn her til lands. Mange gode boktips å hente fra det internasjonale bokbloggmiljøet og det er lett å finne andre bloggere med samme smak som en selv.

MålJeg ønsker å få folk til å lese mer, da spesielt ungdommer, det finnes så ufattelig mange gode ungdomsbøker der ute(som selvsagt voksne også kan lese!). Jeg tror også at det finnes en bok der ute for alle, det finnes en del mennesker som er av den oppfatning av at lesing ikke er noe for dem. Jeg mener at da har man bare ikke funnet den rette boken enda. De som følger bloggen fast vet at jeg er veldig glad i ungdomsbøker i sjangeren fantasy, urban fantasy, science-fiction, paranormal romance og dystopi. Det blir noen andre sjangre innimellom men jeg liker best en god virkelighetsflukt og er ikke spesielt glad i det som er realistisk(det er det nok av i hverdagen ;)). Nå hender det jo at jeg kan finne meg en liten skatt når jeg leser en realistisk ungdomsroman også, det er jo Melina Marchettas Jellicoe Road et bevis på, det er en av de beste bøkene jeg har lest på lenge.

Et litt mer personlig mål er å lese flere norske bøker, problemet mitt er at jeg ikke syntes jeg finner norske bøker i sjangrene jeg liker å lese. I år har jeg lest 59 bøker, kun to av disse har vært norske(Jern av Torgrim Eggen og Phenomena 1Profetiens utvalgte av Ruben Eliassen) noe jeg ikke kan si jeg er spesielt stolt av. 



Debatt om bokblogging
Denne uken har Bok i P2 satt søkelyset på bokbloggerne og de fantastiske bloggere Knirk, Bokdama, Janke og Bokelskerinnen har vært på luften. Det har vært en interessant debatt om det er plass til både profesjonelle anmeldere og bokbloggere. Jeg for min del mener at det må være plass til begge deler, dette har jo mye med smak og behag å gjøre. Jeg for min del liker å lese andre bloggeres personlige mening om en bok profesjonelle anmeldelser blir litt for kalde for min del. I tillegg er det få profesjonelle anmeldelser å finne av den typen bøker jeg er mest glad i.

Bildene i denne posten er fra min egen bokhylle.

1 kommentar:

  1. Interessant innlegg :)

    Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om bokanbefalinger og jeg har kjøpt flere bøker det siste året kun på anbefaling fra bloggere.
    Harry Potter bøkene kjøpte jeg fordi Julie på Julies Bokbabbel skrev så varmt om den, jeg tenkte at det var på tide at jeg også så hva dette var for noe.

    Bøkene til Kelley Armstrong bestilte jeg meg etter å ha lest om den på blant annet din blogg osv.

    De fleste tips jeg får om YA - bøker, får jeg fra andre bloggere.

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.