RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 14. oktober 2010

Rubinrød av Kerstin Gier


Jeg slukte Rubinrød på under 24 timer, det er kanskje unødvendig å påpeke at jeg falt for historien? Rubinrød er en spennende og underholdene ungdomsbok om tidsreiser og hemmeligheter.

Mange unge jenter vil kanskje plukke opp boken fordi Edward og Bella fra Twilight nevnes på bokens bakside, boken fortjener mange lesere så jeg håper den strategien fungerer. Ellers så syntes jeg Gwen og Gideon står fint på egne ben uten sammenligning. Dette var en spennende og underholdene første bok i en trilogi.  


Hva handler boken om?
Gwendolyn er 16,5 år og har levd et tilnærmet normalt liv frem til nå, vel bortsett fra at hun kan se visse ting som ikke andre kan men bortsett fra det er hun ganske normal. Gwen bor i et stort hus i London med sin familie, de er ingen vanlig familie, de har en stor hemmelighet familien er bærere av et tidsreisegen. Gwens kusine, Charlotte, er den neste tidsreisende. Noe som har ført til at Gwen alltid har måttet leve i skyggen av sin kusine, det er ikke enkelt å alltid komme på andre plass men noen ganger er det helt greit. For Gwen sin del er hun sjeleglad at det ikke er hun som skal hoppe i tiden, tenk på alle de farlige tingene som kan skje!

Mine tanker om boken:


Rubinrød er et forfriskende pust i ungdomslitteraturen som for tiden er kanskje litt overfylt av vampyrer, varulver og engler. Selv om jeg er veldig glad i å lese om alle de nevnte skapningene savnet jeg ingen mens jeg leste Rubinrød, det var en og annen spennende skapning i boken men for å finne ut av hvilke det var må du nesten lese boken selv. I Rubinrød er viktige oppdrag og sverdkamper som må utføres, heldigvis er ikke fiendene udødelige.

Gwen er en troverdig og likendes heltinne, hun er litt engstelig av seg og det gjør henne bare mer troverdig. Hun har aldri hatt noen stor eventyrlyst med tanke på tidsreiser men helt ufrivillig havner hun midt oppi et familiedrama. Noen har båret på en hemmelighet i over 16 år, noe som snur livet på hodet for Gwen. Heldigvis har hun en bestevenninne, Leslie, som hun kan stole på og betro seg til. Det er lenge siden jeg har lest en ungdomsbok hvor jeg virkelig har trodd på vennskapet mellom to jenter, i de siste bøkene jeg har lest har bestevenninnene vært helt forferdelige, langt unna min definisjon av en god venn. Leslie er snill og hjelpsom, hun oppmuntrer Gwen og gir henne den selvtilliten hun trenger.

I alt som skjer møter Gwen en veldig kjekk men meget overlegen gutt ved navnet Gideon. Hun syntes rett og slett han er en stor tosk, men dessverre må hun tilbringe ganske mye tid sammen med ham. Følelsene er gjensidige, Gideon har ikke spesielt sansen for Gwen. 

Det var utrolig spennende å lese om tidsreisene og kronografen som ble brukt for å kontrollere disse reisene. Man får en følelse av å hoppe i tiden selv når man leser, Giers beskriver tiden vi hopper til godt. Spesielt godt likte jeg beskrivelse av tidens mote, selvsagt må de tidsreisende ha sin egen skredder som lager antrekk som skal passe inn i tiden man skal reise til.

Omslaget:
Omslaget er spennende og jeg liker det! Hadde nok antageligvis plukket den ned fra hyllen for å lese mer om den hvis jeg så den i butikken.


Boken er et anmeldereksemplar fra forlaget, det har ikke påvirket min mening av bokens innhold.