RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

torsdag 15. september 2011

Hva er ditt bokdrikke?

Hva liker du å ha i koppen mens du leser? 

Drikker du te, kaffe eller kakao mens du leser? Eller kanskje du tar du deg et glass vin ved siden av en god bok på en fredagskveld(gjelder selvsagt bare for de av leserne som er over 18 ;))?

Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som koser meg med godt drikke ved siden av en god historie. Selv er jeg en smule avhengig av te, jeg er ingen teskjekjerring men en tekjerring er jeg nok, og jeg inntar som oftest flere kopper om dagen. Jeg koser meg gjerne med en rykende varm kopp te og en bok i hånden.

En stemningsfull og mørk søndagskveld på kjøkkenet.
I det senere har jeg forsøkt å bytte ut all den svarte teen med mer av den grønne, favoritten er da grønn te med sitron eller Green Tea & Forest Fruits. Ellers går det mye i Lipton Yellow Label, Twinings Lady Gray Tea(de blå teposene vet dere) samt Liptons samling med fire forskjellige te med fruktsmak. Jeg har noe te i løsvekt her, men er ikke spesielt bevandret i den verdenen enda. Teen inntas ofte i mitt favoritt krus(se bildet over), det er selvvalgt arv fra min kjære bestefar. Kruset er ikke spesielt gammelt og kanskje heller ikke så vakkert for andre enn meg men det bærer på mange gode minner. Bestefar  forsket litt på krus og teposer, dette kruset brukte han mye for akkurat denne koppen var perfekt for full utnyttelse av en tepose. For meg er det veldig hyggelig å minnes en person som har betydd mye for meg gjennom noe jeg faktisk kan bruke i hverdagen.

Jeg håper posten min ikke ble for skremmende personlig på slutten her.

Fortell meg gjerne hva du liker å drikke ved siden av boken din. Legg igjen en kommentar eller føler du deg inspirert så skriv en egen bloggpost gjerne med bilder og legg igjen en link i kommentarfeltet her så får vi vite litt mer om deg.

Snart er det helg!

28 kommentarer:

  1. Kaffe i alle mulige former og vanlig svart kaffe når jeg leser hjemme. Drikker også en del Chai-te og eple og kanel te! :)

    SvarSlett
  2. @Kake:Jeg har faktisk aldri smakt eple og kanel te, kanskje jeg burde forsøke? Hadde forøvrig forventet meg at du skulle svare at du ikke drakk noe, bare spiste deilig kake ved siden av ;)

    SvarSlett
  3. Eple og kanel te er noe av det beste jeg vet~ en av de få te'ene jeg kan drikke uten sukker i også. Det jeg _egentlig_ mener er at jeg BARE spiser kake altså. Ikke misforstå meg.. Men når jeg ikke har kake så drikker jeg kaffe og te. :p
    Jeg spiser faktisk veldig sjelden noe når jeg leser, men liker å ha pastiller eller halstabletter / mints. :)

    SvarSlett
  4. Jeg er nyfrelst fan av eple og kanel-te, og det funker fint til en god bok! Ellers; solbær-te og grønn te med sitron. Eller en god kopp kaffe.

    SvarSlett
  5. Det blir som regel te. Kaffe liker jeg bare i "fancy" varianter som serveres på kafé.. Men te, det går mange kopper om dagen, som regel!

    SvarSlett
  6. Kaffe går det mest i... Men Farris Bris er en god erstatter de dagene jeg allerede har drukket nok kaffe før jeg får tid til å sette meg ned med en bok.

    SvarSlett
  7. Som oftest kaffe. Men et glass rødvin er vel heller ikke å forakte. Eller ganske enkelt vann.. ;-)

    SvarSlett
  8. Jeg har laget et innlegg om det her:
    http://bokelskerinne.blogspot.com/2011/09/bokdrikke.html

    Er også stor fan av te, spesielt grønn te. Eple - og kanel te om høsten er deilig, en te honning oppi er skikkelig prikken over i' en.

    SvarSlett
  9. Kaffe latte eller Cappuccino er nok mest vanleg. Det forekjem også krydderte og andre ting basert på temperatur og form.

    SvarSlett
  10. Jeg drikker ikke kaffe. Lenge likte jeg heller ikke te, men lærte meg å drikke det og i dag synes jeg det er godt med en kopp te. Men jeg drikker ikke te hver dag.

    Jeg har også blitt kresen, hjemme lager jeg nesten bare løsvekt te og bruker en vannkoker med temp.måler for å riktig te.

    Ofte synes jeg poser blir beske, det liker jeg ikke.

    Jeg liker ikke te som lukter mer enn de smaker, slik som feks eple og kanel (antar det finnes noen som ikke er slik da). Er ikke så begeistret for frukteer, mer svarte te med blanding av andre ting (som litt frukt).

    Jeg elsker Kusmi te som er vanskelig å finne i Norge (om noen har noe tips om hvor man kan kjøpe Kusmi te på Østlandet tar jeg gjerne i mot tips).

    Så drikker jeg Pepsi Max da... i altforstoremengder.

    Det er fint med kopper som har personlig betydning:-) Jeg ønsker egentlig å mange ulike tekopper, men samboeren min synes det blir litt rotete så jeg må snikinnføre nye, forskjellige tekopper.

    SvarSlett
  11. PS! Men på jobben drikker jeg te fra Rwanda som svigermoren til en kollega hadde med seg til oss. God:-)

    SvarSlett
  12. Jeg har ingen spesiell bokdrikk. Hvis jeg drikker noe avhenger det nok av tiden på døgnet. Kom bare på at jeg leste den første Twilight-boken til noen glass rødvin en fredagskveld. Det kan ha medvirket til at jeg likte boken så godt;-)

    SvarSlett
  13. Du får bare ta en titt innom bloggen min nå om du vil :) Skrev et innlegg om cosplay :p

    SvarSlett
  14. Te! For noen år siden fikk jeg beskjed om å holde meg unna all svart te, så fruktteene fra Twinings og Lipton forsvant ut og inn kom Yogi te. Favorittene er lakris, sweet chili, pure og bright mood. Har også fått litt dilla på peppermynte te. For meg er fordelen med disse teene at de ikke trenger noe søtt blandet i, og de smaker like godt kalde som varme. :)

    Har du forresten vært innom http://www.teaworld.co.uk/ ?

    SvarSlett
  15. Jeg var så gammel som 24 år(er 28 nå)før jeg drakk og likte kaffe. Siden da har jeg vært kaffeelsker. Så mens jeg leser foretrekker jeg en kopp kaffe, gjerne med en dæsj kaffefløte oppi:)

    SvarSlett
  16. Også gjerne et glass hvitvin eller rødvin, men det er høyst ytterst veldig sjeldent. Det er i så fall gjerne på høytider.

    SvarSlett
  17. kommer helt an på ;)
    levende lys - bok - teppe og blåbærte
    kjøkkenbord - bok og kaffi
    sol - bok og pepsi max

    SvarSlett
  18. Her går det i "man tager det man haver"... Ingen foretrukken drikke, men ser det blir mye te (enkelt å lage) i løpet av normaldagen og rødvin til helgelesekosekroken :-)

    SvarSlett
  19. Så artig en bloggpost!! Du har så mange annerledes blogginnlegg enn andre bokbloggere, det liker jeg :-)

    Min favoritt bokdrikke er kaffe med melk, eller svart te (i løsvekt). Må ta til takke med te, når det er sent på kveld i hverdagene, drikker jeg kaffe da så får jeg problemer med å sove.

    Ha en god helg! :-)

    SvarSlett
  20. Så utrolig hyggelig med så mange svar, leskedrikk er visst noe som fenger mange bokelskere.

    @Kake:Ha ha, ja da skjønner jeg ;) Jeg er veldig svak for Ifa når det kommer til pastiller eller Doc.

    @Anita:Eple og kanel får mye skryt, det må prøves. Jeg får stadig høre at jeg enten ikke er tørr bak øra eller ikke voksen enda som ikke drikker kaffe.

    @Kasiopeiia:Jeg har prøvd meg på fancy varianter men det smaker allikevel kaffe, så da ble det visst ikke annet enn te på meg :)

    SvarSlett
  21. @Ninaforfatter:Farris både Bris og vanlig er nydelig. Selv er jeg veldig glad i den oransje med Mango og papaya :)

    @SigridfraEnget:Vann er undervurdert. Faktisk tror jeg ikke jeg har drukket vin ved siden av en bok noen gang, men det må helt klart testes ut en regnfull aften. Skulle ønske jeg hadde peis, da hadde opplevelsen vært fullkommen.

    @Bokelskerinnen:Så hyggelig at du følte deg inspirert nok til å lage et innlegg. Veldig koselig var det og flotte lys!

    SvarSlett
  22. @mostraum:Ja, er det f.eks. 40 grader ute så frister det med noe i en litt annen temperatur.

    @Karin:Det er virkelig te-vitenskap du driver med, Karin. Hadde vært morsomt å forsøke om jeg ville merket noen forskjell på en kopp med te fra en tepose og en kopp laget av te i løsvekt til korrekt temperatur.

    Jeg har egentlig samlet litt på kopper men en del måtte ut etter at vi ble eldre og fikk oss annet som trengte hylleplass. Ellers så kunne jeg godt tenkt meg å fylle hyllene med flotte kopper, men samboeren her i huset er nok ganske enig med din på det området.

    @Silje:Jeg må innrømme at jeg likte boken veldig godt den gangen jeg leste den, selv uten rødvin :)

    SvarSlett
  23. @Kake:Jeg kommer garantert innom, må bare få litt ledig tid først.

    @Ann Kristin:Det var smaker som hørtes eksotiske ut for meg, det må prøves. Tusen takk for tips om nettside, den har jeg ikke sett før. Den må sjekkes ut i morgen :)

    @Rufsetufsa:Jeg er like gammel som deg og har enda ikke lært meg å like kaffe. Klarer ikke engang kaker med kaffe hvor smaken kan merkes.

    Her blir det helst vin til spesielle anledninger, har vært sammen med samboeren min i over 13 år og det har kun skjedd en eneste gang at vi har drukket vin sammen alene.

    SvarSlett
  24. @Ingaplinga:Alt til sin tid altså ;)

    @KindleJoy:Her blir det naturlig nok mest te, den enkle grunnen til det er at jeg ikke drikker kaffe. Annet kan jeg selvsagt finne på men som oftest blir det te.

    @Groskro:Tusen takk, det var utrolig hyggelig å høre, Gro.

    Det er rart hvor forskjell det er på folk med den kaffekoppen om kvelden. Er oppvokst med foreldre som kan drikke kaffe til de de sovner i sofaen :)

    Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  25. Nå har jeg gitt deg et svar i min blogg:
    http://avenannenverden.no/?p=3258

    SvarSlett
  26. Jeg lot meg inspirere og skrev et innlegg.

    Te er definitivt min favoritt til lesing, selv om kaffe og rødvin også kan være god bokdrikke i rett anledning :)

    SvarSlett
  27. Til vanlig drikker jeg nesten alltid te når jeg leser. Men tar gjerne også frem et glass rødvin :)

    SvarSlett
  28. SV: Jeg var også redd for tannkrem-smaken, men det smaker virkelig ikke tannkrem. Bare helt nydelig friskt :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.