RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

mandag 19. mai 2014

"De 101 beste barne- og ungdomsbøkene utgitt i Norge de siste ti åra"




Overskriften dristet jeg meg til å hente fra en e-post skrevet av og om dette flotte prosjektet til litteraturkritiker Guri Fjeldberg. Mitt hjerte dunker, som kjent for alle lesere av denne bloggen, litt ekstra for litteratur for ungdom, og barnebøker er jeg også glad i(da er det en bonus å være småbarnsmamma som får lese veldig mye for sine små). I dette innlegget finner du mitt bidrag til 101-lista.



Tonje Glimmerdal av Maria Parr

- Parrs forfatterdebut, Vaffelhjarte, er en hjertevarm historie som tar for seg tema som sorg og vennskap. Jeg kunne uten problemer forsvart en nominasjon av tittelen, det er bare det at forfatterens andre bok, Tonje Glimmerdal, gjorde et større inntrykk på både barn og voksne i dette huset. Boken er en moderne, norsk barnebokklassiker i samme ånd som bøkene fra flere av våre kjente og kjære barnebokforfattere. Forfatteren legger aldri skjul på at hun har latt seg inspirere av andres verker, det står der svart på hvitt, allikevel er historien aldri en blek kopi av andres tekster. Her er et realistiske og hverdagslige problemer, blandet med barnestreker.

Parr skildrer en rekke mennesketyper på en flott og troverdig måte. Boken serverer et budskap om at barn aldri har skylden, husker jeg ikke aldeles feil er det gamle Nils, bygdas alkoholiker, som formidler det til bokens hovedperson. Jeg har lest den fire ganger sammen med vårt eldste barn, og før jul var vi på Det Norske Teateret for å se teaterforestillingen basert på boka.


Høsten av Jan Henrik Nielsen

- Denne dystopien som skiller seg noe ut fra mylderet for sin vakre og rørende skildring av kjærlighet til familien. Verden ligger brakk, det er en mørk og dyster historie, men forholdet mellom bokens hovedpersoner, to unge søstrene, er utrolig godt skrevet.


Dødslekene av Suzanne Collins

- Jeg innser at jeg kanskje burde tenkt meg litt mer om da jeg sendte avgårde listen. Kanskje var det dumt av meg å ha med to dystopiske romaner? Nei, jeg står for mitt valg, de to historiene er ganske forskjellige. I Dødslekene blir landet Panems innbyggere styrt av frykt. Hvert år velges nemlig en gutt og ei jente fra hvert av de 12 distrikter i landet ut til å delta i Dødslekene. Barna stenges inne på en arena, og kun en kan vinne lekene, det er den som står igjen med livet i behold. "Lekene" er en form for kollektiv straff, ingen skal få glemme hvem som sitter med makten i landet Panem. Litt ufrivillig blir hovedpersonen i Dødslekene, Katniss, med tiden et symbolet på kampen for frihet fra et tyranni. Dessverre er opprør er aldri mulig uten offer, verken i realistisk litteratur eller i den virkelige verden.


Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad

- Fjestad vant Schibsted forlag sin manuskonkurranse med denne ungdomsromanen, som også er forfatterens debutroman. Det er en ganske sterk og spesiell kjærlighetsroman som mot slutten tar en ganske urealistisk vending som jeg slet med å fordøye. Tiltross for at historien har sine svakheter byr den på følelsen av å lese om  ekte tenåringer, de er representative for alle som engang har følt seg litt utenfor, de som ikke har trodd på seg selv. Språket er forholdsvis enkelt, uten at det behøver å være negativt, noe jeg tror var delaktig i at jeg oppfatter det som slagkraftig.


Torbjørn Isbjørn av Titus Kodzoman

- En identitetskrise er ikke til å spøke med, og opp igjennom oppveksten er det ikke uvanlig at man går igjennom en eller flere kriser av det slaget. Som barn er det godt å kunne kjenne seg igjen i den lille krisen isbjørnen spør, graver og filosoferer seg igjennom. Fine illustrasjoner av Anne Angelshaug.

Runner up:
Utenfor dekning av Lise Knudsen - min anmeldelse finner du her.

Har du sendt avgårde forslag til 101-lista? Har du lest noen av bøkene på min liste? 









Om bloggeren
Mari elsker bøker(selvsagt!) og startet denne bloggen sommeren 2008. Gode bøker og leseglede er til for å deles! Mari jobber til daglig på kontor og jobber som ekstern forlagskonsulent på si. Sommeren 2012 startet hun opp bokbloggportalen Bokblogger.no, der finner du en oversikt over de fleste norske bokblogger

Barns sikkerhet i bil er et tema som ligger Maris hennes hjerte nært og hun står bak den prisbelønnende bloggen Sikring av barn i bil.

0 comments:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.